Ezeket kell(ene) megkérdezned abroncsvásárlás előtt
A Hankook szakértője válaszol a legfontosabb kérdésekre
A gumiabroncs éppúgy elválaszthatatlan része az autónknak, mint a kormánykerék vagy a motor: hiába a több száz lóerő, a négy kerék nélkül a jármű egy tapodtat sem moccan. Mégis, hajlamosak vagyunk alábecsülni az abroncs jelentőségét, pedig döntésünk nemcsak az üzemanyag-fogyasztásra és a komfortérzetünkre, hanem a biztonságunkra is kihat. Mire figyeljünk, melyek a legfontosabb jellemzők, amikor abroncsot választunk? Erre a kérdésre kerestük a választ Tomin Istvánnal, a Hankook műszaki vevőszolgálatának vezetőjével.
Rácalmás, 2020. augusztus 11. – Nem kell újra feltalálni a kereket – szoktuk mondani, ha valami annyira nyilvánvaló, hogy nem szorul különösebb magyarázatra. Ilyen a gumiabroncs is: magától értetődő része az autónak, így hajlamosak vagyunk megfeledkezni arról, hogy komoly fejlesztői munka eredménye, folyamatosan fejlődő, hi-tech termék.Tomin István húsz éve foglalkozik gépjármű abroncsokkal, a Hankookműszaki ügyfélszolgálatának vezetőjeként pedig ezúttal az abroncsvásárlás előtt felmerülő leggyakoribb kérdésekre válaszolt.
Zavarba ejtően sokszínű a gyártók személygépkocsi-abroncs kínálata, ráadásul a jármű típusa, az autóhasználati szokásaink és a vezetési stílusunk befolyásolják akár azt is, hogy azonos márkán belül melyik mintázat a számunkra legmegfelelőbb. Bár a szakember úgy látja, a vásárlók ma már sokkal felkészültebbek, és figyelmet fordítanak például az abroncs címkéjén feltüntetett adatokra, azonban az autóipari újításokkal laikusként nehéz lépést tartani. Ökölszabályként tartsuk szem előtt, hogy minél korszerűbb az autó elektronikai rendszere, annál nagyobb körültekintéssel kell abroncsot választani. Mielőtt elvesznénk a műszaki jellemzők tengerében, egy kis segítség:
- Mi a legfontosabb szempont?
Abroncsválasztáskor az elsődleges szempont a méret, illetve a terhelési és sebességindex. Ebben mindig kövessük a járműgyártó előírásait. Az autó súlya, teljesítménye, és az elsőszerelt abroncs műszaki jellemzői komoly számításokon és teszteken alapulnak. Amennyiben megmaradunk a gyári előírásoknál, már csak a márka és a mintázat kiválasztásának faladata marad ránk. De erről majd kicsit később. Sokan szeretjük a szép felniket és a széles – alacsony oldalfalú abroncsokat. De nem szabad elfelejteni, hogy a méretváltásnak komoly szabályai vannak. Ha ragaszkodunk a méretváltáshoz, legyünk nagyon körültekintőek és soha ne próbáljuk meg becsapni a hajtásláncot (minden olyan alkatrész ide érthető, amik az erőátvitelben kapnak szerepet). Itt mindennek klappolnia kell. Az új abroncs átmérőjének, a hajtáslánc miatt; a szélességének, hogy ne érjen hozzá a karosszériához, vagy más futómű alkatrészhez (itt már a felni szélessége és ET száma is fontos); a terhelési és sebességindexnek, hiszen nem lehet „gyengébb”, mint az elsőszerelt abroncs. Ezek csak az alapok. Ez minden járműre érvényes. Méretváltásnál minden esetben konzultáljunk az abroncskereskedővel!
- Mennyit számít az átmérő?
