Intelligencia felsőfokon, Kecskemétről
A CES (Consumer Electronics Show) keretein belül bemutatkozott az új, hazánkban gyártott Mercedes-Benz CLA Coupé, mely figyelemfelkeltő formatervvel és rendkívül intelligens megoldásokkal érkezik. Az MBUX belső tér asszisztenstől kezdve, amely a vezérlési parancsokat akár kézmozdulatok alapján is képes teljesíteni, az Augmented Reality navigáción keresztül az egyedi fitness-javaslatokat felvonultató ENERGIZING COACH funkcióig az új CLA számtalan okos megoldással büszkélkedhet. Mindezeken túl a négyajtós kupét magas szintű aerodinamikai tulajdonságai, hatékonysága és a Vezetői segédrendszerek csomag új Intelligent Drive funkciói teszik még kiemelkedőbbé. A formaterv az elődmodellénél is kecsesebb, a motorháztető Powerdome domborításai és a lejjebb helyezett hátsó rendszám pedig még jobban kihangsúlyozzák a modell kupés karakterét. A „Világszínvonal Magyarországról” szlogent az új CLA tovább erősíti, hiszen a Mercedes-Benz legújabb büszkeségét továbbra is Kecskeméten gyártják majd, csakúgy, mint az elődmodellt.
Az MBUX (Mercedes-Benz User Experience) multimédiarendszerrel a Mercedes-Benz már a jelenleg gyártott A-osztály bevezetésekor új mércét állított fel a járműiparban a kezelhetőség és a kommunikáció tekintetében. „Az intelligens belső tér asszisztenssel most egy magasabb szintre emeljük az MBUX kezelési élményét: a rendszer már a kézmozdulatokat is felismeri – még jobban megkönnyítve a kezelhetőséget.“ – mondta Ola Källenius, a Daimler AG konszern kutatásokért és a Mercedes-Benz Cars fejlesztésekért felelős igazgatója. „A CLA azonban nem csupán ezzel az újdonsággal képvisel magas szintű intelligenciát az autógyártás területén. “ – tette hozzá.
„A CLA első generációja, amelyből mintegy 750 ezer darab talált gazdára, fantasztikus sikernek bizonyult. A kompakt négyajtós kupéval teljesen új kategóriát alkottunk.” – emelte ki Britta Seeger, a Daimler AG igazgatótanácsának tagja, a Mercedes-Benz Cars értékesítésért és marketingért felelős vezetője. „A modell új generációját a lehető legmagasabb szintű intelligencia jegyében fejlesztettük tovább, a második generációs CLA ráadásul elődjénél is sportosabb és több érzelmet sugall. Az MBUX multimédia rendszerrel kiegészítve ez az autó új mércét állít fel kategóriájában.”
A Mercedes-Benz újgenerációs kompakt modelljei jelentősen hozzájárultak a márka megfiatalításához. A CLA fontos szerepet játszik új vevőkör megnyerésében és a vevők megtartásában. A CLA Coupé-t 2013-ban mutatták be az Amerikai Egyesült Államokban, ez volt az első kompakt Mercedes-Benz modell az amerikai piacon. A csúcsidőszakban az Amerikai Egyesült Államokban a CLA vásárlók több mint kétharmadát versenytársaktól sikerült átcsábítani. Az amerikai CLA tulajdonosok átlagosan tíz évvel fiatalabbak, mint a tipikus Mercedes-Benz vásárlók. A CLA tulajdonosok egyébként mindemellett Európában is a legfiatalabbak a Mercedes-Benz vevőkörében. 2017-ben az európai vásárlók fele korábban versenytársak autóit vezette. Azok az európai vásárlók, akik korábban CLA Coupé vagy Shooting Brake modellek tulajdonosai voltak, 75 százalékban következő autójuk kiválasztásakor is a Mercedes-Benznél maradtak. Az összesen mintegy 750.000 eladott járművel az első generációs CLA Coupé és CLA Shooting Brake modellek jelentősen hozzájárultak a kompakt autók sikeréhez.
