AH LoRaWAN IoT és a P.T.B. Pajzs
A cím feltehetőleg teljesen érthetetlen, mert egy rakás rövidítésből áll. Kifejtve ez úgy szól, hogy az Antenna Hungária által kialakított LoRaWAN technológiájú Internet of Things (internetre kötött kütyük) rendszerét használja a Pajzs új gépjármű-védelmi rendszere.
Az Antenna Hungária több százmillió forintos beruházással kiépítette a saját IoT-hálózatát, amely egyszerre több titkosítási kulcsot is használva, szinte feltörhetetlen adatkommunikációt kínál. Az Antenna Hungária Zrt. tavaly decemberben nyitotta meg hálózatát a fejlesztők és üzleti partnerek előtt azzal a céllal, hogy az emberek életét megkönnyítő megoldások születhessenek a rendszer igénybevételével. Jelenleg több tucat projekt fut a hálózaton, fiatal startupok és rangosw IT-cégek, valamint egyéb vállalatok kísérleteznek a legkülönfélébb területeken, így például közlekedési, áruszállítási, közművi és további urbanisztikai megoldások megvalósításán. A LoRa-szabvány Európában a 868 MHz-es UHF (Ultra High Frequency) sávon szórt spektrumú frekvenciamodulációt használ adatátvitelre. Az Antenna Hungária számára ez ismert terület, ezért nekifogtak egy ilyen hálózat kiépítésének. Hazánkban az AH kiterjedt adóhálózattal rendelkezik és ezek az adótornyok alkalmasak a LoRaWAN-hálózat bázisállomásaként (itt gateway) működni. Az IoT-egységek jeleit nemcsak egy gateway veszi, hanem mindegyik, amelyet az egység elér. Itt 10 km-es távolságot kell érteni, hiszen a LoRa a Long Range, azaz nagy távolság rövidítése. A rendszer 128 bites AES-titkosítást használ, ami az adatok védelmét biztosítja. A rendszer kétirányú adatkommunikációval dolgozik, így nem csak mérési eredmények elküldésére alkalmas a rendszer, hanem az IoT-egységeknek is küldhetők információk.
A Pajzs eddig GSM-alapú rendszereket tudott szállítani, azonban egy tavaly kezdődött fejlesztés eredményeként ma már IoT-megoldásként ajánlják a járművédelmi rendszereiket. A GSM-alapú rendszerek térerő hiányában nem működnek, illetve könnyebb megzavarni őket. A szórt spektrumú rádió zavarása gyakorlatilag kivitelezhetetlen és a több gateway-jel megvalósuló kommunikáció is a biztonságosabb elérést teszi lehetővé. Természetesen az elérés ma még az Antenna Hungária rendszerében sincs tökéletesen megoldva, mert a jelenlegi kiépítés nem képes a teljes magyarországi lefedettséget szavatolni, de előbb-utóbb ez is megvalósul. A LoRaWAN-eszközök elérése még mélygarázsokban is lehetséges, így a jármű eldugásának esélyét az eszköz megbízható kommunikációja csökkenti és az egész rendszer kialakítása növeli a megtalálás valószínűségét. Az IoT-egység rövid időközönként jelenti a helyzetét, így a Pajzs központ a jármű mozgását regisztrálja és elvezeti a keresőket az utolsó észlelési helyhez – ha mégis eltűnnék a LoRaWAN kommunikációs térből a jármű.
Az új rendszer négy elemből épül fel, amely egyenként eltérő, különböző kihívások elé állítja a rossz szándékkal közeledőket, együttesen pedig eltulajdoníthatatlanná teszi a járművet. A lelke egy rendkívül alacsony energiafogyasztású kommunikátor egység, ami az első szinten felügyeli az autó állapotát: az ajtókat, gyújtást, távirányítókat és a motorteret. Második lépésben az Antenna Hungária LoRaWAN-hálózatában mindegyik a hatókörben található állomása veszi a kommunikátor kódolt jeleit és nagy biztonsággal a központba továbbítja őket. A harmadik elem a felügyeleti szerver, aminek szoftvere feldolgozza a rendszerrel felszerelt járművektől egyszerre beérkező, titkosított adatokat és megjeleníti őket egy térképen. A negyedik szint a webes felület és egy mobiltelefonos alkalmazás, ami felügyeleti és beavatkozási lehetőséget biztosít a tulajdonosoknak és a cég munkatársainak.
