Ötvenéves a csendes úttörő K70
Volkswagen K70. Vízhűtésével, elsőkerékhajtásával és modern formavilágával e középkategóriájú limuzin új korszakot nyitott a Volkswagennél.
1970. október 20-án egy salzgitteri sajtótájékoztatón mutatta be a Volkswagen az új K70 modelljét és a kifejezetten számára létesített gyárat. A sajtóközlemény bevezetője szerint: „Egy új Volkswagen, amely minden eddigitől eltér – ez a VW K70.” A lépcsőshátú limuzin valóban számos tekintetben jelölt ki új irányt, a Volkswagen pedig új és sikeres korszak küszöbére ért e modelljével.
Technika – A K70 vízhűtésű motorjával és elsőkerékhajtásával a Volkswagen a márka számára teljesen újszerű hajtásrendszer-koncepcióra váltott, amely később a Passat és a Golf sorozatokban is sikeresnek bizonyult. A K70 független kerékfelfüggesztéseivel a korszerű elvárásoknak is megfelelő futóművel rendelkezett, míg szokatlanul hosszú tengelytávja különösen tágas beltér kialakítását tette lehetővé és színvonalas menetkényelmet biztosított.
Biztonság – Minden kényelem mellett az aktív és passzív biztonság is meghatározó tényezőnek számított. Az olyan megoldások, mint a megerősített utascella, az első és hátsó gyűrődőzónák, a hátul, védetten elhelyezett üzemanyagtartály, valamint a minden üléshelyhez már alapkivitelben kialakított biztonságiöv-előkészítés mércéül szolgáltak e téren.
Formavilág – Nem utolsósorban a még ma is modernnek ható, letisztult vonalvezetésű és célszerű formák is jövőbemutatóak voltak. A lépcsőshátú limuzint Claus Luthe, kora egyik legjelentősebb autótervezője alkotta, munkája számos eleme a Volkswagen későbbi modelljein – mint a Golf és a Polo – is megjelent.
Már a kezdetektől meggyőződéssel – Karl-Günter Queißer azok egyike, akik már az első naptól végigélték a K70 születését és az áttörést a Volkswagennél. A ma már 79 éves szakember 1970-ben az új salzgitteri üzem fényezőjeként kezdte pályafutását a Volkswagennél, s még jól emlékszik az első évekre, amely az új kezdetek és a változások időszaka volt. „Valami egészen különleges dolog volt” – foglalja össze a K70 jellemezte időket.
Vízhűtésével és elsőkerékhajtásával, négy ajtajával és mindenekelőtt mind utas-, mind csomagterének szenzációs térkínálatával az autó őt is gyorsan meggyőzte és már 1971 őszén megvásárolta első K70 modelljét. Addig Bogárral járt – a változás pedig hatalmas volt. Három K70 után egy Volkswagen Golf került a garázsába: „Az élet mindig megy tovább” – vallja a szakember, aki üdvözli és örömmel éli meg a változásokat.
A K70-től az ID.31-ig
Napjainkban mindkettővel – egy K70 LS és egy Golf 8 – jár, s a K70 formájában régi álma vált valóra. Veteránautójával oldtimer-ralik és -túrák sikeres résztvevője, szeptemberben pedig egy salzgitteri kirándulás során régi munkahelyére is visszatérhetett. Valójában rajongói klubjában egy túrával és jubileumi rendezvénnyel szerette volna megünnepelni a K70 ötvenedik születésnapját, az idén azonban sajnos nem tették lehetővé a körülmények, így „szűk körben” ünnepelt Salzgitterben, egy egészen különleges időszak emlékeivel. Újra és újra érdeklődve álltak meg az ott dolgozók a szokatlan autónál, az egykori kolléga pedig szenvedélyesen válaszolt minden kérdésükre.
Különösen büszke arra is, hogy eddig a Golf minden generációjával járt, a „digitális”, azaz a Golf 8 formájában pedig ismét tárt karokkal fogadta a változást és a kihívást – hiszen „az élet mindig megy tovább”. Egy dologban azonban már most biztos Karl-Günter Queißer: az ID.3 is megjelenik majd garázsában.
1) ID.3 – Elektromosáram-fogyasztás, kombinált (kWh/100 km) (NEDC): 15,4-14,5, szén-dioxid-kibocsátás, (g/km): 0; gazdaságossági besorolás: A+