A BMW Group hálózatról tölthető modelljei zöldenergia felhasználásával előállított akkumulátorcellákat kapnak
A bajor prémiumgyártó egy hosszú távra szóló, kétmilliárd euró értékű beszállítói szerződést kötött az észak-svédországi Northvolt vállalattal, így a két cég tovább serkenti az elektromos mobilitás térnyerését. A Northvolt 2024-től saját, Skellefteå-ban épülő gyárában készíti a tisztán megújuló energia felhasználásával előállított akkumulátorcellákat.
A megállapodáshoz vezető úton a BMW Group számára döntő jelentőségű volt a Northvolt azon vállalása, amely szerint az észak-svédországi üzemében készülő akkumulátorcellák sorozatgyártásához szükséges energia előállításához kizárólag megújuló erőforrásokat, így többek között szél- és vízerőműveket használ fel. „Annak érdekében, hogy hatékonyan járuljunk hozzá környezetünk védelméhez, célként tűztük ki, hogy tovább fokozzuk termékeink átfogó környezetvédelmi egyensúlyát – az erőforrásoktól kezdve az újrafelhasználásig. Kiváltképp igaz ez a hálózatról tölthető modellekben dolgozó nagyfeszültségű akkumulátorok rendkívül energiaigényes tömegtermelési folyamataira, akkumulátorcella-gyártó partnereinkkel így olyan együttműködéseket kötünk, amelyek garantálják, hogy ötödik generációs akkumulátorcelláink sorozatgyártásához kizárólag zöldenergiát használnak fel” – fogalmazott Oliver Zipse, a BMW AG igazgatótanácsának elnöke.
Az elektromos mobilitás térnyeréséhez a hosszú távú fenntarthatóság a legfontosabb lépés
Az akkumulátorcellák előállításához szükséges kobaltot és lítiumot a BMW Group és a Northvolt olyan bányákból szerzi be, amelyek maradéktalanul megfelelnek a két vállalat fenntarthatósági előírásainak. Ez hosszú távon biztosít teljes transzparenciát a nyersanyagok eredetére vonatkozóan, miközben a környezetvédelmi előírások és az emberi jogok betartása a két vállalat abszolút prioritását élvezi. „A fenntarthatóság a BMW Group vállalati stratégiájának egyik meghatározó alapköve, amely az elektromos mobilitás térnyerését tekintve kimagasló jelentőséggel bír” – mondta Andreas Wendt, a BMW AG igazgatótanácsának beszállítói hálózatért felelős tagja. 2021-től a BMW Group ráadásul ritkaföldfémeket sem használ ötödik generációs hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiája előállításához.
A BMW Group és a Northvolt célja, hogy egy közösen kidolgozott technológiai konzorcium részeként az akkumulátorcellák hosszú távon fenntartható értékláncát teremtse meg Európában. Az akkumulátorcellák újrafelhasználható kialakítása kulcsfontosságú e téren, az akkumulátorcellák iránt mutatkozó egyre intenzívebb kereslet ellenében pedig leginkább az akkumulátor-alkatrészek újrahasznosításával és a nyersanyagok széles körű újrafelhasználásával lehet javítani a hosszú távon fenntartható, környezetbarát előállítás arányát.
Az akkumulátorcellák tömegtermelése több mint 40 százalékkal csökkentheti a levegőbe kerülő szénkibocsátás mértékét
Az elektromos mobilitás elterjedésével egyre fontosabbá válik a levegőbe kerülő káros anyagok csökkentése és a kifejezetten energiaigényes akkumulátorcellák sorozatgyártásának módja, hiszen a tisztán elektromos meghajtású autók teljes életciklus-emissziójának több mint 40 százalékát egyedül az akkumulátorcellák tömegtermelési folyamata adja. Az akkumulátorcellák környezetbarát sorozatgyártásával tehát nagymértékben csökkenthető a levegőbe kerülő káros anyagok mértéke – a BMW Group pedig pontosan erre összpontosít. A hosszú távú fenntarthatóság iránymutatójaként a vállalatcsoport így a CATL, a Samsung SDI és a Northvolt oldalán is zöldenergia felhasználásával előállított akkumulátorcellák tömegtermelésére vonatkozóan írt alá hosszú távú megállapodásokat, a jövőbe mutató technológia pedig a BMW eDrive hajtáslánc-technológia legkorszerűbb, ötödik generációjában kap helyet. „A mennyiség növekedésével párhuzamosan felhasznált zöldenergia a következő évtizedben hozzávetőlegesen tízmillió tonna szén-dioxid kibocsátásától óvja meg a környezetet. Ez egy milliós lakosú nagyváros – mind például München – egész éves emissziója” – tette hozzá Oliver Zipse.
Az elektromos mobilitás úttörőjeként a BMW Group 2023-ra huszonöt tagúra bővíti fel hálózatról tölthető modellpalettáját
2023 végén a bajor prémiumgyártó négykerekű portfólióján már huszonöt különböző, tisztán elektromos meghajtású és plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt modellváltozat sorakozik majd. Ehhez egy rendkívül rugalmas járműszerkezeti struktúra szolgáltatja a műszaki alapot, amely lehetővé teszi a gyártó számára, hogy egyazon platformon tisztán elektromos meghajtású, plug-in hibrid és belsőégésű erőforrással szerelt modellel is reagálhasson a folyamatosan változó ügyféligényekre. A huszonöt darab hálózatról tölthető modell több mint fele károsanyag-kibocsátás nélkül közlekedik majd az utakon. 2021-ben a BMW Group a hálózatról tölthető portfólió 2019-es értékesítési eredményének kétszeresét kívánja elérni, a tisztán elektromos meghajtású és plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt autók iránti kereslet pedig tervei szerint egészen 2025-ig meredeken emelkedik majd: a bajor prémiumgyártó évről évre mintegy 30 százalékkal szeretné túlteljesíteni hálózatról tölthető modellpalettája előző éves értékesítési eredményét. A vállalatcsoport az európai régió tekintetében is ambiciózus célt fogalmaz meg: eszerint 2021-ben az öreg kontinensen eladott új BMW és MINI modellek egynegyedét, 2025-ben az egyharmadát, 2030-ban pedig a felét hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiával rendelik majd meg az ügyfelek.
Az elektromos mobilitás úttörőjeként a BMW Group már most piacvezető a hálózatról tölthető prémium modellek mezőnyében. 2019 végére a müncheni központú vállalatcsoport átlépte a tisztán elektromos meghajtású és plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt modellek félmilliós értékesítési darabszámát, 2021 végén pedig már öt zéró emissziójú modellel szolgálja ki ügyfeleit: a BMW i3 tisztán elektromos prémium kompakt mellé 2019-ben érkezett meg az első tisztán elektromos MINI, a MINI Cooper SE, amelyet 2020 végén a BMW iX3, 2021-ben pedig a BMW i4 és a BMW iNEXT követ majd.