A legújabb Honda CRF300L váza és felfüggesztése
- A fejlesztések révén nagymértékben javult a motor kezessége és stabilitása
- Jelentős súlycsökkenést értek el az új, ideális merevségű váz és lengővilla beépítésével
- Megnövelt szabad hasmagasság
- Hosszabb első és hátsó rugóút
Az elődmodellhez viszonyítva 4 kg-mal szerényebb tömegű az új CRF300L, így menetkészen is csupán 142 kg-mal mérlegel. Oroszlánrésze volt a súlycsökkentésben a vadonatúj, acél bölcsőváznak, ami 2,15 kg-mal karcsúbb a korábbi konstrukciónál, míg oldalirányú merevsége 25%-kal csökkent, ezáltal még több visszajelzés jut el a vezetőhöz az első-hátsó kerékről, és nagymértékben javult a kezelhetőség.
A mélyreható fejlesztés részeként 30 mm-rel keskenyebb csővel kötötték össze a váz bölcsőrészét a villanyakkal, míg az erőforrás alatt futó csövek átmérője 28,6-ról 25,4 mm-re csökkent, és kereken 20 mm-rel lett karcsúbb a váz gerincnyúlványának csőátmérője.
Ezzel összhangban egy darabból álló, elődjénél 550 g-mal könnyebb, alumínium lengővillát csatoltak a vázhoz, az új alkatrész oldalirányú merevsége 23%-kal kisebb az elődénél. A tökéletes eredmény érdekében a lengőkar 15 mm-rel keskenyebb lett a bekötési pontnál, míg a módosított keresztmetszet révén ideális mértékű az alkatrész tervezett rugalmassága és hajlása. A korábbi acél helyett alumínium villahidat építettek be, ezzel 730 g-ot spóroltak a mérnökök, ráadásul a tömegközépponttól messze eső helyen, ezáltal még gyorsabb irányváltásokra képes a modell. Fontos, hogy a CRF300L láncvezetője extrudált alumíniumból készült.
Új az első felfüggesztés is. A 43 mm-es csúszószár-átmérőjű, fordított Showa teleszkóppár rugóútja 250-ről 260 mm-re nőtt, emellett az eltérő rugó-előfeszítés és áthangolt csillapítási karakterisztika következtében – sebességtől és útminőségtől függetlenül – kezesebbé vált a motor. A hátsó kerék mozgási tartománya 260 mm, és a Pro Link himbarendszerhez kapcsolt Showa központi rugóstag immáron egycsöves kialakítású.
Hogy tovább növeljék a terepképességet, átdolgozták a váz bölcsőrészét, az erőforrás forgattyúházát és olajleeresztőjét, így 20 mm-rel magasabbra kerülhetett a hajtómű és 255-ről 285 mm-re nőtt a szabad hasmagasság. A CRF300L villaszöge 27,6˚-ról 27,5˚-ra módosult, az utánfutás 113 mm helyett csak 109 mm, míg a tengelytáv 10 mm-rel hosszabb, 1455 mm. A nagyobb tengelytáv dacára a fordulókör sugara mindössze 2,3 méter.
A 256 mm-es átmérőjű első tárcsa és a kétdugattyús féknyereg már önmagában is hatékony lassítást garantál, főként a 220-as hátsó tárcsával, egydugattyús hátsó nyereggel és a CRF versenygépekről ismert, könnyű, integrált főhengerrel kiegészítve. A modell kiváló öntisztulási képességű, hullámos tárcsái megegyeznek a CRF250R/450R enduróéval, itt azonban kétcsatornás ABS felügyeli a féknyergek munkáját.
A CRF300L könnyű alumíniumkerekei tovább csökkentik a rugózatlan tömeget, ráadásul a 2021-es változat fényes bevonatú felnijén nehezebben tapad meg a sár. Az elöl 21”, hátul 18”-os alumíniumfelniken 80/100-21 51P, illetve 120/80-18 62P jelzésű, „bütykös” gumik feszülnek, melyek terepen és burkolt úton is remek tapadást nyújtanak. Nem véletlenül választottak 21-es első és 18-as hátsó kereket a mérnökök, elvégre így a legmostohább terepen is stabil és kezes marad a motor, ráadásul ez a mérettársítás lehetőséget ad a tulajdonosnak, hogy enduróabroncsok szinte végtelen kínálatából válogathasson.
Természetesen itt is a lehető legalacsonyabb súly elérésére törekedtek a tervezés során, ezért M10-es helyett M8-as csavarokkal rögzítették a gépi megmunkálású hátsó lánckereket, valamint üreges hátsó tengelyt építettek be – a módosítások révén összességében 400 g-mal esett vissza a rugózatlan tömeg.