PET palackból készült üléshuzat
A divatipar ékszereket, ruhákat és táskákat készít PET palackokból. Ezen kívül egyre több bútornál is előtérbe kerülnek a hulladékanyagok, mint például papír darabok, műanyag palackok és a faforgács, mint alapanyag alkalmazása. Az Audi pedig most először kínál az új A3 választékában újrahasznosított anyagból készült üléshuzatot.
Az Audi vállalati stratégiájának központi eleme a fenntarthatóság. Ez vonatkozik mind a technológiai megoldásokra, mind pedig a gyártási folyamatokra. Az Audi A3 negyedik generációjánál most először szerepel másodlagos nyersanyagból készült üléshuzat a kínálatban. A felhasznált anyag akár 89 százalékban tartalmazhat újrahasznosított PET palackot, amelyet a feldolgozási folyamat során fonállá alakítanak át. Ennek eredménye egy olyan anyag, amely látványra és tapintásra megfelel a hagyományos szövetek által kínált a minőségi feltételeknek.
Amikor a régiből új lesz
A palack eltűnik az automata sötét nyílásában és a németországi ügyfél kap 0,25 eurót. De mi történik aztán? Még szintén az üzletben, az eldobható palackokat összepréselik, így helyet takarítanak meg a teherautóval történő szállítás során. Amint megérkeznek az újrahasznosítást végző üzembe, szétválogatják őket szín, méret és minőség alapján. Az idegen elemeket, mint például a kupakokat külön helyezik el. Ezután egy malom segítségével pelyhekké őrlik a palackokat, ezeket utána megmossák, megszárítják és beolvasztják. Fúvókák révén a masszából összefüggő műanyag szálakat formáznak. Amikor ezek megszáradnak, egy gép apró darabokra vágja őket. Így jön létre egy granulátum, másnéven reciklátum, amelyből sajtolás révén szálak lesznek. Ezek a feltekercselés után az anyagok előállításának utolsó fázisában kerülnek felhasználásra.
Több, mint 100 PET palack egyetlen A3 modellben
Mindent egybevéve akár 45 darab, egyenként 1,5 literes műanyag palackot is felhasználhatnak ülésenként. Ezen kívül további 62 PET palack újrahasznosításával készül az új Audi A3 szőnyege. A belső tér további elemeinél is egyre nagyobb arányban találunk másodlagos nyersanyagokat, például a szigetelő és csillapító anyagoknál, a csomagtér oldalsó betéteinél, a padlóborításnál és a szőnyegeknél. A cél egyértelmű: az újrahasznosított anyagok aránya az Audi flottáján belül jelentősen növekedjen az elkövetkezendő években. A folyamat során pedig a prémium márka továbbra is olyan magas minőséget képviselő termékeket kínál az ügyfeleknek, amelyeket korábban már megszoktak tőle.
Jelenleg az ülések kárpitozása még nem teljesen megoldható újrahasznosított alapanyagból. „A kihívást a szőtt anyag alsó rétege jelenti, amelyet ragasztóval rögzítenek a felső réteghez. Azon dolgozunk, hogy ezt újrahasznosítható poliészterrel helyettesítsük.” – nyilatkozta Ute Grönheim, aki az Audi szövet részlegén az anyagfejlesztésért felel. „Célunk, hogy a kárpit teljes egészében tiszta, nem vegyített anyagból készüljön és így lehetséges legyen az újrahasznosítása. Már nem járunk ettől annyira messze.” Hosszútávon minden modellsorozat teljes kárpitozása újrahasznosított anyagból készül majd.
Három újrahasznosított kárpit a kínálatban
Jelenleg három különböző kidolgozású anyag érhető el az Audi A3 modellhez, ezeknél az újrahasznosított alapanyagok aránya elérheti a 89 százalékot. Ezek közül az egyik a „Torsion” névre hallgató acélszürke anyag, amely optikailag hangsúlyos, sárga kontrasztárnyalatú varrásokkal érhető el. Ezen kívül választható még a „Puls” névre hallgató anyag is. Az S line felszereltség esetében a fekete és ezüst színkombinációkat sziklaszürke kontrasztárnyalatú varrás teszi még hangsúlyosabbá. A későbbiekben ezt piros kontrasztárnyalatú varrással kiemelt fekete és piros anyagok egészítik majd ki. A mindenkori felszereltségi szinteknél ezek az anyagok az alapkínálat részét képezik és mesterséges bőrből készült oldalpárnával kombinálva érhetőek el.