Négykerekű otthonok Peugeot módra

A Peugeot haszonjárművei mindig is közkedvelt alapnak számítottak lakóautók, kempingbuszok építéséhez. Az új generációs modellcsalád minden eddiginél változatosabb lehetőségeket kínál a specialistáknak és ügyfeleiknek egyaránt.

A lakóautók gyökerei messze az automobil feltalálását megelőző időkbe nyúlnak vissza. A műfaj abban a pillanatban született meg, amikor először fedtek be lóvontatású szekeret, és egy fáradt utazó először tért nyugovóra ennek a fedélnek az árnyékában. A lakóhelyként is szolgáló közlekedési eszköz koncepciója nem sokat változott az évszázadok során, és bár a motorizációval jóformán egy időben jelentek meg az első lakóautók, ezek funkciójukat és kényelmüket tekintve semmivel sem nyújtottak többet, mint egy ekhós szekér.

Érdemi változást a haszonjárművek műfajának fejlődése hozott: a kompakt futóművű, alacsony alvázas áruszállítók lehetővé tették a lakófelépítmény mélyebbre ültetését, ami a kényelmes használat mellett a stabilitást és biztonságot is javította, míg az önhordó karosszériás furgonok megjelenése a háztartási berendezések gépesítésével, a modern belsőépítészeti megoldások bevezetésével együtt nyitott új lehetőségeket a lakóautók, kempingbuszok építésében.

Vegyük például az 1965-től 1980-ig gyártott Peugeot J7-est, vagy annak utódját, az egészen 1991-ig forgalmazott J9-est. Első tolóajtajuk és szabályos téglatest felépítményük rendkívül jól kihasználhatóvá, alacsony padlójuk stabillá és könnyen megközelíthetővé tette őket. Velük párhuzamosan, a hatvanas években születtek meg, és a következő évtizedekben váltak meghatározóvá azok a manufaktúrák, amelyek ma az európai lakóautó-piac gerincét adják. Közülük sokan a Peugeot furgonjain tanulták ki a szakmát, így amikor 1981-ben megjelent a nagyobb, modernebb Peugeot J5, majd 1994-ben a máig töretlenül népszerű Peugeot Boxer, magától értetődően fordultak ezekhez a típusokhoz.

A Boxer sikerének egyik titka a rendkívül sokszínű modellkínálatban rejlik. A különböző méretekben elérhető fülkés alvázra teljesen egyedi lakórendszerek építhetők fel, az eltérő tengelytávokból, karosszériahosszokból és magasságokból adódó, nyolcféle dobozos felépítmény pedig a legváltozatosabb belső alaprajzok kialakítását teszi lehetővé.

Hogy mit lehet kihozni egy Peugeot Boxerből, arra a brit Auto-Sleepers kínálata a legjobb példa: nem kevesebb, mint tizenhét különböző variációt (nyolcféle dobozos furgonból átépített kempingbuszt, illetve kilenc egyedi felépítményű lakóautót) kínálnak, amelyek között fiatalok és idősebbek, családok és párok egyaránt megtalálják a számukra ideális berendezést, akár hétvégi kiruccanásokhoz , akár több hetes nyaralásokhoz keresnek mozgó otthont.

Számos járműből építhetünk lakóautót, ám a Peugeot Boxer az évek során megbízhatónak, strapabírónak és sokoldalúnak bizonyult, ezért ideális választás kiindulási alapnak – indokolja a modellválasztást a több mint hatvan éves tapasztalattal rendelkező Auto-Sleepers.

Ez azonban a történetnek csak az egyik fele: egy lakóautónál ugyanis a vezetési élmény is fontos, teszik hozzá, hiszen sokat leszünk úton. Ráadásul ezekkel a járművekkel sokan az autópályák helyett inkább a nyílt országutakat választják, így fontos az élvezetes, biztonságos vezethetőség.

Az utóbbi években reneszánszát éli a lakóautózás, nem utolsósorban a koronavírus-járvány miatt, amely a figyelem középpontjába helyezte azt, mint az utazás élményét a közösségi távolságtartással összeegyeztető megoldást. A minden korábbinál szélesebb ügyfélkör felerősítette a megfizethetőbb kempingbuszok iránti keresletet, a 2016-ban bevezetett, harmadik generációs Peugeot Expert pedig optimális megoldásnak bizonyult ezek kialakítására.

