Miként hat az orosz-ukrán konfliktus az európai abroncsgyártásra, illetve gumiiparra?
Számos újságírói kérdést kaptunk azzal kapcsolatban, hogy az orosz-ukrán konfliktus miként befolyásolja az európai gumiipart, illetve abroncsgyártást. Az Európai Gumiabroncs- és Gumigyártók Szövetségétől (European Tyre and Rubber Manufacturers’ Association – ETRMA) a következő információkat kaptuk.
A két szembenálló ország konfliktusa az ellátási lánc megszakadásához vezetett: ez főként a korom és a szintetikus gumi, az acélkord és a peremhuzal behozatalát érinti.
Az abroncsgyártás egyik fontos alapanyaga a korom. Oroszország évente több mint 500 000 tonna kormot szállít Európába, Ukrajnából pedig körülbelül 50 000 tonna érkezik. A teljes európai koromkapacitás több mint 50%-a Oroszországból, Ukrajnából és Fehéroroszországból érkezik.
Oroszország szállítja az EU-ba importált összes szintetikus gumi 30%-át; nagymértékű kitettség a sztirol-butadién gumi, a polibutadién és különösen a szintetikus poliizoprén (a természetes gumi kémiai klónja – az oroszországi termelési kapacitás 60%-a) tekintetében.
Oroszország és Fehéroroszország együttesen az EU importált acélkordjának 15%-át adja; ezen felül Fehéroroszország adja az EU importált peremhuzal 31%-át.
Szankciók és gumiabroncsok: a gumiabroncsok a március 15-én közzétett szankciók célpontjai, de érintettek az úgynevezett „kettős felhasználású termékek listájának hatályát kiterjesztő szankciók” miatt is, beleértve a Fehéroroszországra vonatkozó listát is.
Az inflációs nyomás hirtelen megugrása csorbítja a fogyasztói bizalmat és a vásárlóerőt, az elemzők pedig felére csökkentették az európai GDP növekedésére vonatkozó előrejelzésüket. A magas üzemanyagárak következménye a megtett járműkilométerek csökkenése lesz, ami a csereabroncsok értékesítésére is kihat (A tapasztalatok azt mutatják, hogy a benzinár és az autósok által megtett kilométerek nagysága közötti reláció nem lineáris, az emelkedés mértékénél nagyobb mértékben csökken az autózási hajlandóság. Lásd mellékelt angol nyelvű magyarázó ábra.)
Gumiabroncsgyártás Oroszországban: Az ETRMA tagjai Oroszországban mind a helyi, mind az európai piacra gyártottak gumiabroncsokat, melyek közül az alábbi európai gumiabroncsgyártók gyártók rendelkeznek ipari telephellyel Oroszországban: Michelin Davydovo, a Continental, a Nokian és a Pirelli (2); valamint a Bridgestone. A Michelin, a Bridgestone és a Continental március elején felfüggesztette az oroszországi termelést; a Continental a múlt héten indította újra a termelést, de exportra ők sem szállítanak.*
Az európai piacokon értékesített személygépkocsi-abroncsok 9%-át, a tehergépkocsi- és autóbuszabroncsok 7%-át, valamint a mezőgazdasági gumiabroncsok 2%-át tették ki korábban az Oroszországból importált gumiabroncsok.
Az EU fontos kereskedelmi partnerei:
Export (éves darabszám) | az Oroszországi Föderációba | Ukrajnába |
Személygépkocsi és könnyű tehergépkocsi gumiabroncsok | 3.588.941 | 1.867.056 |
Tehergépkocsi- és buszabroncsok | 973.987 | 93.521 |
Mezőgazdasági gumiabroncsok | 65.466 | 47.071 |
Motorkerékpár gumiabroncsok | 136.990 | 13.206 |
Import (éves darabszám) | az Oroszországi Föderációból |
Személygépkocsi és könnyű tehergépkocsi gumiabroncsok | 11.243.981 |
Tehergépkocsi- és buszabroncsok | 492.364 |
Mezőgazdasági gumiabroncsok | 97.574 |
Motorkerékpár gumiabroncsok | 923 |
*Ezzel kapcsolatban lásd a 2022. május 2-án kiadott sajtóanyagunkat, amelyben Tokaji Vilmossal, a Continental Tires Dél-kelet Európáért felelős értékesítési igazgatójával készült interjút olvashatták. A cikk itt olvasható: https://hta.org.hu/tokaji-vilmos-akar-szelsoseges-korulmenyek-kozott-is/