A futásteljesítmény-csalások a használt autó értékét akár 25 százalékkal is növelhetik

Az autótulajdonosok a különböző országokban általában 3-5 évente cserélik az autóikat. Ez azt jelenti, hogy egy évtized alatt 2-3 alkalommal adnak el egy idősebb és vesznek egy fiatalabb autót. A kilométeróra visszatekerések problémája nem szűnik meg, és az emberek már csak emiatt is sok pénzt veszítenek.

A futásteljesítmény-csalás a használtautó-piac egyik legnagyobb problémája az egész világon. A törvényi szabályozás szempontjából bonyolult azonosítani a kilométeróra visszatekerésért felelős bűnözőt. Mivel azonban ez a zavaró körülmény továbbra is létezik, a tisztességtelen emberek tovább növelik járműveik értékét, az egyértelmű megoldással – a futásteljesítmény hamisításával.

A legnagyobb autóelőtörténet-ellenőrző platform, a carVertical végzett egy kutatást annak megállapítására, hogy általában milyen autókat érint a futásteljesítmény-csalás. Több mint 570 000 autóelőtörténeti jelentést elemeztek a pontos eredmények érdekében. A kutatásból kiderül, a vásárlók mennyivel több pénzt költenek, amikor meghamisított futásteljesítményű autót vásárolnak.

A dízelüzemű autók dominanciája

A 2020-ban készült összes autóelőtörténeti jelentés közül a legtöbb futásteljesítmény-csalást a dízelüzemű autók adataiban észlelték. Ez az összes visszatekert kilométerórás autóelőtörténeti jelentés csaknem háromnegyedét (74,4 százalék) jelenti. A dízelmotoros autókat általában olyan emberek választják, akik minden nap nagyobb távolságokat tesznek meg. Ez a fő oka annak, amiért a használt autó piacon az ilyen autóknak visszatekert lehet a kilométerórája.

A használt benzinüzemű autók esetében kevésbé valószínű a futásteljesítmény-csalás, az összes visszatekert kilométerórás eset 25% -a. Ez a tendencia azonban a jövőben megváltozhat, mert az új autó értékesítésben a dízel és a benzin aránya az elmúlt években drámai módon megváltozott.

A visszatekert kilométerórás elektromos és hibrid autók aránya elenyésző a futásteljesítmény-csalások mindössze 0,6 százaléka.

Olcsó bűncselekmény, jelentős nyereség (vagy veszteség)

Az egyik fő oka annak, hogy a futásteljesítmény-csalások annyira ’népszerűek’ a tisztességtelen autóértékesítők körében, az a költséghatékonyság. A kilométerórákat már akár pár tízezer forintért is visszatekerik, még a jól biztosított, naprakész szoftverekkel rendelkező autók esetében is. De a társadalom kára ennél sokkal nagyobb.

Mint ahogy azt a carVertical kutatás kimutatta, a használt autó életkorától és állapotától függően a futásteljesítmény visszatekerése mesterségesen akár 25 százalékkal is megnövelheti az autó árát. Az adatok azt mutatják, hogy az USA-ból behozott járművek árai általában akár a szembeötlő 6000 euróval is növekedhetnek. Ez pedig csakis a kilométeróraszámláló visszatekerésével érhető el.

Az autótörténet ismerete nélkül a vevő akár több százezer forinttal is többet fizethet.

Az idősebb autóknál általában nagyobb a visszatekerés mértéke

A kutatás szerint a leggyakrabban az 1991 és 1995 között gyártott autók kilométeróráit tekerik vissza. Ha csalnak velük, akkor az ilyen korú autókat átlagosan 80 000 kilométerrel tekerik vissza.

Itt sincs meglepetés, mivel a régebbi autók olcsóbbak és egyszerűbbek műszakilag. Ezeknél könnyebb a kilométerórát is visszatekerni.

A 2016 és 2020 között gyártott járművek kilométeróráikat átlagosan 36 000 kilométerrel tekerik vissza. Az ilyen csalások által okozott kár azonban a többszöröse is lehet, mint a jóval idősebb autóké.

A kutatás azt is megállapította, hogy néhány kirívó esetben a futásteljesítmény-csalások akár a 200 000, sőt akár a 400 000 kilométert is elérhetik.

Összegzés

Sok használt autó vásárló nem ismeri a kiszemelt használt autó előtörténetét. Ráadásul néha még az eladó sem tudja az általa árult autó sztoriját. Az autóelőtörténeti jelentés jónéhány tényt felfedhet, így elkerülheti, hogy egy rosszul karbantartott autó tulajdonosává váljon. Előnyt jelenthet a tárgyalások során is.

Az autó értékének 25 százaléka jó indok, hogy ellenőrizze az előtörténetet online.