40 kilométer a városban, nulla károsanyag-kibocsátással

Nulla károsanyag-kibocsátás

A vadonatúj Explorer Plug-In Hybrid számos közlekedési helyzetben egy elektromos hajtáslánc energiatakarékosságát, kifinomultságát és teljesítményét nyújtja, ugyanakkor a hagyományos belsőégésű motorok nagy hatótávolságát is biztosítja. Az autó 40 kilométeres elektromos városi hatótávja bizonyos piacokon értékes előnyökre és adókedvezményekre jogosít.

A Ford 350 lóerős, 3,0 literes EcoBoost motorját egy 100 lóerős elektromotor egészíti ki a hajtásban. A 13,1 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátor az autó bal első sárvédőjén, az ajtó és a kerékjárat között kialakított csatlakozón keresztül tölthető fel. Ugyanakkor az akkumulátort menet közben automatikusan újratölti a regeneratív fékrendszer, ami a hagyományos autóknál fékezés közben veszendőbe menő mozgási energiát elektromos árammá alakítja át.

Az elektromotorral az Explorer nulla károsanyag-kibocsátással, tisztán elektromos hajtással is haladhat, és a vezető az EV Auto, EV Most, EV Később és EV Töltés üzemmódok közt választva döntheti el, mikor és hogyan szeretné felhasználni az akkumulátorban tárolt energiát. Ha az akkumulátor töltöttsége eléri a megengedett legalacsonyabb szintet, az Explorer automatikusan átvált az EV Auto üzemmódba, hogy a lehető leghatékonyabb üzemanyag-felhasználás érdekében a visszanyert energiával hajtott elektromotorral támogassa a benzinmotor működését. Az Explorer Plug-In Hybrid várhatóan 78 g/km CO2-kibocsátással és 3,4 l/100 km üzemanyag-fogyasztással működik majd.*

Az Explorer Plug-In Hybrid párhuzamos hibrid rendszere azt is lehetővé teszi, hogy a nagyobb erőt igénylő országúti, off-road és vontatási szituációkban a benzines-elektromos hajtás teljes, együttes teljesítménye és forgatónyomatéka a vezető rendelkezésére álljon. A hajtáslánc takarékos és kifinomult működését tovább optimalizálja a Ford kifinomult 10 fokozatú automata sebességváltója.

“Az Explorer vérbeli SUV, ami ugyanúgy megfelel a családi használathoz, mint a kalandtúrákhoz, így egyértelmű volt, hogy az Explorer Plug-In Hybrid modellbe olyan hajtásláncot kell építenünk, ami a hajóktól kezdve a lószállítókig bármit képes elvontatni,” mondta Matthias Tonn, az Explorer európai programvezető mérnöke. “Ezért választottuk a párhuzamos hibrid hajtást, ami 450 lóerő teljesítményt és 840 Nm forgatónyomatékot biztosít, mindezt pedig kiegészítettük a Holttérfigyelő rendszer legfejlettebb változatával, ami egy 10 méteres vontatmányhoz is használható.”

A fejlett Intelligens Összkerékhajtás minden századmásodpercben kielemzi azokat a jeleket, amelyek a jármű sebességét, perdületét, a külső levegő hőmérsékletét, a kerekek megcsúszását vagy a vontatás állapotát figyelő, tucatnyi szenzortól érkeznek, és ennek alapján dönti el, hogy szükség van-e kiegészítő vonóerőre. Egy elektromechanikus nyomaték-tengelykapcsolóval működő osztómű egytized másodperc alatt zökkenőmentesen változtatja meg a vonóerő elosztását az első és a hátsó kerekek között, így a tapadás mindig stabil marad. A 10 fokozatú automata sebességváltóhoz hasonlóan ez a rendszer is adaptív tanulási algoritmust használ, folyamatosan módosítva a jármű reakcióit a még finomabb működés érdekében.

A Terepválasztó rendszer választható üzemmódjainak (Normál, Sport, Földút, Csúszós út, Eco, Mély hó és Homok) segítségével a vezető mindig az adott út-, időjárási- és terepviszonyoknak megfelelően autózhat, miközben a 12,3 colos digitális műszeregység grafikája az éppen kiválasztott üzemmódnak megfelelően alakul át. A terepezést a Lejtmeneti Szabályozás teszi még egyszerűbbé.

Stresszmentes autózás – városban és vidéken egyaránt

Az Explorer Plug-In Hybrid egyszerű és ösztönös vezetési élményét kifinomult vezetéssegítő technológiák biztosítják, olyan megoldásokkal, amelyeket kifejezetten arra terveztek a Ford mérnökei, hogy a nagyméretű járművel a sűrű városi forgalomban is könnyű legyen közlekedni.

