Zsenik tanítják beszélni és gondolkodni a Toyota új modelljeit
Az önjáró gépkocsi tökéletesítése még a világ legértékesebb autómárkájának kompetenciáját is meghaladja, ezért független számítógépes szakemberek kezébe helyezi fennállásának egyik legfontosabb projektjét a Toyota.
Nem az a szégyen, ha beismerjük, vannak nálunk okosabbak vagy ügyesebbek, hanem ha nem fordulunk hozzájuk támogatásért. Az autóiparban mintha nem érvényesülne ez az elv: szinte valamennyi gyártó saját maga fejleszti autonóm mobilitási programjait, holott egy önjáró gépkocsiban nem az autó a legfontosabb láncszem. Pontosan ezért döntött úgy a Toyota, hogy feltörekvő szoftverfejlesztő zseniket felkarolva előzi meg versenytársait.
„Mérnöki szempontból a jövő autója nem lesz más, mint egyetlen hatalmas rendkívül összetett számítógép” – az idézet egy mindössze harminc főt foglalkoztató szoftvercég, a PKSHA Technology Inc. alapító tulajdonosától, a 35 éves Katsuya Uenoyamától származik. A PKSHA-t szeptember végén vezették be a tokiói tőzsdére, és a Toyota azonnal 9,1 millió dollár (körülbelül 2,5 milliárd forint) értékben vásárolt részvényeket a cégből, amely öt évvel ezelőtti alapítása óta mindössze egy dologgal foglalkozik: megtanítani az autókat arra, hogy értelmes párbeszédet folytassanak gazdájukkal.
Uenoyama, aki gépi tanulásból írta doktori disszertációját, biztos a dolgában: cége még marketing szakembereket sem foglalkoztat, termékei így is a legkeresettebbek között vannak a piacon. Ahogy egy év alatt megduplázták szoftverlicenszekből származó bevételeiket, ugyanúgy nőtt kétszeresére a cég részvényeinek értéke a kereskedés legelső napján. A vállalat tőzsdei szárnyalása azóta is tart; a Toyota 2,7 százalékos tulajdonrésze azonban nem ezért bizonyulhat kiváló befektetésnek.
A legnagyobb japán autógyártó Akio Toyoda cégelnök 2009-es kinevezésekor számolt le a házon belüli fejlesztés kizárólagosságával; a PKSHA Technology-val kötött stratégiai kapcsolat ugyanabba az irányba mutat, mint a Mazdával aláírt, több síkú együttműködési megállapodás.
„A mesterséges intelligencia az autonóm mobilitás kulcsa, ám az autógyártók számára ismeretlen terep ez a technológia, ezért előbb vagy utóbb mindegyiküknek külső szakértőkhöz kell fordulniuk” – hangsúlyozta a Bloomberg hírügynökségnek a tokiói Sawakami Asset Management Inc. egyik elemzője, Tatsuo Yoshida.
A Toyotánál pedig azonnal megszületett a döntés, minél előbb: a vállalat augusztusban 103 millió dollárra egészítette ki korábbi kilencmilliós befektetését, és ezzel a Preferred Networks (a PKSHA céget is birtokló vállalat) legnagyobb külső részvényesévé vált. A cég szakterülete a gépi mély tanulás, és ahogy azt az alábbi szemléltető videó is mutatja, technológiájukat felhasználva az autók képesek emberi beavatkozás nélkül, akár folyamatosan változó környezetben is megoldást találni a közlekedés legösszetettebb problémájára: a baleset elkerülésére.
https://www.youtube.com/watch?v=a3AWpeOjkzw
Fotók: pkshatech.com, Toyota