Az átmérőt illetően általában 2 százalék körül van a tűréshatár, de inkább forduljunk szakemberhez: a modern, érzékenyebb, összkerék-meghajtású autóknál az osztóművet (ez segít elosztani a sebességváltóból érkező nyomatékot a hajtott tengelyek között) is tönkre lehet tenni egy rosszul megválasztott abronccsal. A mai, elektronikával és segédrendszerekkel gazdagon felszerelt járműveknél már az is meg tudja bolondítani az elektronikát, ha csak két abroncsot cserélünk le. Vegyük figyelembe, hogy ugyan az abroncsgyártók az ETRTO szabványaihoz igazodva gyártják az abroncsokat, lehetnek különbségek ugyanazon méretben a márkák közt. Több esetben előfordult már például, hogy folyamatosan beavatkozott az ESP (kipörgésgátló), mivel az ügyfél csak két abroncsot cserélt, és még márkát is váltott. A félig lekopott gyári abroncsok, illetve az új, és más márkájú abroncsok közötti különbség elég volt az elektronikának, hogy azt érzékelje, az autó folyamatosan csúszik. Ez igen érzékeny elektronikával bíró jármű esete volt, és persze minden probléma megoldódott, mikor a másik két abroncsot is lecserélte az ügyfél. Természetesen ez ritka eset, de többek között ezért javasolja sok prémium járműgyártó, hogy az abroncsokat négyesével cseréljék. Ez kiváltképp az összkerék meghajtású és a sportautókra igaz.
- Melyek a legfontosabb értékek és indexek?
Nem hagyhatjuk figyelmen kívül az abroncs terhelési indexét (maximális terhelhetőség) és a sebesség indexet (az adott gumiabronccsal megengedett legnagyobb sebesség) sem: az előbbi soha nem lehet kisebb, mint a gyári érték, hiszen a jármű súlya változatlan. Utóbbi – kizárólag téli gumik esetében – lehet valamivel alacsonyabb. Felfelé természetesen mindkét index esetében el lehet térni.
- A drágább tényleg jobb?
Az árkategóriák közötti különbség elsősorban az abroncsokban használt anyagokban, technológiákban, és ezek következményeképp a teljesítményben érhető tetten. A neves gyártók prémium abroncsai fékteljesítmény, nedves útburkolaton való viselkedés, irányíthatóság, oldalfaltartás és tapadás tekintetében felülmúlják a diszkont áron kapható gumikat. A vezetési élmény is összehasonlíthatatlan: aki több ezer kilométert tölt a volán mögött, annak ez lényeges szempont, de már az első körforgalomban, vagy nagyobb sebességű kanyarban értékelni fogjuk a pontosabb irányíthatóságot és a tapadást. Itt térjünk vissza a márka és mintázat választásra. Az abroncsnak valóban ki kell szolgálnia a jármű valós teljesítményét. Ha Ön Turán Frici rali-versenyző, hát jól válasszon márkát! (Frici meg is tette) Aki dinamikusan közlekedik, annak határozott elvárásai vannak az autója úttartásával kapcsolatban. Ennek pedig alappillére az abroncs. Nézzük meg például, milyen abroncsgyártók szállítanak be az adott autómárkához. Több évnyi közös fejlesztőmunka és rengeteg tesztelés áll minden egyes elsőszerelt abroncs mögött. Érdemes megnézni első körben ezen márkák kínálatát az adott járműre. Ők már bizonyítottak. Természetesen sok egyéb szempont is befolyásolja a márka kiválasztását, de úgy gondolom, a márkának tükröznie kell az általunk és a járművünk által elvárt teljesítményt. A mintázatnak pedig vezetési stílusunkkal (és az autó stílusával) kell összhangban állnia. Sok esetben például a Hankook kínálatában is választhatunk ugyanabban a méretben UHP, Sport/Komfort, vagy Kinergy abroncsot is.
Abroncsok esetében a magasabb ár nemcsak a márka presztízsét tükrözi, hanem a gyártás során alkalmazott innovációt és anyagokat is. A Hankook Ventus S1 evo3 abroncsa például olyan versenytechnológiával és különleges anyagok – mint a golyóálló mellényekben is megtalálható aramid – felhasználásával készült, ami az UHP, azaz a különösen nagy teljesítményű gumiabroncsok között is egyedülálló tulajdonságokkal ruházza fel.
Egy új garnitúra gumiabroncs jelentős kiadás. Tekintsünk a vásárlásra olyan hosszútávú befektetésként, amely – megfelelő karbantartás mellett – éveken keresztül szolgálja a biztonságunkat és a kényelmünket.