SafeCross® okoszebra® segít az ország egyik legveszélyesebb gyalogátkelőjénél
Okoszebrát adtak át az ország egyik legveszélyesebb gyalogátkelőhelyénél
Idén tavasszal hirdette meg a Generali a Biztonságért Alapítvány és a Pearl Enterprises Kft. azt a versenyt, melynek során a voksolók egy ózdi és egy váci zebrát szavaztak meg az ország legveszélyesebb gyalogátkelőjének a 102 zebrát tartalmazó összesített listáról. A verseny nyereményeként a Generali és a Pearl Enterprises Kft. jóvoltából mindkét város gyalogátkelőhelye okoszebrává válik, az ózdi Munkás úton a mai napon került átadásra az új, 2,5 millió forint értékű SafeCross® okoszebra®.
Okoszebrával a közlekedésbiztonságért
A Generali a Biztonságért Alapítvány kiemelt céljai közt szerepel a közlekedés biztonságosabbá tétele, a balesetmegelőzés, a kerékpárosok és gyalogosok védelme. Ennek érdekében a SafeCross® okoszebra® fejlesztőjével karöltve országszerte telepítenek okoszebrákat, melyek növelik a biztonságos átkelések számát. Az okoszebra kialakítására önkormányzatok pályázhatnak, az Alapítvány a kivitelezési költségek 50%-át vállalja. A Generali 2018 óta több, mint 40 okoszebrát adott át országszerte, mintegy 65 millió forint értékben. Idén a mostanival együtt eddig 8 zebra készült el és az év végéig még további 7 zebrát adnak át, ezek között szerepel az ország másik legveszélyesebb, váci gyalogátkelőhelye is.
Ózd és Vác legveszélyesebb zebrája is okossá válik
A közlekedésbiztonság elősegítése érdekében idén tavasszal a Generali és a Pearl Enterprises Kft. közösségimédia-oldalon meghirdetett versenyt indított, melyben a lakosság véleményét kérve keresték az ország legveszélyesebb zebráját. A több, mint 200 ezer szavazatból a két legtöbb szavazatot az ózdi Munkás úti zebra (64 ezer szavazat), valamint a váci Vác-Alsóváros Földvári téri gyalogátkelő (51 ezer szavazat) kapta, így mindkét átkelőhely okossá válik.
Ózd számára nem ismeretlen az okoszebra, korábbi pályázatának keretében ugyanis a város már rendelkezik egy SafeCross® okoszebrával®, ami kapcsán mind a lakosoknak, mind pedig a városvezetésnek pozitív tapasztalatai vannak.
A verseny egyik nyertese, vagyis az ország egyik legveszélyesebb gyalogosátkelőjével rendelkező Ózd így immár a második okoszebráját avatta, ugyanis a mai napon ünnepélyes keretek között, Gallóné Korompai Ágnes, a Generali a Biztonságért Alapítvány képviselőjének, valamint Janiczak Dávid, Ózd polgármesterének részvételével átadásra került a zebra.
„A Bolyki főútról már ismerjük az okoszebrát és tapasztalhatjuk, hogy tényleg hatásos, rengeteget segít az autósok figyelmét felhívni az átkelésre, és ezáltal nagyobb biztonságban tudhatja magát a gyalogos, aki éppen átsétál. Éjjel és nappal is látható megoldást biztosít. Itt most nagyobb felületen, 4 sávon át húzódóan kerül megvalósításra az okoszebra, és bízom benne, hogy a megvalósítástól kezdve megszűnnek majd a balesetek. Figyelmet minden közlekedőnek!” – mondta el Janiczak Dávid, Ózd polgármestere az átadáson.
„A Generali számára kiemelten fontos a közlekedésbiztonság növelése, hiszen évente közel 1000 embert gázolnak el gyalogátkelőkön, és támogatásunkkal még idén elkészül az 50. okoszebra is. Örülök, hogy ennyi embert megmozgatott szűkebb környezetének biztonsága, és ilyen sokan szavaztak az ózdi gyalogátkelőre. Bízom benne, hogy ezzel sok ember életét sikerül nagyobb biztonságban tudni” – mondta Gallóné Korompai Ágnes a Generali alapítványának képviseletében.
Az ország másik legveszélyesebb zebrája, a váci Vác-Alsóváros Földvári téri gyalogátkelő is még az idén elkészül és átadásra kerül.
Mit tud az okoszebra?
A SafeCross® okoszebra® egy mozgásirány-érzékelő szenzorokkal, az út két szélén elhelyezett kamerákkal és útburkolatba helyezett aktív LED prizmákkal ellátott rendszer, mely segítségével biztonságosabbá válhatnak a jelzőlámpa nélküli gyalogátkelőhelyek. A LED fényforrások csak akkor villognak, ha a járókelő áthalad a zebrán vagy megközelíti azt, így figyelmeztetve az autósokat.
Sokan nem tudják, de az autóvezető látótere a sebesség növekedésével egyre szűkül: a sofőr még 50 km/órás sebességnél is a gyalogátkelő teljes szélességének csak 60%-át, a középső részét látja élesen. Az okoszebrák esetében a vezető látóterének fókuszában felvillanó LED-fények hívják fel a figyelmet a perifériás látómezőből lelépő gyalogosra. Statisztikák szerint az autóvezetők megállási hajlandósága nagyságrendekkel – mérések szerint 55%-ról 76%-ra – növekedik azoknál a gyalogátkelőhelyeknél, ahol már üzemelnek ilyen közlekedésbiztonsági rendszerek.