Jelentősen nőhet a céges autólízing iránti kereslet
Népszerű, de a nyugati piacokhoz képest még alacsony a lízingelt gépjárművek száma Magyarországon. Amíg a nyugat-európai országokban akár a 40-50 százalékot is eléri az ilyen formán finanszírozott gépkocsik aránya, addig hazánkban a 2 százalékot közelíti a piaci részesedésük a járműállományban – derül ki a Business Lease elemzéséből. A dízel autók továbbra is kedveltek a flottákban, de nő a benzinesek aránya.
Az első negyedéves piaci statisztikák alapján idén akár 10 százalék fölött nőhet a járműfinanszírozási kedv a tavalyi évhez képest, a Magyar Lízingszövetség kimutatta, hogy januártól március végéig 13 százalékkal 60,2 milliárd forintra gyarapodott a lízingelt személyautókra és kisteherautókra fordított összeg a tavalyi év hasonló időszakához képest.
Ez a finanszírozási forma egész Európában népszerű, a Deloitte elemzése alapján 2010-ben még 7,3 millió új gépjárművet vásároltak magánszemélyek, és 7,2 millió céges gépkocsit állítottak forgalomba, ezzel szemben – a legfrissebb adatok alapján – 2016-ban 6,3 millióra (42 százalék) csökkent a magán vásárlók, és 8,7 millióra (58 százalék) nőtt a céges beszerzések száma. A kutatócég előrejelzései alapján 2021-re akár 63 százalékra gyarapodhat a vállalatok által, vagy a számukra forgalomba helyezett gépkocsik aránya, s összességében elérheti akár a 10 milliós újautós darabszámot is.
Ez a hatás a hazai piacon is érzékelhető, bár a nyugat-európai országokkal szemben még jelentős az elmaradás a területen: amíg Angliában, Hollandiában, Németországban, Franciaországban, Olaszországban a teljes piacon akár 40-50 százalékot is eléri a lízingelt gépkocsik részesedése, addig hazánkban jóval alacsonyabb a tortaszelet. Magyarország útjain 3,6 millió gépkocsi fut, ebből megközelítőleg 50.000 autó a lízingelt vagy flottakezelt, amely 1,6 százalékos arányt jelent. A piac egyébként hazánkban is jelentős, mivel 1,8 millió cég tevékeny az országban, s a kis- és középvállalkozások erősödésével bővülhet a szerződők száma, hiszen ezek a vállalatok jellemzően 8-10 éves gépkocsikat használnak.
„A hazai vállalatok a céges autót még mindig luxusnak tekintik, éppen ezért a vásárlóerő és a gazdaság növekedéséhez hasonlítva lassan nő a lízingelt járművek száma Magyarországon. Ráadásul sok esetben a TCO (total cost of ownership), tehát a teljes használatra vonatkozó költség kimutatások sem győzik meg könnyedén a kis- és középvállalkozások vezetőit, pedig kiszámítható díjon, kedvező konstrukcióban, kockázat nélkül használhatnának lízingelt gépkocsit.” – vélekedett Buchta Norbert, a Business Lease ügyvezető igazgatója. – „De a céges autót nem szabad kizárólag pénzügyi oldalról megközelíteni, egy ilyen jármű eszköz lehet a HR kezében, ugyanis a céges gépkocsikkal könnyedén csökkenthető akár a fluktuáció is.”
A hazai flottakezelő- és lízing piac 80 százalékán a magyarországi 5 legnagyobb lízing cég osztozik, rajtuk kívül 15-20 kisebb, 100-150 autóból álló flottával rendelkező cég tevékeny a piacon. A Business Lease teljes Európában megközelítőleg 55.000 gépjárművet kezel, hazánkban a közel 5000 darabos flottájával a piac 10 százalékát fedi le, járműállományának átlagéletkora 26 hónap. A cég hazánkban jellemzően Fordot (15 százalék), a Volkswagen-csoport márkáit (közülük a legnépszerűbb a Škoda közel 14 százalékkal) és Peugeot-ot (12 százalék) közvetít ügyfelei számára, de 2018-ban 5 Teslát is forgalomba helyeztek. A Business Lease 2018-ban Magyarországon 8,35 milliárd forintos nettó árbevételt ért el, így 17 százalékkal múlta felül a 2017-es eredményét (7,112 milliárd forint).
A szerződéskötések esetében a Business Lease flottájában az elmúlt időszakban minimálisan csökkent az érdeklődés a dízel autók iránt, a korábbi 70-30 százalékos arány mára 60-40 százalékra változott. Az alternatív hajtások még marginális arányban jelentkeznek ügyféligény szintjén.
„Magyarországon korábban a céges autó egyenlő volt a dízelautóval, mára azonban ez a gondolkodásmód kezd megváltozni, s a partnereink nyitottabbak a benzines modellekre is. Mi arra törekszünk, hogy minden esetben az ügyfél igényei szerint válasszuk ki a megfelelő autót, és sok esetben a TCO dönti el, hogy dízel vagy benzines modellt javaslunk-e az adott vállalatnak. A teljes használatra vonatkozó költségeket saját tapasztalatra alapozzuk, ez alapján adunk tanácsot partnereinknek. Az autó kiválasztása során nem a trend diktál, mert ugyan szimpatikus lehet valakinek egy méretes SUV benzinmotorral, de ha az a modell kimutathatóan tizenöt litert fogyaszt városban, akkor inkább egy modern dízel változat felé tereljük őt.” – tájékoztatott Buchta Norbert. – „De természetesen saját szempontunkból is fontos, hogy megfelelő legyen dízel-benzin arány, hiszen jelentős tőkebefektetéssel, óriási flottát kezelünk Európában, így nem kockáztathatjuk, hogy egy, például a dízelekkel kapcsolatos botrány veszélybe sodorja a céget.”
A Business Lease ügyvezető igazgatója azt is elmondta, hogy a vállalat 2006 óta tevékeny a piacon, és 10 legnagyobb ügyfelük adja flottájuk 30 százalékát. Hozzátette, hogy a 40 főt foglalkoztató cég anyavállalata a következő időszakban még jobban erősítené közép-kelet-európai jelenlétét, ezért egy újonnan alakult menedzsment csapat fókuszál a régióra. Hozzátette, hogy a cég Magyarországon is folyamatosan fejleszti szolgáltatásait, idén új ERP rendszert vezetnek be, valamint bővíti használt autó telephelyüket. Elképzelésük szerint a jövőben komplex mobilitási szolgáltatással lehet majd igazán sikeres egy lízing cég, amely az összes közlekedési alternatíva kapcsán segítséget nyújthat ügyfeleinek – legyen szó felsővezetői vagy kulcsos autóról, BKK jegyről, car- vagy bike-sharingről.