• Egyéb

Az elegancia japán esztétikumon alapuló, új formája lenne az új 3-as?

A Mazda formanyelv izgalmas, új fázisába lép.

A 2010-ben bevezetett, majd 2012-ben a CX-5 és Mazda6 modellekkel sorozatgyártásban is bevezetett KODO – A mozgás lelke formai koncepció a mai napig meghatározza a márka globális értékfejlesztésének irányát.

A Mazda most új szintre emeli, és még kifinomultabbá teszi a KODO filozófiát, és olyan, új fázisba lép, ahol az autótervezés már képzőművészeti színvonalat ér el.

A KODO új irányának célja a japán esztétikum által ihletett elegancia kifejezése. A Mazda új formanyelvét először a 2015-ös Tokiói Autószalonon bemutatott RX-Vision tanulmány, majd a 2017-ben ugyanott kiállított Vision Coupe tanulmány alkalmazta.

Mindkét modell külső formatervében a finoman kidolgozott, letisztult és szépséges részletek, valamint a fények és tükröződések érzéki összjátéka együttesen teremtette meg a természetes, dinamikus hatású, ugyanakkor elegáns és kifinomult dizájnt.

Az új Mazda3 az első modell, amely sorozatgyártásban alkalmazza a KODO ezen továbbfejlesztett változatát.
Az egyszerű, “egyetlen mozdulattal megrajzolt” sziluetten túl a karosszérián végigfutó fények és árnyékok, illetve tükröződések váltakozása olyan élettel teli megjelenést kölcsönöznek az autónak, ami túlmutat a formanyelv minden korábbi megnyilvánulásán.

Az új Mazda3 modellcsalád megformálásának másik célja az volt, hogy mindegyik modell egyedi, saját arculatot kapjon: a hatchback érzelmekben gazdagabb dizájnnal, a sedan elegánsabb, magasabb presztízsű arányokkal szólítja meg a szemlélet.

Külső formaterv

Az új Mazda3 hatchback és sedan kiviteleinek tervezése során a fejlesztő csapat újraértelmezte azok értékeit és személyiségeit, majd elkezdte a lehető legteljesebb mértékben kiaknázni azok egyedi vonzerejét.

A hatchback erőteljes, csábító megjelenése izgalmat ébreszt, a vizuális hatás hosszan megmaradt a szemlélőben. Ezzel szemben a sedan letisztult, kecses és kimunkált szépsége érett, kifinomult személyiségről tanúskodik. Az eredmény: két karosszériaforma, amelyek annyira egyedi személyiséggel rendelkeznek, hogy akár teljesen különböző modellnek is gondolhatnánk őket.

A hatchback tervezésekor egy olyan, erőteljes forma megteremtésére törekedtünk, amely új megközelítésben tálalja a hatchback-re jellemző stílusjegyeket. Hátulnézetből az utastér és a karosszéria egybeolvad, egyetlen, tömör testnek tűnik. Ez a különleges forma erőteljes kiállást, vonzerőt közvetít.

A sedan kecses és elegáns. A sedanok-ra jellemző, hagyományos stíluselemeket megőrizve – azaz a motorházfedelet, az utasteret és a csomagtartó három különálló egységként kezelve – a dizájnerek igyekeztek még gazdagabbá tenni ezen elemek formavilágát, és a szépség olyan új szintjét elérni, ami illik egy Mazda sedan-hoz.

A KODO dizájn új irányának a lámpatest-kialakítás is sarkalatos eleme. A ‘kevesebb több’ esztétikai irányelvet szem előtt tartva a tervezők minden szükségtelen elemtől megszabadultak, és a világítótestnek csupán a lényegét hagyták meg. A fejlesztők úgy érezték, hogy a dizájnt a minimálisan szükséges elemekre – a fényforrásra, a lencsékre és az alapra – korlátozva érhetik el a vágyott letisztult, szépséges megjelenést. Az új, kerek kialakítás háromdimenziós mélységet kölcsönöz a lámpatestnek, kihangsúlyozza az új Mazda3 fizikumát és hosszirányú tengelyét, ugyanakkor a Mazda márka megkülönböztető jegyeként is szolgál.

A hatchback-hez egy új, exkluzív karosszériaszín-árnyalatot dolgoztak ki: ez a Polymetal-szürke. A fém kemény megjelenését a műanyagokra jellemző, fényes simasággal ötvöző árnyalat magas minőséget tükröz. A szín tónusa a beeső fénytől függően változik, kihangsúlyozva a hatchback karosszéria szép vonalvezetését.

Belső formaterv

Hogy az autó és vezetője közötti kapcsolatot még szorosabbra fűzzük, a kezelőfelületet tökéletes vízszintes szimmetriában rendeztük el, középpontban a vezetővel. Ugyanakkor minden egyes elem közvetlenül a vezető felé fordul, megerősítve az elölről hátrafelé futó, vezetőközpontú tengelyt.

Az új Mazda3 utasterében szintén a KODO dizájn új megjelenését meghatározó ‘kevesebb több’ szemlélettel találkozhatunk. Az autó kezeléséhez közvetlenül nem kapcsolódó elemeket a lehető legegyszerűbb formában tartva új hangsúlyt kapott a műszerfal zónája. Az így létrehozott kényelmes, kimagaslóan ergonomikus környezetben az autó és gazdája a vezetés elsődleges célját szolgáló, természetes párbeszédet folytathat.

A műszerfal kialakítása a távlatpont koncepcióját alkalmazza, egészen az egyes komponensekbe menően, beleértve a kormánykerék küllőit és a középkonzoli kijelzőt is. Ez a szemlélet nem csupán a kezelőfelületen áthaladó, elölről hátrafelé futó, vezetőközpontú tengelyt hangsúlyozza ki, de a formák elrendezéséből adódóan egy olyan másodlagos, vízszintes tengelyt is kirajzol, amely a műszerfalból a mindkét oldali ajtókárpitokig tart.

A ‘kevesebb több’ esztétikumra épülő formaterv célja a mindent átfogó egyszerűség. A klímavezérlő panelt és az utasoldali légbeömlőket például a műszerfalon átfutó, bal-jobb irányú tengelyre helyeztük rá, ami letisztult, lendületes kialakítást eredményezett.

Az utastéri elemek a Mazdára jellemző, egyedi felületi kidolgozást kapták meg, ami a természetes bőr melegségét és gazdagságát fejezi ki. Az egyes elemeknek eltérő mélységet és formát kölcsönző, új anyag erőteljesebb textúrával gazdagítja az utastér átfogó dizájnját.

Az újonnan tervezett váltókar ‘kétrétegű öntési’ eljárással készült. Lézerrel gravírozott, fekete rétegét egy második, átlátszó réteg fedi, ami fényes fekete felületet eredményez, és mélységet kölcsönöz az elemnek.
A fényváltások olyan telített, lineáris megjelenést kölcsönöznek a panelnek, amely kihangsúlyozza az új Mazda3 sportos természetét és kiváló minőségű kidolgozását.

A piros bőrkárpitozás a Skyactiv-X hajtáslánccal szerelt hatchback modell kiváltsága. A különleges, piros bőr élénk megjelenése kihangsúlyozza a külső formaterv csábító vonzerejét, olyan utastéri környezetet teremtve, amelyet elsősorban a kiforrott ízlésvilágú emberek fognak nagyra értékelni.