4 gumiabroncspiaci trend, amire érdemes odafigyelni 2024-ben
Az elmúlt években hatalmas változáson ment keresztül a gyári első szerelés (original equipment, OE) piaca – különösen Európában. A Bridgestone EMEA OE csapata négy fő irányvonalat emelt ki, amelyek nemcsak 2024-ben, hanem az elkövetkezendő években is a jelentős hatással lesznek az átalakuló autóiparra.
Exkluzív autós, motoros és közlekedési podcastok a Begurulva (spotify + youtube) és a podCARs (spotify + youtube) csatornáinkon!
Hallgass ránk!
Az európai autópiac továbbra is alkalmazkodik az „új normához”
A 2020-as világjárványtól kezdve a 2021-es félvezető hiányon át a 2022-es energiaár-emelkedésig és inflációs csúcsig, az európai OE kereslet olyan akadályokkal szembesült sorozatosan, egymást követően, amelyek súlyosan érintették az új autók értékesítését és gyártását. A 2023-as két számjegyű fellendülés ellenére az OE kereslet még mindig 20%-kal elmarad a Covid előtti szinttől.
A szakértők szerint a folyamatra nem csupán egy ismétlődő kiigazításként kell tekinteni, hanem mint egy egész piacra kiható szerkezeti változásra. A jelenség soktényezős, melyek közül az egyik fő ok az új autók áremelkedése.
A gyártói, OEM oldalt (original equipment manufacturers) megfigyelve egyértelműen látszik, hogy a változásnak vannak nyertesei és vesztesei is. Arra lehet számítani, hogy az elkövetkező években is további átalakulások várhatók, hiszen a jövőben is szükséges az alkalmazkodás a nagyban megváltozott iparághoz és világhoz.
Az OE gyártók számára továbbra is prioritást jelentenek az elektromos járművek
2023 első 10 hónapjában az Európában bejegyzett autók 14%-át akkumulátoros elektromos járművek (EV-k) tették ki – ez azt jelenti, hogy többet, mint a dízelüzeműek. A plug-in és mild hibridekkel együtt az EV-k a piac több mint 51%-át birtokolták.
Az elektromos forradalom teljes lendülettel zajlik, fő mozgatórugója pedig kétségtelenül az a szabályozási követelmény, amely 2035-re a zéró károsanyag-kibocsátású járművek gyártását írja elő az Európai Unióban és az Egyesült Királyságban. 2035 még elég távolinak tűnhet, de valójában már csak két termékciklus van addig hátra: az OE gyártók már dolgoznak a 2030-tól használható technológiákon és platformokon. A valóságban ez azt jelenti, hogy a belső égésű technológiákba történő OEM beruházások lassan véget érnek.
Míg az elektromos járművek elterjedésének historikus akadályai ellen – mint például a túl rövid hatótávolságtól való félelem és az elégtelen töltőinfrastruktúra – folyamatosan történnek lépések, az alapvető problémát mára az új elektromos járművek költsége jelenti. Ezért jelentett be több OE gyártó is jóval olcsóbb belépő szintű, 25 000 eurós ár alatti elektromos járműveket.
Mit jelent ez az abroncsipar számára? Az elektromos járművek teljesítményének egyensúlya némileg eltér a belső égésű motorokétól. A szakértők szerint az OE gyártók még továbbra is módosítják követelményeiket, hogy megtalálják a megfelelő egyensúlyt az olyan kulcsfontosságú tényezők között, mint a gördülési ellenállás, a kopás, a zaj és a nedves úton való kezelhetőség. A Bridgestone számára különösen a virtuális abroncsfejlesztés területén meglévő erősségek teszik lehetővé, hogy gyorsan és hatékonyan dolgozza ki az új javaslatokat a változó OEM követelmények alapján.
„Az elektrifikáció fejlődést a Bridgestone is igyekszik támogatni az új fejlesztései révén az ENLITEN technológiával. Ez egy olyan innováció, ahol az abroncsok menettulajdonságainak megtartása mellett és a futásteljesítmény növelésével sikerült csökkenteni a gördülési ellenállást, ami nem elhanyagolható szempont az elektromos autók tekintetében” – tette hozzá Fabók Tamás, a Bridgestone Europe Magyarországi Fióktelepének National Key Accounts Manager-e.
Az OEM fenntarthatósági követelményei tovább erősödnek
Három évvel korábbra visszatekintve, a nagyvállalatok még nagy törekvésekről beszéltek a CO2-kibocsátás csökkentése kapcsán, azonban ezeknek csekély volt a valódi működésre gyakorolt hatása. Ellenben napjainkra a fenntarthatóság a gyári első szerelés üzletágának megkerülhetetlen, negyedik pillérévé vált a kereskedelmi, mérnöki és minőségi szempontok mellett.
A szakértők továbbá arra is felhívták a figyelmet, hogy a termékek CO2-lábnyomával és például a gumiabroncsokban felhasznált anyagokkal kapcsolatban ma már sokkal részletesebb és összetettebb tájékoztatást szükséges nyújtania a gyártóknak – mint például a Bridgestone-nak is –, mint akár csak néhány évvel ezelőtt.
Az elkövetkező évek egyik legnagyobb kihívását az fogja jelenteni, hogyan tudják a gyártók tovább növelni a megújuló és újrahasznosított anyagok mennyiségét a gumiabroncsokban. A Bridgestone OEM partnerei is várakozással tekintenek arra, hogy a vállalat miként oldja meg az anyagok beszerzését, hogyan garantálják azok minőségét, valamint miképp kezelik a megkövetelt külső tanúsítványokat.
Az újoncok küzdelme
Öt-hat évvel ezelőtt soka izgatottan várták, hogy a hagyományos autóipari szereplőkön kívül új belépők hulláma söpörjön végig a piacon. Az akkori feltételezés ugyanis az volt, hogy az elektromos járműveket sokkal könnyebb fejleszteni és gyártani, mint a hagyományos belső égésű motorral hajtott autókat.
Sajnálatosan 2023 végére azonban egészen más kép rajzolódott ki. A szakemberek szerint számos új piacra lépő küzdött a gyártás bonyolultságával, komplexitásával és a járműfejlesztéshez szükséges hatalmas mennyiségű tőke előteremtésével – különösképp, mivel a kamatok is meredeken emelkedtek. Az utóbbi időben egyre világosabbá vált, hogy a várva várt gyors „forradalom” sokkal inkább lassabb „evolúció” lesz. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a piacra lépés lehetetlen.
Bátran kijelenthető tehát, hogy rendkívüli mértékű változásoknak lehetünk szemtanúi az autóiparban. A Bridgestone szakembereinek azonban meggyőződése, hogy rendelkezik azokkal a termékekkel és technológiákkal, melyekkel folyamatosan képesek lesznek támogatni az OEM partnereik előrehaladását.