Platót gányoltak a Land Cruiserre
Az ausztráliai Creative Conversions bárki új Land Cruiserét platós kisteherautóvá alakítja, aki nincs megelégedve a SUV forma megszokott praktikumával.
Az ausztrálok már csak ilyenek, még az új, Series 300 Land Cruiserhez hasonló, legkeményebb SUV-ok sem elég kemények számukra. Mondjuk, ez aligha meglepő a kontinensen, ami nem csak arról híres, hogy a cipőben rejtőző óriáspókoktól a vízben úszkáló krokodilokig minden meg akar ölni, hanem arról is, hogy ott csinálják a legeszementebb haszonjármű-átalakításokat.
Az ausztráloknak ugyanis valamiért mániájuk a haszonjármű kategória, amelyeket a „utility vehicle” kifejezésből rövidítve „Ute”- nak becéznek. Ezek általában személyautó alapú egytonnás pickupok, amelyeket nemrég még szinte minden rendű és rangú autóból gyártottak az ausztrál piacra. Manapság ez a trend visszaesni látszik, ám ezzel egy időben egy másik iparág fellendülése kezdődött meg, az utólagos átalakításoké. Ennek egy remek példája a Creative Conversions nevű cég, amely már a legújabb Land Cruiser platós kisteherautóvá alakítására is felkészült.
A feladat persze közel sem olyan egyszerű, hogy csak néhány elemet levágunk és mást hegesztünk a helyére. A Land Cruiser ugyanis az átalakítást végző cég elképzelései szerint a kényelmes és tágas, saját ajtóval rendelkező második üléssorát megtartva kell hogy használható méretű és teherbírású platót kapjon. Ehhez viszont a tengelytávot meg kell növelni, függetlenül attól, hogy melyik átalakított variációt igényli az ügyfél. A cég ugyanis nem csak egy, hanem rögtön háromféle csomaggal is készült, attól függően, hogy vontatásra, utazásra és terepjárásra, vagy épp fizikai munkára fogják használni a platós Land Cruisert.
Valószínűleg senkinek sem meglepetés, hogy a munka minden esetben a Land Cruser karosszéria hátsó részének levágásával kezdődik. Ezt le is választják az alvázról, az Amerikában és Ausztráliában kapható Land Cruiser ugyanis nem önhordó karosszériás, hanem létraalvázas, tehát egy különálló, erős és strapabíró zártszelvényből készült alvázra van ráerősítve a robusztus SUV-kasztni. Természetesen ezt a vázat is elvágják, majd jelentősen megerősítik és csomagtól függően 70 vagy 80 centivel toldják meg. Így a legkisebb felszerelhető plató 1,8 méter hosszú, a legnagyobb pedig 2,1 méter hosszú lesz, természetesen ekkor már a túlnyúlás is lényegesen megnő.
Ezt követően a bódé módosításai jönnek, ami a megrendelők kérésének megfelelően minimális mértékben érinti az utasteret. A Land Cruiser második sora mögé ugyanis egy egyszerű fémlapból készült falat hegesztenek egy pickupokról ismerős stílusú hátsó ablakkal, amelyet kívül és belül is igényesen hozzáigazítanak az autó gyári karosszériaformájához. Így lényegében a vadonatúj Toyota Land Cruiser nyújtotta teljes luxus élvezhető marad a platós teherautó változatban is és a küllemét sem csúfítják el. Ráadásul zárt csomagtartó nélkül sem marad a tulajdonos, ugyanis a kihasználatlanul maradó hátsó kerékjárati ívek helyét egy-egy tárolórekesszel fedte be az ausztrál műhely, valamint a hátsó kerekek mögött is zárható dobozokat kapunk.
Mindez nem csak egyszerűen legális átalakítás, hanem papíron továbbfejlesztése is az autónak, ugyanis az alapesetben is bármire elegendő, 3,5 tonnás összetömeget a hivatalban 3,8 tonnára írják át a legkisebb plató és 4,5 tonnára a legnagyobb és leghosszabb változat esetében. Ugyanígy a vontatási kapacitás is nő, a gyári 3500 kilogrammos érték akár 4200 kilogrammra is emelhető igény esetén a módosított alvázzal.
Jogos a kérdés, hogy miért akarna valaki egy ennyire kompetens, ráadásul vadonatúj és méregdrága prémium szabadidő-autót rögtön a flexkorong martalékává tenni.
A végeredményt látva viszont egyértelmű, hogy a minőségre és a használhatóságra sem lehet panasz, így rosszabb nem lesz a Land Cruiser a műtéttől. A válasz tehát csak annyi, hogy azért, mert Ausztráliáról beszélünk, ahol mindenből létezik pickup vagy platós gyári változat, ha pedig nincs ilyen, akkor utólag készít valaki ilyet. A kész Land Cruiser „ute” viszont első ránézésre aligha esik az utóbbi kategóriába, főleg ott délen, ahol a Series 70 Land Cruiserből nem csak létezett, de a mai napig létezik is pickup változat, amelynek gond nélkül lehetne méltó utódja a Creative Conversions átalakítása.
A queenslandi cég állítása szerint már két járművet is elkészítettek az engedélyezett tervek alapján, megrendelés pedig további 15 átalakítására érkezett, lényegében nem csak magára az új Land Cruiserre van várólista, hanem hamarosan az átalakításra is az lesz. Mindezt annak fényében kell ízlelgetni, hogy közel sem olcsó az átalakítás: az alapáron is 90 ezer ausztrál dollárért, tehát átszámolva minimum 24,2 millió forintért kínált donorautó platósra alakításáért további 58 300 ausztrál dollárt, azaz legalább 15,6 millió forintot kérnek. Persze, lehet hasonlítgatni a kontinensen nagyjából Land Cruiser árban kínált Hiluxhoz a végeredményt, ahol a platót gyárilag, extra költségek és várakozási idő nélkül kapjuk, de nem érdemes, hiszen az átalakított Land Cruiser nagyobb, erősebb, strapabíróbb, jobban terhelhető és valljuk be, lényegesen látványosabb jelenség is.
Fotók: Toyota, Creative Conversions