Audi szén-dioxid-program
Az AUDI AG következetesen hajtja végre szén-dioxid-programját az ellátási láncban, hogy az Audi modellekben felhasznált alkatrészek gyártása minél kisebb szén-dioxid-kibocsátással történjen. Úttörő mintaprojekt részeként a vállalat az Audi e-tron GT számára olyan felniket szerez be, amelyet az Alcoa szén-dioxid-csökkentett, valamint szénmentes alumínium alapanyagának feldolgozásával a RONAL Group állít elő.
Az Alcoa olyan szénmentes alumínium előállítási technológiát dolgozott ki, amelynek során szén-dioxid helyett oxigént termelődik, és kizárja az üvegházhatást okozó gázok közvetlen kibocsátását a hagyományos alumínium előállítási eljárásból. Az Alcoa és a Rio Tinto Aluminium közös vállalkozásában, a quebeci ELYSIS által kifejlesztett technológia ipari alkalmazását jelenleg is kutatják az Amerikai Egyesült Államokban és Kanadában. Újítása, hogy az alumínium előállításához szükséges elektrolízis során szénanód helyett úgynevezett inert anódot használ, ami az elektrolízis során nem oldódik az elektrolitban.
Az Audi-felnik gyártásához az Alcoa a saját előállítású alacsony szén-dioxid tartalmú alumíniumának, valamint az ELYSIS technológiával készült szénmentes alumíniumnak a keverékét szállítja a kerékgyártó RONAL Csoport üzemébe. Az opciós listán elérhető húszhüvelykes alumínium ötvözet felniket a tömegcsökkentés érdekében megfolyatásos formázással gyártják. A felni speciális, légcsavar alakú kialakítása menet közben javítja az autó aerodinamikai tulajdonságait. A felszerelt lemezkék 2-3 milliméter vastagok csupán és pont annyira fedik be a kereket, hogy maximálisan érvényesüljön aerodinamikai hatásfoka.
Az Audi e-tron GT nevéből adódóan egy igazi gran turismo, formaterve a sportosság és a hatékonyság jegyében született, légellenállási együtthatója 0,24. Ez a fantasztikus érték teszi lehetővé többek között, hogy az autó 472-488 kilométer hatótávra legyen képes (WLTP-norma szerint mérve). Az Audi e-tron GT az első elektromos Audi, amelyet a neckarsulmi Audi-gyár szomszédos telephelye, a heibronni Böllinger Höfe állít elő. Az üzemet 2020-tól megújuló energia táplálja. Az e-tron GT szériagyártását biogázzal működő házi hőerőmű támogatja. Azokban a folyamatokban, ahol nem tud megújuló energiát hasznosítani, az Audi igazolt klímavédelmi projektekben szerzett karbon kreditekkel semlegesíti szén-dioxid-kibocsátását.
A RONAL Csoport a németországi Landauban állítja elő felnijeit, a gyártáshoz száz százalékban környezetkímélő módon előállított villamos energiát alkalmaznak, a hőfelhasználást biogáz elismervényekkel kompenzálják.
Az Audi, az Alcoa és a RONAL Csoport mind a tagjai az Aluminium Stewardship Initiative (ASI) szervezetnek. Az Audi volt 2018-ban az első autógyártó a világon, amely megszerezte az ASI által kiállított tanúsítványt, amely igazolja, hogy az Audi fenntartható módon tervezi és gyártja az Audi e-tron modell akkumulátorházának alumínium elemeit. 2021-ben az autógyártó újabb tanúsítványt szerzett, amely bizonyítja, hogy a vállalat üzleti etikai, ökológiai és társadalmi szempontokat is figyelembe véve fenntartható módon bánik az alumíniummal.
Az Audi 2018-ban indította el a szén-dioxid-csökkentő programját a saját beszállítói láncában. Ez segít abban, hogy már az alkatrészek előállításakor betartsák a beszállítók a környezetvédelmi elvárásokat. „Az alumínium ebben a programban hangsúlyos szerepet játszik, mert előállításához rengeteg energia szükséges. Mielőtt a feldolgozott alumínium megérkezne az Audihoz, már jelentős szén-dioxid-kibocsátásért felel. Ezért mi minden lehetőséget megragadunk, hogy a termelés során és még lehetőleg a nyersanyag fázisban minél kisebb mértékben szennyezzük a környezetet. Az ELYSIS eljárás igen biztató ebben a tekintetben és nagyon bízunk benne” – mondta el Marco Philippi, az AUDI AG beszerzési vezetője. „Ezek az innovációk tesznek minket képessé arra, hogy erőteljesebben érvényesítsük fenntarthatósági törekvéseinket az ellátási láncban és lehetővé tegyük, hogy autóink a lehető legkisebb karbonlábnyommal érkezzenek meg ügyfeleinkhez” – tette hozzá.