A NEXT-E projekt a legnagyobb mobilitással kapcsolatos támogatást kapja
A NEXT-E projekt a legnagyobb mobilitással kapcsolatos támogatást kapja az Európa Tanácstól. A támogatás célja, hogy elősegítse az elektromos járművek elterjedését és a töltőinfrastruktúra bővülését Közép-Kelet Európában.
2017. június 23-án az Európa Tanács bejelentette, hogy a NEXT-E projekt támogatást kap a Connecting Europe Facility (CEF) program keretében. A javaslat szerint a CEF elektromos jármű projekt 18,84 millió euró társfinanszírozásban részesül. A NEXT-E projekt keretében 222 db, több szabványt is támogató standard töltőállomást (50 kW) és 30 ultragyors töltőállomást (150–350 kW) telepítenek a maghálózat és a TEN-T közlekedési folyosók mentén. Így létrejön az elektromos járművek (EV) töltésére alkalmas infrastruktúra a Cseh Köztársaság, Szlovákia, Magyarország, Szlovénia és Románia területén. Eredetileg 349 közlekedéssel kapcsolatos projekt pályázott az összesen 7,5 milliárd eurós CEF társfinanszírozásra, ezek közül 152 – köztük ez a projekt is – nyert el támogatást.
A NEXT-E projekt jó példája egy olyan modellnek, melyben 4 vezető szerepet betöltő cég működik együtt az elektromos-, olaj-, gáz- és autóipar területéről, hogy egy átjárható, minden szabványt támogató elektromos jármű töltőállomás-hálózatot hozzanak létre, mely életképes alternatívája a meglévő belső égésű motorok (ICE) hálózatának. A konzorcium az E.ON Group vállalataiból (a Zapadoslovenská energetika Szlovákiában, az E.ON Cseh Köztársaság, az E.ON Magyarország és az E.ON Románia), a MOL Group vállalataiból (az összes résztvevő ország leányvállalatai), a horvátországi Hrvatska elektroprivreda-ból (Szlovénia és Horvátország), a Nissanból és a BMW-ből áll.
A NEXT-E konzorcium támogatja majd a nemzeti mobilitással kapcsolatos terveket és a regionális, az elektromos járművek elterjedését támogató stratégiákat. Felmérik a megújuló energiaforrások integrálásának lehetőségét, és innovatív üzleti folyamatokat, fogyasztói csomagokat vezetnek be azzal a céllal, hogy csökkentsék az olajfüggőséget és hozzájáruljanak Európa dekarbonizációjához. A projekt során szoros együttműködést alakítanak ki a közlekedési minisztériumokkal, az Európa Tanáccsal és a döntéshozókkal. Így biztosítható, hogy a projekt tanulságai az elektromos járművek töltőinfrastruktúrájának hatékony megvalósítása során hasznosulnak majd.
A projekt meghatározza az elektromos járművek töltőinfrastruktúrájának és az ahhoz kapcsolódó szolgáltatások bevezetésének legjobb stratégiáját és leghatékonyabb megközelítését, így támogatva az elektromos járművek elterjedésének felgyorsítását a régióban. Ugyanakkor a projekt által megvalósul az összeköttetés a teljes európai régióban, és elérhetővé válik a teljes mértékben elektromosságon alapuló, zökkenőmentes és kényelmes hosszú távú utazás. Az alapos hálózati tervezést és az ICT tanulmányokat követően két fázisban történik majd meg a gyorstöltők és az ultragyors töltők telepítése, és létrejön a végső, teljes Európára vonatkozó EV (elektromos jármű) bevezetési terv és ütemterv. A projekthez kapcsolódó tevékenységek már 2017-ben megkezdődtek, ezek egy többéves nemzetközi program első lépései. A program a tervek szerint 2020. december 31-re fejeződik be.
A NEXT-E program finanszírozásáról az Európa Tanács INEA (Innovációs és Hálózati Projektek Végrehajtó Ügynökség) döntött, a pályázat 2016. október 13-i kiírását követően.
A hivatalos értékelés a következő volt: „A javasolt akcióterv összefoglalása rendkívül releváns, elősegíti a dekarbonizációt, támogatja a fenntartható mobilitást és az intermodális csatlakozást.
A terv érett, és a várakozások szerint pozitív hatásokat ér majd el, és olyan információkat eredményez, melyek lehetővé teszik a megalapozott döntések meghozatalát és stratégia megalkotását a kelet-európai elektromos jármű (EV) töltőhálózat jövőbeni telepítésével kapcsolatosan.”
A befektetés a Connecting Europe Facility (CEF) – az EU infrastrukturális hálózatokat támogató mechanizmusának – keretében történik. A Tanács 2,7 milliárd euró befektetését javasolja a 152 kulcsfontosságú közlekedési projektbe, melyek támogatják a versenyképes, tiszta és összekapcsolt európai mobilitást.