Azonnali nyomaték, többletsúly, hatótáv
Igy fejleszt gumit az elektromos csúcsmodellekre a Goodyear
- Az Audi, a Porsche és a Tesla a Goodyeart választja leggyorsabb elektromos modelljeik felszereléséhez
- A Goodyear speciális technológiákat fejleszt ki az erős elektromos autókhoz
- Az utakról a versenypályára: a Goodyear élen jár az autósport elektrifikációjában
Az újonnan bemutatott elektromos autók átütő teljesítménye azt bizonyítja, hogy az elektromos hajtásra való átállás nemcsak a szén-dioxid-kibocsátást csökkenti, hanem a páratlan gyorsulásnak és a villanymotorok azonnal rendelkezésre álló hatalmas nyomatékának köszönhetően a vezetési élményben is új dimenziót nyit.
A vezető gyártók, mint az Audi és a Porsche legújabb modelljei tovább bővítik azoknak az elektromos autóknak listáját, amelyek a legtöbb belső égésű motorral hajtott sportautónál gyorsabban érik el a 100 km/h sebességet. Ez új és izgalmas kihívást jelent a Goodyearnek az abroncstervezés és -fejlesztés terén.
A Goodyear feladata, hogy olyan abroncsokat alkosson, amelyek képesek kiaknázni az elektromos autók (EV) sportkocsikkal vetekedő azonnali nyomatékát, és közben biztosítsa a prémium-gépjárműpiac luxusszegmensében elvárt kényelmet, tartósságot és alacsony gördülési ellenállást.
A prémiummárkák a Goodyeart választják gyári guminak e-modelljeikhez
Az izgalmas új elektromos sportszedánok közül az Audi e-tron GT a Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 abroncsokat kapja meg gyári gumiként. A négyajtós Audi RS e-tron GT több mint 600 lóerős teljesítményre képes, így az utasok megtapasztalhatják, milyen 0-ról 100 km/h-ra gyorsulni 3,3 másodperc alatt. Ehhez a teljesítményhez megfelelő gumiabroncsokra van szükség.
A Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 olyan ultranagy teljesítményű (UHP) abroncs, amelyet különféle méretű sport- és teljesítményautókra terveztek. Miközben a Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 már most népszerű választás a hagyományos motorral felszerelt, sportos ferdehátú modellek és a sportkocsik esetében, az abroncsot azóta az elektromos sportszedán-kategória csúcsmodelljeihez is választják vezető gyártók. Ezért a Goodyearnek speciális technológiákat kellett kifejlesztenie a teljesítmény, a kezelhetőség, a kényelem és a nagy hatótávolságot illető képességek maximalizálása érdekében.
Alacsony gördülési ellenállás, nagyobb hatótáv
A Goodyear az Eagle F1 Asymmetric 5 abroncsot az OEM-ek számára 17” és 21” közötti mérettartományban fejlesztette ki. A méretválaszték fele „A” besorolású a gördülési ellenállás tekintetében, ami nem elhanyagolható tényező a villanyautóknál kulcsfontosságú hatótáv szempontjából. Emellett az abroncsgyártó megalkotta a RunOnFlat opciót azon OEM-ek számára, amelyek szeretnék kiküszöbölni a pótkerék vagy az abroncsjavító készlet szükségességét. Így több hely szabadítható fel az akkumulátorok számára, azaz tovább növelhető a hatótáv és a teljesítmény.
Amikor az Audi a Goodyeart választotta a nemrég bemutatott Audi e-tron GT quattro és RS e-tron GT autókhoz, az abroncsgyártó a futófelület mintázatának rugalmasságát csökkentve optimalizálta a teljesítményt, ami pontos kormányozhatóságot és jobb tapadást eredményez.
Teljesítmény és hatékonyság tökéletes egyensúlya
Mivel a Porsche és a Tesla ugyancsak a Goodyear mellett döntött nagy teljesítményű elektromos szedánjaihoz, kijelenthetjük, hogy a Goodyear élen jár, ha olyan abroncsok kifejlesztéséről van szó, amelyek képesek kiaknázni a teljesítményt, miközben gondoskodnak a hatékonyságról is. Laurent Colantonio, a Goodyear EMEA-régió fogyasztói abroncsok területének regionális műszaki igazgatója kifejtette, milyen kihívásokat jelent, ha nagy teljesítményű elektromos autókhoz kell abroncsokat fejleszteni.
„Fontos, hogy az abroncsok megbirkózzanak az azonnali nyomatékkal és az akkumulátorok miatt többlettömeggel. Emellett szükség volt a töltések között megtehető távolság növelésére, valamint az útzaj csökkentésére, amely egy halk elektromos motor esetében sokkal inkább észrevehető – fogalmazott a szakember. – Amikor elektromos autókhoz fejlesztünk abroncsot, speciális területekre kell koncentrálnunk. Módosíthatunk a futófelületi lamellákon, hogy nagyobb tapadási felületet alakítsunk ki. Az abroncs ekkor jobban tudja kezelni a magasabb nyomatékszintet, miközben nedves útviszonyok között is nagy teljesítményt tesz lehetővé. A futófelületi kialakításának köszönhetően a hanghullámok nem lépnek be a mintaárkokba, így csökken a zaj. Emellett optimalizálhatjuk a mintaárkok formáit a többlettömeg hordozásához és módosíthatjuk a futókeveréket is a jármű hatótávolságának növelése érdekében úgy, hogy az abroncs közben a nagy nyomatékot is képes legyen kezelni.”
Elektromos teljesítmény az utakon és a versenypályán egyaránt
A Goodyear elektromos autók és motorsport terén szerzett tudásának köszönhetően a vállalat magától értetődő választás volt a PURE ETCR – a világ első, teljesen elektromos, több márkát is felvonultató túraautó-versenye – számára kizárólagos abroncsbeszállítója és alapító partnerként.
A Goodyear egyedülálló futófelületi mintázatú abroncsot fejlesztett ki a PURE ETCR számára, amely technológiáját tekintve sok közös vonást tudhat magáénak az Eagle F1 SuperSport közúti abronccsal, azonban arra optimalizálták, hogy a lehető legtöbbet hozza ki az 500 kW (670 lóerő) teljesítményű PURE ETCR versenyautók teljesítményéből. A közúti változat esetében már ismert Power Shoulder technológiának köszönhető masszív, zárt külső mintázat javítja a versenyabroncs kanyarodási teljesítményét, míg a High Force Construction megoldás rendkívül kemény oldalfali kialakítása jobb kezelhetőséget és vezetési stabilitást nyújt.
„Az Eagle F1 SuperSport abroncs kifejlesztése a versenyautók számára, illetve az Eagle F1 Asymmetric 5 abroncs megalkotása a sportszedánokhoz azt mutatja, hogy a Goodyear diktálja a tempót, ha a legextrémebb elektromos autók számára kell abroncsokat kifejleszteni” – tette hozzá Colantonio.