A ‘RoadSafe’ rendszer a hálózatba kapcsolt autók technológiájával mutatja meg az autósoknak, hol leselkedik rájuk veszély

Ford and a UK government-funded consortium, develop tech to predict traffic incident locations based on data from connected vehicles, roadside sensors and accident reports. “RoadSafe” has the potential to alert drivers to higher risk locations and also provide local authorities with key insights to support road and infrastructure improvements. LICENSE EXPIRES: perpetual. LICENSE BY: Makerhouse Film Production. LICENSE SCOPE: A - Earned editorial, press releases, press kits, C - All non-broadcast digital and online media, plus Retail and POS (showrooms, events etc),D - All print media (newspaper, magazine etc). REGION: EU. COPYRIGHT AND IMAGE RIGHTS: This content is solely for editorial use and for providing individual users with information. Any storage in databases, or any distribution to third parties within the scope of commercial use, or for commercial use is permitted with written consent from Ford of Europe GmbH only.

Miközben iskolába visszük a srácokat, munkába megyünk vagy a heti nagybevásárlást intézzük, jól ismerjük azokat az útszakaszokat, ahol jobban kell figyelnünk, sőt gyakran inkább el is kerüljük ezeket a helyeket, hogy még véletlenül se keveredjünk veszélyes szituációba.

A Ford most kifejlesztette az új ‘RoadSafe’ koncepciót, ami figyelmezteti a vezetőt a kockázatosabb helyekre, és ezt az információt a helyi hatóságokkal is megosztja, hogy tehessenek valamit ellene.

A Ford ‘RoadSafe’ technológiája egy intelligens algoritmus segítségével gyűjti a hálózatba kapcsolt járművekből és az utak mellé telepített érzékelőkből érkező anonim adatokat, illetve a baleseti jelentéseket, majd ezek alapján meghatározza, hol következhet be nagyobb eséllyel egy közlekedési baleset. Ez az információ megjelenik egy térképen, ahol a rendszer a veszély mértékét is meghatározza, és figyelmezteti erre az autósokat.

“Minden városban vannak olyan helyek, ahol nagyobb a balesetek valószínűsége, például mert nem megfelelőek a közlekedési táblák, kátyús az út vagy mert a forgalom már rég meghaladta a kereszteződés áteresztő képességét. A Ford most meg tudja mutatni, hol találhatók ezek a helyek, hogy a vezetők itt fokozott figyelemmel haladjanak át, a hatóságok pedig tudomást szerezzenek a folyamatos balesetveszélyről,” mondta el Jon Scott, a Ford Mobility európai irodájának projektvezetője.

Mindenki számára biztonságosabb utak

A ‘RoadSafe’ digitális eszköz négy évnyi kutatás eredményeképpen született meg; a folyamat fontos része volt egy 20 hónapos kormányzati támogatású projekt, amelyben az Oxfordshire megyei önkormányzat mellett részt vettek a Loughborough Egyetem és a Vivacity Labs mesterségesintelligencia-szakértői, illetve a londoni tömegközlekedési vállalat és az Innovate UK szakemberei.

A kutatás a londoni közlekedés elemzésével kezdődött, kijelölve a baleseti gócpontokat, és meghatározva, milyen lehetséges okok vezettek ott a közlekedésbiztonság romlásához. Az utolsó 15 hónapban a kutatást Oxfordshire-re is kiterjesztették, és ekkor már több mint 200, hálózatba kapcsolt személy- és haszongépjármű vett részt a kísérletben. A tőlük érkező adatok alapján készítette el a szakemberek csapata a ‘Kockázati besorolási térképet’, ami megmutatja a különösen veszélyes útszakaszokat.

Ezen a felületen ugyanúgy megjelennek a régebbi baleseti adatok, mint a ‘veszély-előrejelző’ algoritmusnak az egyes útszakaszokra vonatkozó besorolásai, amelyeket egy fejlett adatelemző technológia számol ki1. Az ‘Útszakasz veszély előrejelzés’ színekkel jelzi azokat a helyeket, ahol nagyobb valószínűséggel következhetnek be balesetek; piros szín mutatja a legmagasabb szintű veszélyt, és sárga a legalacsonyabb szintű kockázatot.

Az adatok összegyűjtéséhez a hálózatba kapcsolt járművek naplózzák a menet közben bekövetkezett eseményeket, többek közt a fékezéseket, a kormánymozdulatokat és a gyorsításokat, a Vivacity által az út mellé telepített érzékelők pedig követik a forgalom áramlását. A szenzorok a gépi tanulás algoritmusával érzékelik a veszélyhelyzeteket, miközben a kerékpárosok, gyalogosok és a hálózathoz nem kapcsolódó járművek mozgási mintáit is kielemzik. A szenzorok által továbbított adatok mind anonim információk, így az utak biztonságosabbá tétele nem sérti a személyiségi jogokat.

A járművekből és szenzorokból nyert adatok alapján sokféle veszélyhelyzet meghatározható, például azonosíthatók azok a helyek, ahol az autók túl közel haladnak el a kerékpárosok mellett; a rosszul elhelyezett buszmegállók, amelyek torlódásokat okoznak; vagy éppen a nem megfelelően megtervezett, átláthatatlan vagy zavaros útkereszteződések.

A vállalkozások és a flottaüzemeltetők számára a ‘RoadSafe’ algoritmus kifejezetten hasznos lehet, mert sofőrjeik így elkerülhetik a különösen problémás helyeket, vagy a rendszer figyelmezteti őket, ha veszélyes szakaszon autóznak, így kevésbé fenyegeti őket baleset, ami a fuvarozást is hatékonyabbá teszi. A nagyvárosokban és kisebb településeken egyaránt használható ‘RoadSafe’ jelentős mértékben csökkentheti a közúti balesetek számát.

A jövőben az ilyen jellegű technológiák az önvezető autókban is fontos szerepet játszanak majd. A járművek beépített érzékelőivel kombinálva ezek a rendszerek még hatékonyabban segíthetnek előre meghatározni a balesettel fenyegető helyeket és helyzeteket.

A Ford az Egyesült Királyságban, a Millbrook Tesztpályán szeptember 22-én megrendezett Cenex LCV eseményen mutatja be először a ‘RoadSafe’ rendszert.