Új dimenzióban az elektromos mobilitás (2.)
A beltér és a kezelés mércéjéül szolgálhat az Audi Q4 e-tron
Új dimenzió – a Kiterjesztett valóság head-up-kijelző
A Q4 e-tron extrafelszerelésként kínált Kiterjesztett valóság head-up-kijelzőjével (Augmented Reality Head-up-Display) az Audi nagy lépést tesz előre a kijelzőtechnikában. E megoldás két egymástól elválasztott szinten – az állapotfelületen és a kiterjesztett valóság (AR) szekcióban – vetíti ki a szélvédő segítségével a fontos információkat. Bizonyos vezetői segédrendszerek információi, a navigáció iránymutató nyilai, illetve az útvonal kezdő- és végpontjai – AR -szekció tartalomként – vizuálisan a valós külvilág megfelelő helyein, dinamikusan jelennek meg. A vezetőtől mintegy tízméteres fizikai távolságban virtuálisan látszanak lebegni, a pillanatnyi szituációtól helyzettől függően azonban jóval távolabbi hatást keltve is feltűnhetnek. A kijelzett tartalom ennek megfelelően villámgyorsan észlelhető, mégpedig a vezető zavarása vagy figyelmének elvonása nélkül, különösen is rossz látási viszonyok közepette kínálva hatékony segítséget.
Az AR-tartalmak látómezője (Field of View) a vezető szempontjából nagyjából 70 col képátlónak felel meg, amely alatt egy sík közeli tartomány, az úgynevezett állapotfelület húzódik. Ezen statikus jelzésként a pillanatnyi sebesség, a közlekedési táblák, valamint a vezetői segédrendszerek információi és a navigációs szimbólumok jelennek meg, a vezető előtt mintegy három méter távolságban lebegő hatást keltve.
A rendszer szíve – a képgeneráló egység
A Kiterjesztett valóság head-up-kijelző (Augmented Reality Head-up-Display) technikájának szíve a képgeneráló egység (Picture Generation Unit; PGU), amely a hosszú műszerfal mélyén kapott helyet. Egy különösen nagy fényerejű LCD-kijelző két síktükörre küldi az általa generált fénysugarakat és speciális optika választja szét a közeli és a távoli tartományokhoz tartozó részeket. A síktükrök elektromos állítású, nagyméretű homorú tükörre irányítják a sugarakat, ahonnan azok a szélvédőre jutnak. Ez az úgynevezett Eyeboxba tükrözi, s így a vezető szeme felé irányítja őket. A tíz méter vagy a pillanatnyi helyzettől függően akár nagyobb távolságban megjelenni látszó szimbólumokat ugyanolyan tisztán látja a vezető, mint valós környezetét.
Előretekintő képalkotó – az AR Creator
Szoftveroldali „agyközpontként” és képgenerátorként az úgynevezett AR Creator, vagyis a moduláris infotainment-koncepció (MIB 3) több önálló modulból felépülő feldolgozóegysége szolgál. Az AR Creator 60 frame/másodperc ütemezésben rendereli a megjelenítendő szimbólumokat, illetve illeszti a vetítőoptika geometriájához. Ezzel párhuzamosan a környezethez viszonyított helyzetüket is kiszámítja, amiről az első kamera, a radarérzékelő és a GPS-navigáció nyers adataiból szerez információkat. Szoftvere mintegy 600 ezer sor programozókódot tartalmaz, ami nagyjából ötven százalékkal több, mint amennyi az űrsiklók első verziójának teljes szabályzórendszerében szerepelt.
