Lassú búcsú a robbanómotoros autóktól?
A magyar utakon futó autók 82 százaléka még benzines meghajtású. Az elektromos meghajtást előnyben részesítők aránya már 16 százalék. Az elektromos meghajtás a diplomások, a budapestiek, valamint a 30 évnél fiatalabbak körében kiemelkedően népszerű.
Nem egyik napról a másikra megoldható feladat az átállás elektromos autókra: új töltőállomás-rendszer kiépítése szükséges, és a technológiáknak is vannak még fejleszthető területei, mint a hatótávolság – vagyis az akkumulátorok teljesítménye – vagy épp a töltés gyorsasága. Bár összességében még elenyésző a zöld rendszámos autók aránya a magyar utakon, azonban a Robert Bosch Kft. megbízásából és a Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet által készített kutatás szerint ez már nem sokáig lesz így. A Bosch 2008 óta – kétévente – méri a magyar autózási szokásokat, így a rendelkezésre álló adatokból jól látszanak a múlt évtized irányzatai, és a legutóbbi felmérésből már egyértelműen következtetni lehet a piaci változásokra is.
A múlt tíz évben jóformán semmit nem változott a magyar utakon futó autók összetétele a gépkocsik meghajtását illetően: többségük most is benzinnel működik (82 százalék), ahogy tíz évvel ezelőtt is (85 százalék), a fennmaradó járműpark pedig gázolajjal, az alternatív meghajtású – gázüzemű, elektromos vagy hibrid – autók aránya elenyésző, statisztikailag alig kimutatható (összesen 1 százalék).
Mindössze 2014-ről 2016-ra történt figyelemre méltó változás, a gázolajos autók aránya 14-ről 18-ra ugrott – a benzines autók kárára, azonban ez a növekedés 2018-ra már megtorpant, sőt 17 százalékra esett.
Már mérhető tendencia, hogy az egyre inkább elérhető, gazdaságosan üzemeltethető, kedvezményekkel – például ingyen töltéssel és parkolással – támogatott elektromos vagy hibrid hajtású autók felé fordulnak a vásárlók. A múlt évized statisztikái még nem utalnak erre, de a 2400 személy megkérdezésével készült reprezentatív tanulmányban azt is vizsgálták, hogy milyen autót vásárolnának most a felmérésben részt vevők. Kiderült: elektromos meghajtású autót 9 százalék venne – szemben a mostani egy százalék alatti részaránnyal – ráadásul, ha a számítást csak azokra szűkítjük, akik nem zárják ki, hogy vennének autót, akkor az elektromos hajtást előnyben részesítők aránya már 12 százalék – a jelenlegi autótulajdonosok körében 9, a potenciális új belépők körében 16 százalék.
A változás mértékét és jelentőségét is növeli, hogy a felmérésben az elektromos meghajtásra vonatkozóan konzervatív értékek szerepelnek, ugyanis a kérdésre adható válaszok között ilyen lehetőség nem szerepelt, csak akkor rögzítették, ha a megkérdezett a kérdésre válaszolva spontán említette. Az is kiderült, hogy az elektromos meghajtás a diplomások, a budapestiek, valamint a 30 évesnél fiatalabbak körében kiemelkedően népszerű.
Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) autóeladásokra vonatkozó legutóbbi adatai jól tükrözik a piaci folyamatokat: a tavalyi első negyedévi statisztikákhoz képest az idén a dízeles autók eladása 17 százalékot zuhant, a benzineseké 14,7 százalékkal, az elektromos autók eladásai pedig 47 százalékkal, a hibridek 25,7 százalékkal nőttek. A KSH szerint Magyarországon tavaly összesen 3 471 997 személygépkocsi volt forgalomban, ebből mindössze 6 ezer elektromos vagy plug-in hibrid meghajtású, ugyanis ennyi zöld rendszámot adtak ki az idén áprilisig. Ez egyelőre nem látszik soknak, azonban ha a növekedés ütemét nézzük, biztatóbb a helyzet: a Jedlik Ányos Klaszter adatai szerint 2016 februárjában 370, magyar zöld rendszámos közelekedett az utakon, egy évvel később már 1765, az idén áprilisban pedig kis híján elérte – azóta bizonyára át is lépte – a hatezret. Az ACEA szerint a tavalyi első negyedév 184 elektromos autójával szemben az idén már 481 talált gazdára, hibridből a korábbi 711-hez képest idén január és március között 1122.