Esett Kína olajkereslete, a Renault továbbra sem gyárt vuhani gyárában a koronavírus miatt

A koronavírus gazdaságra gyakorolt hatása miatt Kína olajkereslete a 2008. évi pénzügyi válság óta legnagyobb mértékben esett, eközben a Renault úgy döntött, hogy meghosszabbítja vuhani gyárbezárását, a Goldman Sachs szerint pedig akár 5 százalék körüli szintre is lassulhat az ázsiai ország idei GDP-növekedése.

    Kínában az olajkereslet a 2008. évi pénzügyi válság óta legnagyobb mértékben, napi mintegy 3 millió hordóval esett, ami a fogyasztás közel 20 százalékának felel meg. Kínában tradicionálisan nő a holdújév ünnepnapjai alatt az olajkereslet amiatt, hogy gyakorlatilag a fél ország útnak indul repülővel vagy autóval.


Kína a világ legnagyobb olajimportálója 2016 óta, amikor megelőzte az Egyesült Államokat. A kínai keresletalakulás nagyban befolyásolja a kőolaj világpiaci árát. Kínában napi 14 millió hordó a napi olajfogyasztás.


Az északi-tengeri Brent olajfajta ára január 20-ika óta több mint 10 százalékkal esett. A Brent ára januárban 12 százalékkal, a nyugati féltekén irányadó WTI amerikai könnyűolajfajta hordónkénti ára 16,3 százalékkal zuhant, ami május óta a legnagyobb csökkenés.


Elemzők szerint az energiahordozó árának további csökkenéséhez vezethet, ha a vezető olajexportáló országok nem fogják vissza olajtermelésüket.


Az OPEC és a hozzájuk csatlakozott több más olajexportáló, így Oroszország eredetileg közvetlenül a március 5-ére tervezett kétnapos miniszteri ülés előtt tartotta volna technikai bizottságának találkozóját, de tekintettel a kőolaj árának alakulására, rendkívüli bizottsági ülést hívnak össze, valószínűleg már keddre és röviddel utána a miniszterek is összeülnek.


Piaci szereplők azt mondták, hogy a csökkenő kínai kereslet miatt a múlt héten leálltak az ázsiai országba irányuló latin-amerikai olajszállítások és visszaestek Nyugat-Afrikából.


Kedvezőtlenül érinti a kínai olajfeldolgozókat a keresletcsökkenés. A megcsappant kereslet miatt az olajfinomítók kénytelenek termékeiket tározókba helyezni, ezek kapacitása azonban véges, hamarosan csordultig telnek.


Kína legnagyobb olajfeldolgozója, a Sinopec Group termelésének 13-15 százalékos visszafogására készül, erről február 9-éig dönt.


A koronavírus miatt a Renault francia járműgyártó úgy döntött, hogy legalább február 13-áig meghosszabbítja a termelésleállást vuhani gyárában. Úgy volt, hogy a 2 ezer főt foglalkoztató gyárban február 10-én indul újra a termelés.


A Goldman Sachs szerint, ha a kínai kormánynak nem sikerül úrrá lennie a fertőző járványon az első negyedévben, az ország gazdasági növekedése 5 százalék körülire zuhanhat.


Kína hazai összterméke (GDP) tavaly 6,1 százalékkal nőtt, közel 30 éve legkisebb mértékben bővült. Az idei növekedési célt a parlament márciusban esedékes, szokásos évenkénti plenáris ülésén határozzák majd meg.

https://egyszermarlattamautot.hu/2020/02/05/a-hyundai-megkezdte-del-koreai-gyartasanak-fokozatos-leallitasat/