A P.T.B. Pajzs Kft. a saját fejlesztésű technológiájával 17 éve van jelen a piacon. Több összetevős, elektronikai, mechanikai és elektromechanikai rendszerei meggátolják a gépjárművek indíthatóságát, az autókat önerőből ellophatatlanná téve. Eredményességük bizonyítéka: eddig még egyetlen pajzsos autót sem loptak el. Az eddigi megoldásait az Antenna Hungária Zrt. rendszerével kombináltan egy olyan szolgáltatásként kínálja, amely egy zenei applikáció havidíjának megfelelő összegért elérhető és képes a rendszerrel felszerelt autók pozícióját követni és megmutatni a térképen. Az üzemeltetéshez nincs szükség sim-kártyára és az alacsony energiafogyasztása miatt pedig kíméli az általa védett objektumok akkumulátorait. A konkurens szisztémákkal szemben ez a módszer a klasszikus mobil-jammer technikákkal nem blokkolható és el sem távolítható a járművekből, így a jelenlegi legbiztosabb módszer a gépjármű-lopás ellen. Az ilyen megoldással felszerelt járművek távolról felügyelhetők (motor, ajtók és akkumulátor állapota) valamint blokkolhatók.
Csökken az autólopások száma. Az utóbbi években drasztikusan csökkent a gépjármű-eltulajdonítások száma, az idén várhatóan már ezer alatt marad a 2012-ben még hétezret, 2014-ben négyezret, de még 2015-ben is háromezret meghaladó szám. (Az idei első félévben négyszáznál kevesebb autóra adott ki körözést a rendőrség.) A szakértők szerint a nyomozóhatóság eredményessége, a megélhetési bűnözők figyelmének más irányba terelődése és a gépjármű-tulajdonosok tudatosabbá válása (többen és jobban védik az autójukat) állnak a háttérben.
Miket visznek? A tolvajok az elmúlt években már nem elsősorban a luxusautókra pályáznak, hiszen azokat drágább rendszerek védik, nehezebben hozzáférhetők és a lebukás esélye is magasabb. Inkább a jó állapotú, pár éves középkategóriás gépjárművekre hajtanak, melyeket egy-két órás utazást követően hamar szét is szerelnek valamelyik főváros-közeli telephelyükön. Ezért van kardinális jelentősége, hogy a lopást követően minél hamarabb értesüljön a tulajdonos és a nyomozóhatóság, figyelemmel tudja követni a jármű útvonalát.
Gépjárművédelmi kialakítások. A legegyszerűbb, optikai védelem a villogó piros led, de ez a vicc kategóriája a tolvajok számára. A valódi védelem a kisebb mechanikai eszközökkel kezdődik (kormányzár, váltózár), a trükkös indítással (kapcsolók) folytatódik. Ezek azonban kis gyakorlattal eltávolíthatók, az indításblokkolás kikerülhető. Másfajta, fejlettebb védelem a GPS és GSM alapú technológiák, amely a gépjármű követésére alkalmasak, ezek azonban szintén könnyűszerrel árnyékolhatók, az autó szó szerint eltűnik a térképről. Komoly védelmet a komplex, elektronikai és mechanikai védelmek jelentenek, kombinálva a gépjárműkövetéssel. Minden esetben igaz ugyanakkor, hogy a legegyszerűbb járművédelmi rendszer is több a semminél, hiszen a tolvajok két hasonló autó közül arra fognak utazni, amelyiket könnyebben meg tudják lovasítani.
Feszítővas vagy blokkoló? A tolvajok többsége már nem a jármű fizikai feltörésével, hanem legtöbbször jelerősítéssel, vagyis az autó saját kulcsának kvázi lemásolásával, távoli használatával viszi el az autót. Érdemes a jármű lezárását követően megbizonyosodni róla, hogy valóban minden rendszer lezárt, az autó kulcsát pedig elzártan, akár leárnyékolt helyen tartani.