Megújult a Toyota három üléssoros terepjárója
Nem a Land Cruiser a Toyota-univerzum egyetlen óriása. A Sequoia immár több mint húsz éve van jelen a márka észak-amerikai kínálatában, mint nagyobb, mégis megfizethetőbb alternatíva, most pedig megérkezett a vadonatúj technológiákkal felvértezett, harmadik generációs modell.
Ha a világ bármely pontján azt mondjuk, nagyméretű Toyota terepjáró, mindenki a Land Cruiserre gondol. Kivéve Észak-Amerikát, ahol a legendát beárnyékolja – sőt, a 2023-as modellévtől ki is szorította a piacról – egy alvázas, összkerékhajtású behemót: a Sequoia. Az eredetileg az ezredfordulón bevezetett típus a vele gyakorlatilag egykorú Toyota Tundra pickup feljavított műszaki alapjaira épült, és épül azóta is, beleértve a most bemutatott harmadik generációt is. A modern GA-F platform pedig egy sor olyan jellemzőt és funkciót hoz magával, amelyek minden eddiginél igényesebbé, komfortosabbá és biztonságosabbá teszik a hatalmas családi járművet.
Begurulva – Autó- és kütyümustra
A Toyota annak idején nem véletlenül választotta a Sequoia nevet: az óriás mamutfenyők (Sequoiadendron giganteum) a világ legnagyobb, leghosszabb élettartamú, legszívósabb élőlényei. Ezek az értékek könnyen átfordíthatók az autóiparba: bár a Sequoia pontos méreteit egyelőre nem közölte a Toyota, azt lehet tudni, hogy az autó közvetlen elődjénél 22%-kal nagyobb tömeget: akár 4 tonnát képes vontatni. Ebben kulcsszerephez jut a már említett GA-F platform zárt szelvényekből felépülő, a lézeres ponthegesztésnek köszönhetően minden korábbinál merevebb, mégis könnyebb alváza, az opciós, kapcsolható összkerékhajtás (felezővel,) valamint az opciós adaptív légrugózás, amely automata hátsó szintszabályozással biztosít mindenkor optimális vontatási feltételeket. A rendkívül nagy teherbírású struktúra kifinomult, elöl-hátul független futóműre támaszkodik.
A Tundrához opcióként rendelhető i-Force Max öntöltő hibrid hajtáslánc a Sequoia esetében alapfelszerelés: a 3,6 literes V6-os benzinmotor köré épülő egység ugyanolyan erős (443 LE csúcsteljesítmény, 790 Nm maximális forgatónyomaték), mint a pickupban. A benzinmotor és a tízfokozatú automata sebességváltó közé beépített, 48 lóerős villanymotort egy 1,87 kWh kapacitású NiMh akkumulátor táplálja. A hivatalos fogyasztási adatok egyik típus esetében sem állnak még rendelkezésre, de egészen biztos, hogy nagyságrendekkel kedvezőbbek lesznek, mint az 5,7 literes V8-as motorral szerelt elődmodellé…
Ha mechanikájában újszerű, belső kialakításában és funkcionalitásában egyenesen forradalmi a Sequoia. A három sorban elrendezett hét vagy nyolc ülés sztenderd gyakorlat a méretosztályban, itt azonban különleges szolgáltatásokban részesülnek a leghátul utazók. Nem elég, hogy háttámlájuk dőlésszöge állítható, maga az ülés hosszirányban eltolható (150 mm-rel), illetve teljesen ledönthető; a szintén vadonatúj állítható kalaptartó pedig minden lehetséges konfigurációhoz alkalmazkodva biztosítja a csomagtér mindenkor optimális kihasználhatóságát.
Az igazi nagy újdonság azonban az elektronikus szolgáltatások körének bővítése. A vontatást támogató, fent felsorolt jellemzők mellett vontatási csomag is rendelhető, amely a rátolatást, illetve a vontatmánnyal történő manőverezést könnyíti meg. A modell panoráma kamerarendszere számos beállítással segíti a sofőrt, a madártávlati képtől kezdve az utánfutó két oldalát mutatót, osztott képen át a vonóhorgot megjelenítő állásig. Aki inkább bízza a manőverezést saját két szemére, a motorosan mozgatható, extra széles állásba is kihajtható visszapillantó tükrökre támaszkodhat.
Az új modell egyébként az első olyan Sequoia, amely különböző, választható üzemmódokat kínál – köztük egy olyan, kifejezetten nagy terhek szállítására vagy vontatására szolgáló módust, amely elindulástól kezdve hibrid üzemmódban, maximális erőkifejtéssel működik – alapértelmezésben a Sequoia villanymotorja segítségével indul el álló helyzetből, és csak 30 km/óra sebesség felett adja át a stafétát a benzinmotornak.
A nyártól forgalomba kerülő Sequoia ötféle felszereltségi szinten lesz elérhető, ebből egy a modellcsaládban, egy pedig a Toyota teljes kínálatában is újdonságnak számít. Az előbbi a fokozott terepalkalmasságot dögös megjelenéssel kombináló TRD Pro kivitel speciális hangolású lengéscsillapítókkal, alumínium fenékvédő lemezekkel és hiánytalan összkerékhajtási arzenállal, míg a Capstone hamisítatlan csúcsverzió fekete-fehér bőrkárpitozással, valódi fabetétekkel, hangszigetelő ablaküvegekkel és minden eddiginél nagyobb, 22 colos krómozott keréktárcsákkal.
Mondani sem kell, hogy új észak-amerikai zászlóshajóként a Sequoia minden létező infotainment és vezetőtámogató szolgáltatást is megkapott; az előbbiek a 14 colos érintőképernyőn keresztül, illetve hangvezérléssel irányíthatók. Támogatja a fedélzeti funkciók távoli szabályozását, a felhő alapú navigációt, továbbá a vezeték nélküli szoftverfrissítést, illetve okostelefon-integrációt. A biztonsági rendszerek sorában számos ütközés-elkerülő funkció megtalálható: parkoláskor, kanyarodáskor és sűrű forgalomba haladva is képes megakadályozni az ütközést a Sequoia.
Fotók: Toyota