Teherautók helyett vasút

Az Audi változtat az akkumulátorok Brüsszelbe szállításának módján

Bemutatkozik a szén‑dioxid‑semleges logisztika holisztikus megközelítése: a Magyarországon gyártott akkumulátormodulokat és -cellákat a jövőben teherautók helyett vasúton szállítják Brüsszelbe. Ez az átállás mintegy 2600 tonnával csökkenti az éves szén‑dioxid-kibocsátást – és modellként szolgál a járműgyártó akkumulátoralkatrész‑szállítási tevékenysége valamennyi formájának forradalmasításához. A vállalat ökológiai lábnyomának csökkentése a Mission:Zero elnevezésű, telephelyek közötti környezetvédelmi program központi célja.

Az Audi mindenre kiterjedő fenntarthatóság felé vezető útjának fontos mérföldkövéről van szó: a jövőben az Audi brüsszeli gyárában az akkumulátorok gyártásához szükséges alkatrészeket már nem teherautóval szállítják Magyarországról, hanem vasúton, a DB Cargo közreműködésével. Az intézkedés radikálisan csökkenti az Audi környezetre káros szén‑dioxid‑kibocsátását, és rengeteg pénzt takarít meg. A májusban megkezdett, Magyarország és Brüsszel közötti szállítást érintő átállás a tervek szerint 2023 elejére fejeződik be, és a járműgyártó jövőjét vetíti előre: „Brüsszel úttörő szerepet játszik, de az akkumulátormodulok és -cellák fenntartható logisztikai koncepcióját az Audi teljes gyártási hálózatára dolgoztuk ki”  mondja Dieter Braun, az AUDI AG ellátási láncért felelős vezetője. A jövőben minden gyártóüzemben be kívánják vezetni ezt a megoldást.

A vasúti szállításra való átállás csökkenti a károsanyag‑kibocsátást, és pénzt takarít meg

A brüsszeli projekt jól szemlélteti az ellátási lánc ezen új koncepciójában rejlő hatalmas lehetőségeket: eddig az Audi e‑tron és az Audi e‑tron Sportback számára Belgiumban szükséges akkumulátormodulokat és -cellákat a magyarországi beszállítótól mintegy 1300 kilométeres útvonalon, teherautóval szállították. A belga telephely igényeinek kielégítésére naponta 12‑15 teljesen megrakott jármű indult el Európát átszelő útjára. Ezt a teherautó‑karavánt most vasúti szállítás váltja fel. Az átállásnak köszönhetően évente mintegy 2600 tonnával csökken a vállalat szén‑dioxid‑kibocsátása. Ahol csak lehetséges, az Audi a DB Cargo DBeco plus szolgáltatását veszi igénybe – jelenleg például az ausztriai és németországi szakaszokon: a szolgáltatás kizárólag megújuló energiaforrásokból – például szél-, víz-, illetve napenergiából – nyeri az energiát, így a szállítás szén‑dioxid‑mentes. Magyarországon és Belgiumban az Audi a DBeco neutral szolgáltatást használja. Ez a megoldás a szállításhoz felhasznált energiát klímatanúsítványokkal kompenzálja, máshol csökkenti a szén‑dioxid‑kibocsátást.

Volker Germann, az Audi Brussels Igazgatótanácsának elnöke így magyarázza e megközelítés jelentőségét a brüsszeli gyár számára: „Telephelyünk már 2018 óta nettó karbonsemleges. Ezért az ellátási lánc fenntarthatóvá tételén is dolgozunk, hogy minden szinten hozzájáruljunk a környezetvédelemhez.” További előny, hogy az átállás az éves folyamatköltségeket is milliókkal csökkenti. Amellett, hogy a vasútra való átállással csökken a szén‑dioxid‑kibocsátás, a brüsszeli üzem teljes szállítási láncát is optimalizáltuk.

Az akkumulátormodulok magyarországi beszállítója nem rendelkezik saját vasúti mellékvágányokkal. Ezért az AUDI AG régi projektpartnere, a DB Cargo a közelmúltban egy logisztikai központot (LC‑t) helyezett üzembe a győri telephelyen. Az időjárástól védett LC‑ben az akkumulátormodulokat a teherautókról vasúti kocsikra rakodják át a szállításhoz. A gyártótól teherautókon érkező modulokat átveszik, majd a győri LC‑ből vasúton szállítják a több mint 1000 kilométere lévő Brüsszelbe. Első lépésként egy könnyűszerkezetes csarnok épült a győri Audi gyár közvetlen szomszédságában, de már tervben van a létesítmény bővítése. Az akkumulátormodulokra és -cellákra vonatkozó, szigorú minőségi és biztonsági követelményeknek való megfelelés érdekében az Audi ellátási láncért felelős csapata digitális információs platformot és speciális érzékelő technológiát használ a vasúti kocsik hőmérsékletének és az esetleges rázkódásának nyomon követésére.

Egy vállalati szintű koncepció

Az elsőként Brüsszelben bevezetett váltást a tervek szerint belátható időn belül az egész vállalatra kiterjesztik: a nagy forgalmat generáló alkatrészek, például az akkumulátormodulok és -cellák szállítását 2025‑ig, fokozatosan állítják át vasúti szállításra; az Audi célja, hogy ezeket az alkatrészeket a jövőben kizárólag vasúton szállítsák. Az Audi ingolstadti központjában például már minden készen áll a vasúton szállított modulok és cellák felhasználásával készülő akkumulátorok gyártására; az így készült akkumulátorokat azután helyben, az Audi modellek gyártásához használják majd fel. Kifejezetten erre a célra új berendezéseket telepítettek, és új eljárásokat dolgoztak ki. Más üzemek pedig már várják, hogy átálljanak az akkumulátor‑alkatrészek vasúti szállítására. Hasonlóképpen, a késztermékek nagy részét is vasúton szállítják: az Audi járműveinek mintegy 68 százaléka már ma is vasúton hagyja el az európai gyárakat, és ez az arány a jövőben csak növekedni fog.

Integráció a Mission:Zero környezetvédelmi programba

Ezek a célok összhangban vannak az egész vállalatra kiterjedő Mission:Zero környezetvédelmi programmal, amely révén a négykarikás márka 2025‑re nettó szén‑dioxid‑semlegességet kíván elérni az Audi összes telephelyén. A termelés és a logisztika szén‑dioxid‑mentesítésén kívül a vízhasználat, az erőforrás‑hatékonyság és a biodiverzitás a Mission:Zero program további kulcsfontosságú tevékenységi területei.