Forgalmazásának első évében a hagyományoknak megfelelően Edition 1 kiadásban is elérhető lesz az új CLA. A limitált darabszámú Edition 1 változatok kívül-belül számos egyedi ismertetőjeggyel büszkélkednek, amelyek kihangsúlyozzák a modell exkluzivitását. Magyarország számára komoly jelentőséggel bíró és egyben nagyon örömteli hír, hogy a 2019 májusában piacra kerülő új CLA gyártása továbbra is Kecskeméten marad.
Külső formaterv: tele érzelemmel
„Az új CLA négyajtós kupé változata a formaterv tekintetében új szintre emeli a Mercedes-Benz ‘érzéki letisztultság’ formanyelvét. A tökéletes arányokkal rendelkező modell végleges megjelenése nagyon közel áll az első skiccekhez: hosszan elnyúló motorháztető, kupésan ívelő tetővonal, széles nyomtávok méretes kerékjárati ívekkel és erőt sugárzó farrész hangsúlyos vállakkal. Az új CLA számára tehát minden adott ahhoz, hogy egy modern dizájnikonná válhasson.“ – így foglalta össze dióhéjban a CLA formatervét Gorden Wagener, a Daimler AG formatervezési igazgatója.
Az oldalablakok felett végighúzódó belépő vonal és a keret nélküli ajtók kombinációja a CLA Coupét összetéveszthetetlen, sportosan elegáns karakterrel ruházza fel. Az elölnézetet a markáns, erősen előredöntött ‘cápaorr’ határozza meg a hosszú motorháztetővel egyetemben, amit az úgynevezett Powerdome domborítások tesznek igazán egyedivé. A keskeny fényszórók a mélyre húzott motorháztetővel és a gyémánt mintázatú hűtőráccsal együtt határozottan sportos karaktert adnak a modellnek. A lapos, kétrészes hátsó fényszórók és a hátsó lökhárítóra költöztetett rendszámtábla a CLA-t hátulnézetből különösen szélesnek láttatják; a hangsúlyos vállak és kerékjáratok, továbbá a széles nyomtávok pedig szintén hozzájárulnak az erőt sugárzó kiálláshoz. Az összkép egyszerre elegáns és sportos, az aprólékosan megtervezett optikai törések és felületek révén pedig érdekes fény-árnyék játék figyelhető meg az autón, különösképp oldalnézetből.
A belső teret csúcstechnológia és fiatalos avantgárd stílus jellemzi. A CLA minden elemét tekintve különleges és egyedi – legyen szó a kormánykerékről, az ajtók kialakításáról, a középkonzolról vagy akár az ülésekről. A sajátos hangulatot az A-osztályhoz hasonlóan elsősorban a modern kialakítású műszerfal határozza meg. A szárnyprofilt idéző műszerfal törés nélkül köti össze a két ajtót, a rendkívül széles digitális műszercsoport pedig teljesen különálló egységként trónol a műszerfal tetején. A hatást a változtatható hangulatvilágítás teszi teljessé, de a sportos, turbina optikájú szellőzők is hozzájárulnak a prémium miliő megteremtéséhez.
Futómű: rendkívül agilis, mégis komfortos
Az új CLA hiánytalanul nyújtja menet közben is a sportos formaterv által ígért teljesítményt: elsősorban a szélesebb nyomtávoknak (elöl +63 mm, hátul +55 mm az elődhöz képest) és az alacsonyabb súlypontnak köszönhető, hogy a CLA minden idők legsportosabban vezethető kompakt Mercedes-Benz modellje. A magas szintű dinamikát és komfortot szolgálja az új fejlesztésű, több lengőkaros hátsó futómű, valamint a szériában járó direktkormányzás is. A karosszéria oldaldőlését egy nagyobb átmérőjű stabilizátor hivatott mérsékelni. Opcionálisan adaptív lengéscsillapítás is elérhető a modellhez, így a vezető bármikor kedvére választhat a kényelmes és a fokozottan dinamikus futóműhangolás között. Szériában 16 colos kerekekkel és 205/60 R16 méretű abroncsokkal érkezik a CLA, opcionálisan azonban akár 19 colos könnyűfém keréktárcsákat is lehet választani (225/40 R19 abroncsokkal). A mérnökök a menetstabilizáló rendszert is speciálisan a CLA sportos menettulajdonságaihoz és magas kanyarsebességeihez hangolták.