Nem mindennapi tesztelés

Automatizált járművet vet be a Continental az abroncsok tesztelésére

  • Az USA-ban két éven keresztül zajlott az első prototípus kifejlesztése
  • Az automatizált vezetéssel ellátott autóval pontosan reprodukálhatók a tesztfolyamatok

A Continental technológiai vállalat a Texas államban, Uvalde városában található tesztpályán indította útjára az első vezető nélküli abroncstesztelő autóját. A fejlesztés célja, hogy a tesztfolyamatok a lehető legnagyobb összhangban legyenek a valós használat során jelentkező kihívásokkal. A tesztjárművet a Continental Cruising Chaffeur rendszere vezérli, amelyet kifejezetten autópályán történő használatra fejlesztettek ki.

A jármű irányítása műholdas navigációs rendszeren keresztül történik. A kamerákkal és radarjeleket használó érzékelőkkel ellátott autó valós időben képes reagálni a gyalogosokra, biciklisekre, valamint az autó elé kerülő váratlan akadályokra, így akár állatokra is. „A Continental ezzel a fejlesztéssel nem kis lépést tesz Vision Zero küldetésének megvalósítása felé, amelynek elsődleges célja a halálos közúti balesetek nullára csökkentése” – tette hozzá Musztrai Ferenc, a Continental Hungaria marketingvezetője. Hangsúlyozta: kritikus szituációkban az abroncsokon múlik, hogy az autó időben meg tud-e állni, vagy sem.

Az automatizált vezérléssel ellátott járművekkel rendkívül meggyőző teszteredményeket lehet elérni. A gumiabroncsok fejlesztésénél kulcsfontosságú a normál, illetve a szélsőséges időjárási körülmények között történő tesztek végrehajtása. Az újonnan kifejlesztett gumikeverékeket és abroncsmodelleket valódi körülmények között kell tesztelni, ahol kiderülhet, hogyan viselkedik a gumiabroncs kavicsos, sík, illetve vizes vagy száraz útfelületeken.

A Thomas Sych, a Continental gumiabroncs-tesztelési részleg igazgatója által vezetett csapat 2016 óta dolgozik Uvalde-ban a jövő abroncstesztelésén. „Olyan szinten szeretnénk automatizálni és ez által egységesíteni a teszteket, hogy még a legkisebb különbségeket is azonosítani tudjuk a gumiabroncsok között” – hangsúlyozta a szakember. Kiemelte, hogy az automatizált járművekkel teljes mértékben reprodukálhatók a folyamatok, így a tesztek pontosan ugyanolyan körülmények között mehetnek végbe. Így biztosak lehetnek a szakemberek abban, hogy a különbségek valóban az abroncsok között és nem a tesztfolyamatok között vannak.

Ugyanezekből az okokból kifolyólag, a tesztek automatizálásához a Continental mérnökei már 50 évvel ezelőtt igénybe vettek egy elektronikusan vezérelt autót. Azzal azonban még csak aszfalton lehetett kipróbálni a gumiabroncsokat. Az új prototípus viszont már murvás, kavicsos útfelületeken is biztonságosan tud haladni. „A vállalatnál különböző területeken dolgozó kollégák együttműködésével jelentős előrelépést sikerült tennünk a hatékonyabb abroncstesztek felé. Azonban itt nem állunk meg, célunk, hogy az automatizált jármű további speciális terepeken is bevethető legyen” – tette hozzá Musztrai Ferenc.