Számítási műveletei során az AR Creator azt is figyelembe veszi, hogy az objektum érzékelők általi észlelése és a grafikai tartalom kimenete között mindig adódik másodperc tört része nagyságrendű eltérés. Márpedig a Q4 e-tron e rövid időtartam alatt is jelentősen megváltoztathatja pozícióját, legyen épp szó fékezésről vagy útegyenetlenségről. Annak érdekében, hogy az Eyebox megjelenítése ne „ugorjon el”, több számítási művelet is zajlik: egy a kamera szoftverében, míg egy másik során az AR Creator a legfrissebb adatok alapján kalkulálja előre az autó további, előre irányuló mozgását. Egy további számítási művelet során a jármű függőleges mozgását becsüli meg, az ehhez szükséges adatokat a kamera, a radar és az Elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESC) érzékelői szolgáltatják számára. Mindezen információk a rázkódáskiegyenlítés (Shake Compensation) műveletében futnak össze, amelyre a kép megjelenítését megelőző néhány ezredmásodpercben kerül sor, s amelynek feladata a kijelző zavaró remegésének megakadályozása.
Navigáció – elöl jár a drón
A navigáció területén különösen is mély benyomást keltően érvényesülhetnek a Kiterjesztett valóság head-up-kijelző (Augmented Reality Head-up-Display) erényei. Az úton az úgynevezett „drón” – egy lebegő nyíl – mutatja az útvonal következő beavatkozást igénylő pontját. Útkereszteződés előtt például először a lebegő nyíl jelzi a bekanyarodási manővert, még az előtt, hogy egy animált nyíl már pontosan az adott utcára mutat. Ha ezután egyenesen folytatódik az út, a drón előre repül és akár el is tűnik, hogy azután a következő aktív pont előtt ismét időben megjelenjen. A közeli tartomány alsó ablakában méterben jelenik meg a bekanyarodás helyének távolsága.
A Kiterjesztett valóság head-up-kijelző akkor is segíti vizuális információival a vezetőt, ha korábban már aktiválta, a járművet az éppen igénybe vett forgalmi sáv középső részén tartó adaptív menetasszisztenst (A daptive Cruise Assist). Amint az Audi Q4 e-tron irányjelzés nélkül közelíti meg valamelyik sávhatároló vonalat, a Sávelhagyás-figyelmeztetés (Lane Departure Warning) rendszere vörös vonalat vetít a valós sávhatárra. További példa az elöl haladó jármű mögötti követési távolság szabályzása: aktivált állapotában színes sávval jelöli meg a kijelzőn az autót, így a vezető figyelemének elvonása nélkül jelzi számára az Adaptív menetasszisztens vagy az Adaptív sebességszabályzás ( Adaptive Cruise Control) üzemállapotát. Az Adaptív menetasszisztens piros jelzéssel és figyelmeztető szimbólum megjelenítésével kéri a vezetőt annak igazolására, hogy folyamatosan figyelemmel kíséri az eseményeket.
Három változatban – a digitális cockpit
A szériafelszereltségben szereplő digitális műszeregység kijelzőfelületének átlója 10,25 col és a multifunkciós kormánykerékről kezelhető. A sebességmérő mellett található Powermeter foglalja össze a hajtásrendszer minden fontos információját, a teljesítménytől az akkumulátor százalékos arányban kifejezett töltöttségi állapotán át, egészen a fékezési és motorfék-fázisok alatti energia-visszatáplálásig (rekuperáció). Az első opciós szint az Audi virtual cockpit, amely a navigációs térképet és az infotainment-kezelést integrálja és kétféle nézet választható. A csúcsváltozat az Audi virtual cockpit plus, amely a classic, sport és e-tron nézeteket kínálja, utóbbin a Powermeter játssza a főszerepet. E verzióban számos kijelző az MMI-rendszeren keresztül szabadon konfigurálható.
Akár 11,6 col képátló – a központi MMI-érintőképernyő
Az akusztikai visszajelzéssel is szolgáló MMI touch érintőképernyő képátlója 10,1 col, felbontása 1540 x 720 pixel. Alapértelmezésben DAB-vétellel kiegészített MMI Rádióként konfigurálva az infotainment-rendszer és néhány kényelmi funkció vezérlésére szolgál, emellett kézírásos szövegbevitelt is lehetővé tesz. Extrafelszerelésként rendelhető, nagyméretű változatában képátlója 11,6 col, felbontása pedig 1764 x 824 pixel, s az Audi kínálatának eddigi legnagyobb képernyőjeként az év végén érkezik.
…