Ezek a világ legkeményebb terepjárói – III. (Videókkal!)

Folytatjuk a kedden elkezdett sorozatunkat, amelyben a legextrémebb terepjárókat mutatjuk be.

Mil-Spec Hummer H1

A Humvee civil változata, a Hummer H1 a brilliáns, de pocsékul megvalósított ötlet mintapéldánya volt: egy méregdrága, rosszul vezethető, nem különösebben megbízható valami, ami a megállíthatatlanság csalfa ígéretével indokolatlan kompromisszumokra kényszerítette felhasználóját. Nem véletlenül tűnt el a süllyesztőben – amíg egy Michigan állambeli vállalkozás helyre nem rakta a kusza koncepciót. Morzsáira szedik a nagy terepjárót, elemeit könnyebb, tartósabb darabokra cserélik, gondoskodnak a tisztességes korrózióvédelemről, a párhuzamos kábelekről, egyenletes hegesztésekről. Aztán beszerelnek egy akár 800 lóerős dízelmotort, amivel 6 másodperc körül gyorsulhatunk 100 km/h-ra. A gigantikus utasteret két külön klímakompresszor temperálja, az utastérben pedig olyan, eddig ismeretlen fogalmakkal találkozhatunk, mint az ergonómia, a kárpitozás vagy a kényelem. A legfontosabb azonban, hogy robusztusabb, kapcsolható összkerékhajtást és igényesebb futóművet kap a jármű. Az ára csillagászati: negyedmillió dollár, de így is több mint egyéves várólista van rá.

Sherp

Bumfordi gyerekjátéknak tűnhet, ám nehéz olyan kalamajkát elképzelni, amiből az orosz Sherp ne húzná ki gazdáját. Négy, nagyballonos kerekén úgy manőverezik, mint egy lánctalpas, az abroncsok nyomása külön-külön a fedélzetről szabályozható, végső helyzetben pedig kiegészítő üzemanyagtartályként is használhatók az 1,6 méter átmérőjű abroncsok. A jármű felkapaszkodik a százszázalékos emelkedőn, átmászik egyméteres akadályokon, de vízen sem süllyed el. A száguldás nem az ő világa, ami nem csoda, hiszen csupán egy 44 lóerős dízelmotor mozgatja – cserébe a világból kimegy pár csepp gázolajjal. Maximális sebessége 45 km/h, ez vízen hat, jégen másfél km/h-ra csökken. Viszont addig sem kell gyalogolnunk.