Legendás buszok!

Vysoke Mýto autóbuszgyára, a Sodomka és Karosa történelmi vállalatok otthonaként immár referenciaként szolgálhat az iparágban.

A Prágától 180 kilométerre keletre fekvő üzem ugyanis már 125 évvel ezelőtti megalapítása óta gazdag hagyományokra tekinthet vissza a helyközi autóbuszok gyártása terén. Több mint 3800 munkatársával és 1700 alvállalkozójával Csehország és Kelet-Európa egyik legnagyobb munkaadója, évente több mint 4000 elkészült járművével pedig Európa legnagyobb autóbuszgyártója.

A 125. évforduló kiváló alkalom megemlékezni az ifj. Josef Sodomka és utódai által végzett folyamatos fejlesztésekről. Az egyedülálló műszaki megoldások új autóbusz-modellsorozatok alapjául szolgáltak. Ezek közül jó néhány világszerte elismerésnek örvendett, és évtizedeken keresztül szolgálta az utasokat. Idézzünk fel öt kulcsfontosságú modellt, amelyek az IVECO BUS Vysoké Mýto városában található üzemében születtek:

Škoda 706 RTO
Noha az első autóbusz már 1928-ban elhagyta a telephelyet, a buszgyártás egészen az ötvenes évekig nem indult be teljes kapacitással. Akkoriban a Vysoké Mýto-i üzem fő tevékenységét a Mladá Boleslavban kifejlesztett Škoda 706 RO modellek gyártása adta, amelyeket 1956 után a Škoda 706 RTO típus, a hatvanas évek Csehszlovákiájának egyik dizájnszimbóluma követett. A Karosa-üzem készítette 1960-ban Csehszlovákia első csuklós autóbuszát. Az 1971-ig tartó sorozatgyártás során összesen 14 969 autóbusz készült városi, helyközi és távolsági forgalomra.

Karosa Š 11
A Karosa üzemében 1965-től folyamatosan bővült az Š 11 autóbuszsorozat gyártása. A modellcsalád azon különleges tulajdonsága, hogy a teljes jármű hat előregyártott panelből épült fel, világszinten is vezető termékké avatta. A gyár összesen 26 769 példányt készített az ŠM típuscsalád tagjaiból.

Karosa 700
A sikeres és népszerű ŠM modelleket az új 700-as termékcsalád váltotta fel, amelynek gyártásában szintén panelkonstrukciót alkalmaztak a tervezők, a fő újdonságot azonban a hátsó tengely mögé helyezett motor és sebességváltó jelentette. A sorozatgyártás 1981-es kezdetétől 1999-es leállításáig összesen 37 166 jármű gördült ki az üzem kapuján ebből a sorozatból.

Karosa 900
A társaság 1993-as privatizációja után a Karosa az új 900-as termékcsalád fejlesztésébe kezdett. Legfontosabb modelljeként a Récréo elsőként bizonyult jelentős terméknek a nyugati piacokon is, különösen Franciaországban, Németországban és Olaszországban. Komoly piaci sikereinek köszönhetően a 900-as sorozat gyártási darabszáma 1995 és 2006 között megháromszorozódott. Összesen 13 071 autóbusz készült belőle, amelyek csaknem felét Franciaországba exportálták.

CROSSWAY
A CROSSWAY sorozat gyártása 2006-ban kezdődött és fokozatosan a legsikeresebb helyközi autóbusszá lépett elő, immár több mint 45 ezer példányát értékesítették. A városi vagy helyközi közlekedésre tervezett járművek hathengeres IVECO motorral és ZF vagy VOITH sebességváltóval készülnek. A Vysoké Mýto-i autóbuszok nagy részét exportálják, többnyire európai országokba, de a modellsorozat például Afrikában is sikeresnek bizonyult.