Az autóhoz megrendelhető Aktív Parkolóasszisztens 2.0 segítségével az Explorer egyetlen gombnyomásra beáll a párhuzamos vagy merőleges parkolóhelyekre. A berendezés azonosítja a megfelelő méretű helyeket, és a vezető a középkonzolon található gomb nyomva tartásával kontrollálhatja a jármű mozgását. Az autó önállóan kormányoz, vált sebességfokozatot, illetve kezeli a gáz- és fékpedált a parkolási manőver végrehajtásához. A technológia része a teljesen automatizált Kiállássegítő rendszer is, ami segít a párhuzamos parkolóhelyekről történő kiállásban.

A Keresztirányú Forgalomfigyelővel kiegészített Holttérfigyelő rendszer figyelmezteti a vezetőt, ha egy autó keresztezi az Explorer nyomvonalát, miközben kitolat egy parkolóhelyről. Ha a vezető nem reagál a figyelmeztetésre, a rendszer automatikusan fékez. Emellett a Tolatási Fékasszisztens radarral és ultrahangos szenzorokkal érzékeli az Explorer útjában feltűnő akadályokat, és automatikusan fékez, hogy megelőzze az ütközést, ha az autó kis sebességgel halad, például amikor kitolat a kocsifeljáróról. Szintén a nehezen átlátható helyzetek kezelésére szolgálnak a hátrafelé és előre tekintő, beépített lencsemosóval felszerelt kamerák, valamint a külső tükrök alá beépített kamerák, amelyek a központi kijelzőn jelenítik meg az autó környezetének 360 fokos képét.

A Gyalogos- és Kerékpáros-észleléssel kiegészített Ütközésre Figyelmeztető rendszer érzékeli az úttesten vagy annak közelében felbukkanó embereket és kerékpárosokat, illetve azokat, akik keresztezhetik az autó nyomvonalát, és ha a vezető nem reagál a figyelmeztetésre, a rendszer automatikusan fékez, hogy elkerülje az ütközést.

Az araszoló forgalomban, az autópályákon és a hosszú vidéki utazások során egyaránt hasznos segítséget jelent a Stop & Go rendszerrel, Sebességkorlátozást Felismerő és Sávközép funkciókkal kiegészített Adaptív Sebességtartó Automatika (ACC). Ez a technológia biztosítja, hogy az Explorer Plug-In Hybrid kényelmes és biztonságos követési távolságot tartson, miközben mindvégig a forgalmi sáv közepén tartja az autót. Ráadásul a rendszer azt is biztosítja, hogy a jármű ne lépje túl a megengedett sebességhatárt, mert figyeli az úttest fölötti kijelzőket és az út szélén elhelyezett jelzőtáblákat, és ezeket összeveti a fedélzeti navigációs rendszer információival.

A Stop & Go funkció segítségével az ACC rendszer az araszoló forgalomban akár állóra is fékezi az autót, majd automatikusan újra elindítja, ha a megállás nem tartott 3 másodpercnél tovább. Az ennél hosszabb egy helyben állás után a vezető a kormánykeréken elhelyezett gombbal aktiválhatja újra a rendszert, vagy úgy, hogy finoman a gázpedálra lép.

A Sávközép technológia figyeli az útburkolati sávelválasztó jeleket, és finom, de határozott kormányzási nyomatékkal segít a vezetőnek a sáv közepén tartani az autót, amikor az ACC rendszer aktív. A 200 km/órás sebességig működő technológia hang- és fényjelzést ad, ha azt érzékeli, hogy az autós nem mozdítja meg a kormánykereket.

A baleseteket megelőző vagy azok súlyosságát mérsékelő további technológiák sorában szerepel még a Sávtartó Asszisztens, illetve a Kikerülő Kormányzási Asszisztens, amely kormányzási rásegítéssel segít elkerülni az ütközést, valamint az Ütközés Utáni Fékezés, ami mérsékli az esetleges másodlagos ütközésből származó sérüléseket és károkat.

“Nem arról van szó, hogy öncélúan teletömjük az autót technológiával,” magyarázta el Torsten Wey, a Ford Európa vezetéssegítő és biztonsági technológiákért felelős igazgatója. “Sokkal inkább az élmény javítása a cél: az, hogy csökkentsük a vezetés stresszét, és segítsünk az autósoknak, hogy kellemesebben érezzék magukat a volán mögött.”