Luxus utazógép pazar helykínálattal
Bemutatkozott a Lexus LM
Hatalmas alapterületén mindössze négy utas osztozik: a legfelső szegmensben előzmények nélküli Lexus LM az LS luxusszedánon is túlmutató komfortot biztosít.
A legfényűzőbb utasszállító jármű vagy a legtágasabb luxusautó: akárhonnan nézzük, a Lexus LM minden kategóriában páratlan ajánlatnak számít. Már a neve is elárulja (az LM a Luxury Mover, azaz a fényűző utazógép kifejezés rövidítése), hogy a japán autógyártó most olyan területen veti meg a lábát, ahol eddig csak kisszériás átalakításokra szakosodott, privát karosszériaépítő műhelyekkel és többségükben hivalkodó, méregdrága megoldásokkal találkozhattunk.
Az LM a mennyiség helyett a minőséget helyezi előtérbe: nem véletlen, hogy 504 centiméter hosszú, 185 centiméter széles modellben mindössze négy férőhely található. A hátsó szakaszt a padlótól a plafonig húzódó fal választja el az elöl ülőktől; a 1945 milliméteres teljes magasságnak és a pontosan 3000 milliméteres tengelytávnak köszönhetően a helykínálat főúri. A hátsó két fotel nem csupán kialakításában, de elhelyezkedésében is a maximális kényelmet szolgálja: az ülőlap lágy tömésű szerkezete és a háttámla optimalizált dőlésszöge a legkiválóbb kanapék komfortját nyújtja, a tervezők pedig még arra is ügyeltek, hogy az oldalablakokon át akadálytalan kilátás nyíljon a külvilágra.
Ha az LS limuzin kényelmi szolgáltatásait biztosító, szellőztetett fotelekben helyet foglaló utasok nem a tájban szeretnének gyönyörködni, filmet nézhetnek vagy akár dolgozhatnak is a 26 (!) collos hátsó üléssori monitoron, élvezhetik a beépített borhűtő tartalmát vagy a központi érintőpanelről tökéletesen testre szabhatják üléspozíciójukat. Ugyaninnen vezérelhetők a 19 hangszórós Mark Levinson Premium Surround audiorendszer beállításai; a zenei élményt körös-körül alkalmazott hangszigetelő üvegfelületek teszik még tökéletesebbé és zavartalanabbá.
A pihenésre és munkavégzésre egyaránt ideális környezetet a Lexus legjobb hagyományai szerint alakították ki. Bőrrel borított felületek, finom öltésekkel varrott panelek teremtenek prémium hangulatot, a márka legendás Takumi mesterei pedig egy újabb tradicionális távol-keleti művészeti formát honosítottak meg az autóiparban. A VI. században született, Japánban a XIV. században meghonosodott tusfestés, a suiboku-ga a lényegre törő, letisztult ábrázolás legmagasabb szintjét képviselte, a monokróm alkotások a művésztől kifinomult technikát igényeltek.
A buszlimuzinok célszerű formaterve rendszerint nem kedvez az elegáns, kifinomult dizájnnak, ám a Lexus tervezői átgondolt megoldásokkal oldották az LM szögletességét. Az autó teljes szélességében húzódó LED-es zárófény optikailag csökkenti az autó magasságát, víztiszta burájú elemeinek kontúrjai a hátsó lökhárító sarkainak kialakításában köszönnek vissza. Elöl tökéletesen használja ki a rövid motortér diktálta arányokat a Lexus orsó alakú hűtőmaszkja; a fényszóró sarkaiba integrált nappali világítás és a ködfényház keretének nyílhegy alakjával az oldalfalat tagoló krómbetéteknél és a kétféle – fekete vagy gyöngyházfehér – színben választható, hatalmas lemezfelületek domborításainál is találkozhatunk.
A négyüléses LM speciális pozíciót foglal el a szegmensén belül, ugyanakkor a tervezők azokra a felhasználókra is gondoltak, akik nem csupán vezérigazgatói presztízsautót keresnek: az LM elérhető lesz hagyományos, hétszemélyes kivitelben is. Ennek különlegessége, hogy mindhárom sorban két-két tágas ülést helyeztek el, ám a leghátsó kialakítása lehetővé teszi egy harmadik utas elhelyezkedését is. Ez a verzió sem nélkülözi azonban a Lexusra jellemző kényeztetést, a 17 hangszórós Mark Levinson audiorendszertől kezdve a szellőztetett, finom bőrkárpitozásig.
Kenichi Yoshioka vezető mérnök és csapata számára különösen izgalmas kihívást jelentett az LM két személyiségének, a buszlimuzinnak és a luxusautónak az összehangolása. A futóműnél egy olyan különleges lengéscsillapító-technológiát alkalmaztak, amely korábban a Lexus ES fedélzetén mutatkozott be. A rendszer a legapróbb útegyenetlenségekre is finoman reagál, ugyanakkor nagyobb tempónál mentes a túlságosan lágy csillapítással együtt járó pontatlanságoktól. Ami a hajtásláncokat illeti, a Lexusnál immár hagyományosnak mondható párosítással készültek a tervezők. Az LM350 3.5 literes V6-os benzinmotorja (2GR-FKS) az első kerekeket hajtja, piactól függően hatfokozatú automata vagy nyolcfokozatú duplakuplungos sebességváltón keresztül. Az LM300h 2.5 literes Atkinson ciklusú benzinmotorra (2AR-FXE) épülő hibrid hajtáslánca E-Four elektromos összkerékhajtást alkalmazva nyújtja a kivételes tapadás és a takarékos üzem ritka kombinációját.
A Lexus LM 2020 elején kerül piacra Kínában és egyes távol-keleti piacokon, ahol az elmúlt években egyre erősebb kereslet mutatkozik az igényes kivitelű buszlimuzinokra. Egyéb piacokon, így Európában egyelőre nincs terítéken az autó forgalmazása. Évente mintegy 4800 autó értékesítésével számol a Lexus, ennek háromnegyede Kínában találhat gazdára; ez egyben azt is jelenti, hogy az LM lesz a márka legexkluzívabb típusa.
Lexus LM legfontosabb méretek (mm)
Teljes hosszúság 5040
Teljes szélesség 1850
Teljes magasság 1945
Tengelytáv 3000
Első nyomtáv 1600
Hátsó nyomtáv 1595
Első túlnyúlás 985
Hátsó túlnyúlás 1055
Belső szélesség 1590
Belső magasság 1350
Fotók: Lexus