Ezek a járművek kompakt méretűknek köszönhetően akár mindennapi közlekedésre, munkába és iskolába járásra is alkalmasak, ugyanakkor a high-tech belsőépítészeti és gépészeti megoldásoknak köszönhetően váratlanul sok funkciót képesek befogadni. A kettős felhasználás igényeit szem előtt tartva legtöbbször kiszerelhető, cserélhető bútorzatot kapunk: a nyaralás végén egyszerűen eltávolíthatók az Expertből a konyha-, ágy- és gardróbmodulok, és visszaszerelhetők a gyári ülések. Ez egyben azt is jelenti, hogy a Peugeot Expert alapú kempingbuszok a legritkább esetben vásárolhatók meg kész csomagként: általában elemenként válogathatják össze az ügyfelek a számukra fontos tartozékokat, ami a jármű funkcionalitását és árát egyaránt kedvezően befolyásolja.

Más a helyzet a felbillenthető tetőlemezzel, amely az arany középutat képviseli két lehetőség között: a gyári kivitelű tetőlemez ugyanis túl alacsony volna a kempingezéshez, a mindennapokban viszont csak nyűg az emelt tető. A parkoló autó tetejét megemelve ellenben kényelmesen felállhatunk és járkálhatunk a belső térben, lecsukva pedig behajthatunk a mélygarázsokba, és a légellenállást sem növeli.

Mindezeken felül a Peugeot Expertnek egy különleges előnye is van: akár elektromos hajtáslánccal is megvásárolható. Kifejezetten ezt a piaci szegmenst célozta meg a holland Camperfixx, amely a távolsági buszok építésében nagy tapasztalattal bíró VDL céggel együtt készítette el e-Fixxter névre hallgató, emissziómentes kempingbuszát. A fent felsorolt funkciókat a fenntartható utazás lelkiismeret-nyugtató élményével társító megoldás akár négy utas számára biztosít alvóhelyet, és az átalakítások ellenére a gyárival csaknem megegyező, 300 kilométeres hatótávolságot kínál, így az ügyfelek aggodalmak nélkül utazhatnak kempingről kempingre, ahol ráadásul fel is tölthetik az akkumulátorokat, így a tankolás miatt sem kell aggódniuk.

Ezzel le is zárhatnánk a felsorolást, hiszen a Peugeot haszonjármű-kínálatának legkisebb tagja, a Partner akkora csupán, mint egy alsó-középkategóriás személyautó: ekkora helyen képtelenség lakóteret berendezni! Ez azonban nem így van: az Expertnél alkalmazott moduláris megoldások és tetőlemez-átalakítás ebben a méretosztályban is elérhetők, ha kitartóan keresi az ember. A rendelkezésre álló hely persze szűkebb, így főzni legfeljebb a felnyitható raktérajtó alatt fogunk tudni, variálható ülőbútor helyett pedig be kell érnünk egy kényelmes fekhellyel.

Más a helyzet persze, ha egymagunk utazunk. A német Alpincamper például egy komplett legénylakást képes kialakítani a Peugeot Partner rakterében, hűtőszekrénnyel, gázrezsóval, friss- és szennyvíztartállyal, valamint egy igen kényelmes, egyszemélyes kanapéággyal egyetemben.

Egy Peugeot Partner méretű kempingbusz persze soha nem lehet olyan kényelmes, sokoldalú és kifinomult, mint egy Boxerből átépített lakóautó, az általuk kínált szabadságérzet azonban ugyanaz – ahogy az Európa-szerte biztosított szervizháttér, a hosszú garanciális idők és az általános megbízhatóság is, amely a márka haszonjármű-kínálatának tagjaira kivétel nélkül jellemző. A Partner személyautó változata még a gyári tervezőket is megihlette, hiszen a megemelt hasmagasságú, SUV kivitelű Peugeot Rifter eszményi alap lehet(ne) egy tetősátorral kiegészített terep-kempingautóhoz. A Rifter 4×4 Concept néven megalkotott tanulmányból sajnos nem lett szériaautó, de bizonyára sokakat inspirált akár házi, akár professzionális átalakításra ez a különlegesség.

ILLUSZTRÁCIÓK: Wheelsage.org, YouTube, Fixxter.com, Pinterest, Peugeot