Hihetetlen, de igaz
Kétmilliárd forintot kérnek egy Lexus LFA-ért!
Egy sárga Lexus LFA lehet minden idők legdrágább japán autója: a Németországban 6,43 millió euróért (!) eladósorba került jármű gyakorlatilag null-kilométeres; de nem ez teszi egyedülállóvá, pótolhatatlanná és elképzelhetetlenül drágává.
A 2010 és 2012 között, mindössze ötszáz példányban gyártott Lexus LFA minden egyes példánya autótörténeti ritkaság. Fokozottan igaz ez arra az ötven autóra, amely a cégelnök Tojoda Akio személyes döntése alapján különleges kezelésben részesült: a Nürburgring-csomag kifejezetten kiélezett, versenypályára való autót faragott a sportkupéból. A motorteljesítmény 560-ról 571 lóerőre emelkedett, a váltóvezérlés gyorsabb kapcsolásokat tett lehetővé, számos aerodinamikai elem szénszálas kompozitból készült, ami ugyanúgy csökkentette a jármű tömegét, mint a kovácsolt magnézium keréktárcsák. Az autóhoz járt még egy 12 hónapos bérlet a Nürburgring északi nagykörére, valamint egy vezetéstechnikai képzés ugyanott. Ez utóbbiak a használtpiacon nem érvényesíthetők, de a limitált szériának nincs is szüksége arra, hogy ilyen extrákkal növelje az értékét. Az ötven autó közül az egyik tavaly tavasszal 700 ezer dollárért, azaz akkori árfolyamon számolva 177 millió forintért kelt el a Barrett-Jackson floridai árverésén, míg egy másikért alig pár héttel korábban 825 ezer dollárt fizettek ki Arizonában.
Ezek az összegek jól érzékeltetik, milyen hatalmas az érdeklődés az LFA iránt már most, mindössze négy évvel a gyártás befejezése után: nem egészen fél évtized alatt több mint másfélszeresére nőtt az autó értéke. Nem csoda, hogy egyre nagyobb a zaj az LFA fennmaradt példányai körül, és ennek hatására váratlan forrásokból kerülnek elő makulátlan állapotú kupék: kiderült, hogy annak idején – a Lexus szándékával dacolva – több kereskedő is félretett magának (pontosabban tehetős vevőinek) egy vagy több példányt, és ezek most jelentős felárral kerültek a piacra.
Alighanem így került egy németországi kereskedés kínálatába is nem egy, nem kettő, hanem összesen öt darab LFA. Egytől egyig bejáratósak még, a legtöbbet használt sem futott többet 2400 kilométernél, és még ezért a példányért is bruttó 699 ezer eurót (224 millió forint) kérnek – ez nagyságrendileg megfelel a tavaly elárverezett példány értékének. Jóval drágább az a három autó, amelyek mindegyike összesen tíz (!) kilométert gurult életében. Ha beérjük egy „mezei” piros vagy kék metálfényezéssel, 850 ezer euróért (273 millió forint) juthatunk hozzá egy túlzás nélkül vadonatúj LFA-hoz, de ha inkább gyönyörködnénk a különösen ritka matt fekete festésben, már 960 ezer eurót (308 millió forint) kell letennünk az asztalra – a felár 15-szöröse annak az összegnek, amit egykor az egyedi festésért a Lexus elkért!
Mindez azonban meg sem közelíti annak a sárga színű, Nürburgring-csomagos LFA-nak az irányárát, amelyet ugyanitt, a wasserburgi Autohaus Weinbergernél 6 millió 430 ezer euróért, azaz valamivel több, mint kétmilliárd forintért kínálnak eladásra! A 680 kilométert futott autó teljesen gyári állapotú, sem felszereltsége, sem teljesítménye nem indokolja ezt az orbitális felárat. Ami miatt mégis ennyit kérnek az autóért, az egy aláírás: ez az egyetlen olyan LFA a világon, amelynek maga Tojoda Akio szignálta a motorházfedelét.
Az ünnepélyes eseményről annak idején sokat cikkezett az autós világsajtó. Az LFA-t eredetileg saját magának, negyvenedik születésnapjára vásárolta Eric Weinberger, az Autohaus Weinberger tulajdonosa, és mivel ez volt az első, Németországban kiszállított LFA, a fáma szerint Tojoda Akio meglepetésként látta el kézjegyével a karosszériaelemet – az eseményről készített fényképek a csomag részét képezik. Így valóban egyedülálló, és ennek köszönhetően felbecsülhetetlen értékű autóval állunk szemben. Annál inkább, mert ha gazdára talál ennyiért, minden idők legdrágább japán autójaként vonulhat be a történelemkönyvekbe, ami pedig önmagában felsrófolhatja az árat, ha leendő tulajdonosa valaha úgy dönt, túlad ezen a ritkaságon.
Fotók: Autohaus Weinberger, motor1.com