Honda NC750X – 2021
Átfogó modellfrissítésen esett át Európa egyik kedvenc „mindenese”, az NC750X. Az új változat erősebb motorral, szélesebb fordulatszám-tartománnyal és módosított váltófokozat-áttételekkel gördül le a futószalagról, és olyan ultramodern vezetéstámogató rendszerekkel büszkélkedhet, mint a háromállású üzemmódkapcsolóval társított elektronikus gázmarkolat vagy a továbbfejlesztett Honda Állítható Nyomatékszabályozó (HSTC). Mindemellett menetkész tömege 6 kg-mal csökkent, áttervezett vázát pedig élesebb vonalak alkotta idomzat öleli körbe, a korábbinál jóval nagyobb központi tárolórekeszt rejtve. További fontos információ, hogy az ülés 30 mm-rel alacsonyabbra került, átformálták a szélvédőt, és immáron szériatartozék a folyadékkristályos műszeregység, valamint a minden elemében LED-es világítás. A Honda által fejlesztett dupla kuplungos automatikus váltó még egyszerűbbé teszi a távoli tájak elérését.
Bevezetés
A 2012-ben*[1] útjára indított NC750X Európa-szerte meghódította a motorosokat. Sikerének ezernyi oka van, ilyen például az erőteljes, nyomatékra hangolt, soros, kéthengeres erőforrás, ami alig fogyaszt valamicskét, mégis elképesztően húz az alsó és középső fordulatszám-tartományban. Szintén sokat nyom a latban a széles kormány, a kényelmes nyereg és üléspozíció, a sokoldalú futómű és a szemet gyönyörködtető, kalandmotoros megjelenés.
A hatalmas tárolórekeszbe (melynek helyén a hagyományos motorkerékpároknál az üzemanyagtartályt találni) akár egy zárt bukósisak is belefér, a Honda által fejlesztett dupla kuplungos automatikus váltó (DCT) pedig végtelenül egyszerűvé és komfortossá teszi a motorozást, nem is csoda, hogy a vásárlók több mint fele ezzel rendelte meg a típust 2019-ben.
Összességében nézve az NC750X a különféle motorkerékpár-kategóriák legjobb tulajdonságait gyűjti össze, s nyújtja át a vásárló részére egyetlen kiváló minőségű gépbe sűrítve. Ez teszi alkalmassá az NC750X-et, hogy egy igazi mindeneshez méltóan bármilyen feladatkörben helytálljon, beleértve az ingázást, a túrázást és az egyszerű örömmotorozást is.
Az elmúlt években a Honda folyamatosan fejlesztette az NC750X – egyedi és sikeres – konstrukcióját. 2014-ben 670-ről 745 cm3-re növelték az összlökettérfogatot, majd 2016-ban kalandmotorosabb megjelenéssel ruházták fel a legendát és egyebek mellett új műszeregységgel, finomított DCT-vel, valamint LED világítással tették vonzóbbá. Folytatásként 2018-ban megérkezett a kétállású Honda Állítható Nyomatékszabályozó (ti. Honda Selectable Torque Control) és a 35 kW-os kivitel.
2021-ben pedig újfent nagyot lépett előre a modell. Amellett, hogy megőrizte alapvető erényeit, nőtt a csúcsteljesítmény, illetve a forgatónyomaték, vehemensebben húz a felső fordulatszám-tartományban, magasabb fordulatszámra pörgethető és választható menetüzemmódok segítik a biztonságos, egyben élvezetes motorozást.
Áttekintés
Miként azt megszokhattuk, a Honda mérnökei nem ültek babérjaikon, a 2021-es modellévre is továbbfejlesztették a modellt. Munkájuk során ezúttal a szelepvezérlés, valamint a szívó- és kipufogóoldal optimalizálására összpontosítottak, ennek eredményeként 4,08 LE-vel nőtt a csúcsteljesítmény, 600-zal emelkedett a legnagyobb fordulatszám, a károsanyag-kibocsátás szintje pedig olyannyira lecsökkent, hogy immáron az Euro 5-ös környezetvédelmi előírásoknak is könnyedén megfelel az NC750X. A röviden áttételezett első, második, illetve harmadik váltófokozat még közvetlenebbé tette a motort, és a nyomatékhatárolós tengelykapcsolón dolgozó szakembergárda is elismerést érdemel, hiszen kisebb erővel húzható be a kuplungkar és a gyors visszakapcsolásoknál sem válik bizonytalanná a modell.
Bár az erőforrás teljesítményleadása kifejezetten egyenletes, a Honda mérnökei elektronikus gázmarkolattal és üzemmódkapcsolóval (ti. ESŐ, ÁLTALÁNOS, SPORT ÉS EGYÉNI) látták el az NC750X-et. Ezt megfejelendő a dupla kuplungos automatikus váltó (DCT) működése immáron az aktuális menetüzemmódhoz igazodik és még precízebben beállítható a három karakterisztikát felajánló Honda Állítható Nyomatékszabályozó (HSTC).
A vázon, a motoron és az idomzaton végrehajtott változtatások sokasága a menetkész tömegre is jó hatással volt: nem kevesebb, mint 6 kg-mal csökkent. Ráadásként élesebb vonalakkal büszkélkedő, minimalista stílusban fogant burkolatot kapott a típus, átrajzolták LED fényszóróját, hátsó lámpáját és irányjelzőit, továbbá újratervezték a tárolórekeszt is, hogy nagyobb, egyszersmind könnyebben hozzáférhető legyen. A jelentősebb módosításokat sorolva nem feledkezhetünk meg a korábbinál 30 mm-rel alacsonyabb, egyszerűbb használatot biztosító ülésről sem, miként a megnövelt méretű, hatékonyabb időjárás-védelmet szavatoló szélvédő és az új, folyadékkristályos műszeregység is komoly érv a típus mellett.
A 2021-as NC750X-et az alábbi színekben rendelhetik meg a vásárlók:
Grand Prix Red (piros) – ÚJ!
Matt Ballistic Black Metallic (metálfekete)
Pearl Glare White (gyöngyházfehér)
Glint Wave Blue Metallic (metálkék)
[1] * Akárcsak az NC700X.