Robottaxit az embereknek

A japán gyártó és régi partnere, a Denso nem akármilyen Szilícium-völgyi tech-startuppal kötött megállapodást, hanem azzal a céggel, amelyik tavaly decemberben megszerezte az Uber önvezetéssel foglalkozó részlegét. Cél, hogy a robottaxik most nyíló piacán is az elsők között legyen a Toyota.

Bár mostanában kevesebb szó esik róla, mint pár éve, az önvezető technológiák fejlesztése természetesen töretlenül zajlik; aki elsőként lesz képes megbízható, lakott területen is biztonságosan használható rendszerrel előállni, várhatóan hatalmasat tarol a piacon. A Toyota most az önvezető technológiák fejlesztésével foglalkozó egyik legnagyobb és leggyorsabban növekvő tech-startuppal, a 2017-ben alapított Aurorával kötött megállapodást arról, hogy robottaxikat fognak nagy mennyiségben gyártani és a globális piacon értékesíteni. De nem magánvásárlóknak, hanem olyan személyszállítással és ételkiszállítással foglalkozó cégeknek, mint például az Uber.

A Toyota, a Denso és az Aurora napokban kötött megállapodása értelmében a Toyota adja a Sienna buszlimuzinokat, a Denso az önvezetéshez szükséges hardver komponenseket, az Aurora pedig a szoftverért és minden egyéb olyan technológiáért felel, amelyek nélkül a jármű nem tudná elvezetni magát. Az Aurora a Toyotával közösen alakítja ki az üzleti tervet a robottaxik tömeggyártására és ehhez kapcsolódóan olyan szolgáltatások nyújtására, mint a finanszírozás, a biztosítás és a karbantartás.

Már 2021 végén el fog kezdődni az első, személyszállításra felkészített, automatizált vezetésre képes Sienna-flották tesztelése a Toyota és az Aurora amerikai tesztpályáin (Pittsburgh-ben, Észak-Kaliforniában, Michiganben és Texasban). Minden autóban ülni fog egy emberi sofőr is, aki egy esetleges vészhelyzet esetén közbe tud avatkozni.

„A Toyota páratlan örökséggel, mérnöki szakértelemmel és képességekkel rendelkezik a kiváló minőségű, megfizethető és megbízható járművek gyártása terén. A személyszállítással foglalkozó sofőrök is általában a Toyota autóit részesítik előnyben” – nyilatkozta az összefogással kapcsolatban Chris Urmson, az Aurora vezérigazgatója, aki korábban a Google önvezető technológiákat fejlesztő részlegét vezette.

„Ha kombináljuk a Toyota tapasztalatát a járművezérlő rendszerek, a tömeggyártás és a hálózatba kapcsolt autók területén az Aurora önvezető technológiájával, akkor képesek leszünk biztonságos, jó minőségű és elérhető árú, automatizált vezetésre képes járműveket és szolgáltatásokat forgalmazni és gyártani” – tette hozzá Jamamoto Keidzsi, a Toyota működésért felelős igazgatója és a Toyota Connected elnöke.

A Toyota és az Aurora egyelőre nem gondolkodik magánügyfeleknek szánt önvezető járművek gyártásában. Chris Urmson szerint az automatizált járművek kereskedelmi forgalmazásához vezető út a haszonjárműveken és személyszállításon keresztül vezet. Véleménye szerint a teherszállítás kikövezi az utat az autópályán történő önvezetéshez, az autómegosztó szolgáltatások és egyéb személyszállító flották pedig ugyanezt az előkészítő munkát a lakott területen és az autópályákon kívül végzik el.


Aurora
A San Franciscó-i székhelyű Aurorát 2017-ben alapította Chris Urmson, Sterling Anderson és Drew Bagnell, ők korábban a Google, a Tesla és az Uber önvezetéssel foglalkozó részlegeit vezették, tehát igazi szaktekintélynek számítanak az automatizált vezetés területén. Azzal a céllal hozták létre az Aurorát, hogy a vállalat az alap autón kívül minden olyan összetevőt képes legyen kifejleszteni – legyen az hardver vagy szoftver –, ami az önvezetéshez szükséges. Urmson vezetésével és iparági befektetők bevonásával rövid időn belül 700 millió dollárra emelkedett a cég jegyzett tőkéje, a vállalat partneri megállapodást kötött több nagy autó- és teherautógyártóval, és magába olvasztotta az önvezetéshez szükséges létfontosságú eszköz, a lidar (lézer alapú távérzékelő) fejlesztésére és gyártására specializálódott Blackmore-t is.
Az Aurora fő terméke az Aurora Driver nevű platform, amely az összefoglaló neve a világot érzékelő szenzoroknak, a szoftvernek, ami megtervezi az érzékelt környezetben az utat, a számítógépnek, ami megfelelő számítási kapacitással integrálja ezeket egy járműbe, és az egész rendszer mögött álló hálózatnak. Az Uber 2020 decemberében 400 millió dollárt fektetett az Aurorába, és egyúttal eladta neki az önvezető technológiákat fejlesztő részlegét, az Uber Advanced Technology Group-ot, amelyben a Toyota is részesedéssel rendelkezett.