Ez történt 2021-ben a közösségi közlekedésben
Az elmúlt évben is a koronavírus-járvány okozta kihívások jelentették a legfőbb megoldandó problémát a Budapesti Közlekedési Központ számára, a társaság a megpróbáltatások ellenére mégis folyamatos és stabil szolgáltatást nyújtott a közösségi közlekedésben résztvevőknek. A BKK 2021-ben is több döntéssel, illetve akcióval javította a közösségi közlekedés színvonalát, és tette élhetőbbé Budapestet. Vadonatúj trolibuszok érkezhetnek, egyre több MOL Bubi biciklit használhatnak a fővárosiak, emellett folyamatosan nőhet az utasok biztonságérzete a BKK járatain.
Járműparkfejlesztés: buszok, trolik és villamosok is érkezhetnek
A közösségi közlekedés, valamint az ahhoz kapcsolódó infrastruktúra fejlesztése 2021-ben is hangsúlyos szerepet kapott. Az elmúlt években indított járműparkfejlesztés jelentősen javított a fővárosi közösségi közlekedés színvonalán. Rendelkezésre álló anyagi forrás esetén újabb járművekkel bővülhet a flotta: a BKK megállapodott a CAF-villamosok gyártójával, és a szerződésmódosításnak köszönhetően 2022. május 17-ig élhet opciós lehívási lehetőségével. A közlekedésszervező 51 villamossal, valamint – a Solaris–Škoda gyártóval korábban kötött egyezség keretében – 48 trolibusszal korszerűsítheti a fővárosi járműparkot, ezek közül a tervek szerint 12 szóló, 36 pedig csuklós trolibusz. A korszerű trolibuszok első darabja várhatóan 2022. negyedik negyedévében érkezik meg. A trolibuszok költségeit a Fővárosi Önkormányzat fedezi, amely mintegy 26,7 millió euró.
2023-ban további járműparkfejlesztést tervez a BKK. A társaság közbeszerzési eljárásokat indított a 2013-ban forgalomba állt 75 szóló és 75 csuklós autóbusszal végzett, 2023-ban lejáró szolgáltatási szerződéseinek pótlására. Az új szerződések a tervek szerint tíz évre szólnak, és további két évvel meghosszabbíthatók. Ezek – a korábbiakhoz hasonlóan – ugyancsak 150 új autóbusz (75 szóló, valamint 75 csuklós) forgalomba állításával végzett szolgáltatást foglalnak magukban. Az új járművek a kor elvárásainak megfelelő szolgáltatásaikkal fokozhatják a Budapesten utazók komfortérzetét.
Kattints ide, és hallgass podcastokat!
Megújult és tovább bővült a MOL Bubi flotta
A Budapesti Közlekedési Központ és a Csepel Kerékpárgyártó és Forgalmazó Zrt. vezetői még 2020 decemberében aláírták a MOL Bubi megújításáról és üzemeltetéséről szóló szerződést, hogy a fővárosban közlekedők egy modernebb, fenntartható MOL Bubit használhassanak. 2021. május 20-án elindult a megújult közbringaszolgáltatás. A kerékpárok a defekttűrő, fújt gumikkal könnyebben tekerhetők, és sokkal jobban gurulnak elődjüknél. A teljesen megszűnő kaució mellett megfizethető díjakkal és rugalmas, percalapú számlázással lehet használni a kerékpárokat. Az új applikációban minden MOL Bubival kapcsolatos ügyet pillanatok alatt el lehet intézni, nincs szükség személyes ügyintézésre, és teljesen megújult a szolgáltatás weboldala is. Egyszerűbbé vált a kerékpárok felvétele és lezárása, amelyet egy okoslakattal lehet megtenni. A városi közlekedéshez minden kiegészítővel felszerelt bicikli a könnyen állítható nyeregmagassággal bárki számára kényelmessé teszi a kerékpározást.
A fővárosban közlekedők igényeit figyelembe véve a BKK ötven új kerékpárral bővítette a MOL Bubi flottáját októberben. A flottabővítés nem véletlen: megújulása óta hatalmas népszerűségnek örvend a közbringarendszer, tavasz óta sorra dönti a rekordokat. Októberben utaztak egymilliomodik alkalommal a biciklikkel. A szerencsés felhasználót a BKK egy éves MOL Bubi-bérlettel ajándékozta meg.
Novemberben ismét több mint 20 százalékkal nőtt a MOL Bubi kerékpárállománya, az októberi bővítést követően további 310 vadonatúj biciklit használhatnak a fővárosiak. Jelenleg összesen 1560 MOL Bubi kerékpár és 158 gyűjtőállomás érhető el városszerte, mindenki számára könnyen hozzáférhető, a közösségi közlekedéssel rugalmasan kombinálható szolgáltatást biztosítva.
Első ajtós felszállás: jelentősen javulhat tőle a biztonságérzet
A Budapesti Közlekedési Központ elkötelezett abban, hogy ügyfelei még komfortosabb körülmények között vehessék igénybe a közösségi közlekedést. Számos autóbusz- és trolibuszjáratunkon a koronavírus-járvány mérséklődésével visszaállt a korábban már bevezetett első ajtós felszállási rend. A nemzetközi szinten is alkalmazott módszernek köszönhetően könnyebb az illetéktelen utazók, bliccelők kiszűrése. A BKK a jövőben több olyan járaton is tervezi bevezetni a felszállási rendet, ahol ez nem okoz fennakadást és a menetidőt sem növeli nagy mértékben.
Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy az első ajtós felszállási rendnek köszönhetően jelentősen javulhat az utasok biztonságérzete, illetve jóval könnyebb a jogosulatlanul utazók kiszűrése is, hiszen a járművezetők már az utazás megkezdése előtt ellenőrizni tudják a jegyeket és a bérleteket. Akinek szüksége van rá, a járművön is meg tudja vásárolni a jegyét. A BKK továbbra is azt tanácsolja az ügyfeleinek, hogy jegyüket vagy bérletüket az utazás megkezdése előtt, a város számos pontján elérhető automatákból, pénztárakban, ügyfélközpontokban, viszonteladói partnereitől vagy mobiltelefonon szerezzék be.
Az első ajtós felszállási rendről és az érintett fővárosi vonalakról bővebb tájékoztatás a BKK honlapján, ezen a linken olvasható.
Együttműködések egy tisztább és élhetőbb Budapestért!
A biztonságos és zavartalan közösségi közlekedés fenntartása érdekében a Budapesti Közlekedési Központ, a Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóság és a Budapesti Rendőr-főkapitányság folyamatosan, több területen is együttműködött 2021-ben. A korábbi tapasztalatokat és a lakossági visszajelzéseket figyelembe véve további hasonló ellenőrzések is várhatóak.
• Buszsáv-ellenőrzések
A Budapesti Rendőr-főkapitánysággal kötött stratégiai partnerség keretében többször is célzottan ellenőrizte a buszsávok szabályos használatát a BKK, a FÖRI és a BRFK. Az ellenőrzés kiterjedt a buszsávot szabálytalanul igénybe vevők mellett a szabálytalanul várakozó, rakodó és a közösségi közlekedési járművek megállóhelyein szabálytalanul várakozó járművekre is.
• Járatok és megállóhelyek ellenőrzése
A közlekedésszervező társaság néhány kiemelt ellenőrzést tartott különböző járatain annak érdekében, hogy kiszűrje a jogosulatlanul utazókat, egyúttal növelje az ügyfelek komfort- és biztonságérzetét. A villamos-, a trolibusz-, az autóbusz-, valamint a metróvonalakon is ellenőrizték a járatok utasait, illetve azok megállóhelyeit és környékét.
• Köztisztasági akciók
A Budapesti Közlekedési Központ partnereivel, az FKF, a FŐKERT, a BRFK és a FÖRI közreműködésével szoros együttműködésben szeretné élhetőbbé tenni Budapestet. Ennek érdekében a főváros fontosabb tereit, aluljáróit megtisztították, hogy az arra járók tisztább, komfortosabb környezetben utazhassanak, és nagyobb biztonságban érezzék magukat.
A „Tiszta és biztonságos Budapestért” kampány keretében a BKK a Széll Kálmán tér, az Örs vezér tere, a Boráros tér, a Déli pályaudvar, a Margit híd budai hídfő, az Etele tér és a Rákóczi tér közös köztisztasági akcióját szervezte meg, nyáron a labdarúgó Európa-bajnokság kiemelt helyszínein (a Keleti pályaudvar és a Puskás Ferenc Stadion metróállomás környezeténél), valamint a városligeti Fan Zone-nál (Szurkolói Zóna) volt fokozott jelenléttel járó összehangolt akció. Hasonlóan kiemelt figyelmet kaptak szeptemberben a Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus (NEK) rendezvényeinek köztéri helyszínei.
Budapest tisztán tartása többszereplős feladat, amelyből a főváros vállalatai és az egyes kerületi önkormányzatok mellett az ingatlantulajdonosoknak, valamint a lakosságnak is ki kell vennie a részét. A nagy mennyiségű hulladékot termelő gazdálkodó szervezeteknek ugyancsak jelentős kötelezettségük van. A főváros közbiztonságának és köztisztaságának fenntartása közös érdek, a lakosok, illetve az ott közlekedők együttműködése és odafigyelése is fontos.
• OMSZ-együttműködés
Egymás munkájának hatékony támogatása érdekében stratégiai partnerséget kötött az Országos Mentőszolgálat és a Budapesti Közlekedési Központ. A kezdeményezés részeként novemberben plakátokat helyeztek ki a közösségi közlekedés járataira, amelyek segítségével az utasok gyorsabban és könnyebben láthatják el bajba jutott utastársukat. Erre azért van szükség, mert naponta 2-3 esetben szorulnak orvosi ellátásra a BKK ügyfelei a különböző járatokon utazva. Akár életet is menthet, aki felismeri és megfelelően tudja kezelni a kialakult veszélyhelyzetet.
Az együttműködés keretében az Országos Mentőszolgálat Közép-Magyarország régióban dolgozó Covid-hős mentősei MOL Bubi bérletet kaptak, összesen 1600-at.
Kedves kezdeményezések színesítették a mindennapokat
A BKK a fontosabb ünnepek és események kapcsán igyekszik kedveskedni az ügyfeleinek. A társaság nagy hangsúlyt fektet az ügyfelekkel való közvetlen kommunikáció mellett arra, hogy kedves kezdeményezésekkel színesítse a fővárosban közlekedők mindennapjait. Gyereknapon gyermekek mondták be a megállóhelyek neveit a nagykörúti villamosok vonalán, a Boldogság Világnapján pozitív üzeneteket hallhattak az ügyfeleink, Anyák napjára készülődve óvodás gyermekek rajzaival színesítették a megállókat, a FUTÁR-kijelzőkön és a járműveken pedig felirattal, valamint hangbemondással köszöntötték az anyákat és a nagymamákat. Reméljük, ez a kezdeményezés is folytatódhat az új évben!
Budapesti Közlekedési Központ