CRF1100L Africa Twin Adventure Sports (Modellév:2023)

23YM AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS

Összegzés: A nagy teljesítményének és gazdag felszereltségének köszönhetően világszerte népszerű Africa Twin Adventure Sports műszaki alapjai nem változtak a 2023-as modellévre. Kis tömegű, karcsú váza rendkívül nyomatékos, 1084 cm3-es erőforrást ölel körbe, melynek erőleadását hattengelyes helyzetérzékelővel társított kipörgésgátló (HSTC), kanyar-ABS, Egykerekezés-gátló, valamint Hátsókerék-elemelkedést gátoló rendszer felügyeli. A könnyű és biztonságos motorozás érdekében a dupla kuplungos váltóval (DCT) felszerelt kivitelnél a váltó vezérlőegysége a motor dőlésszögét is figyelembe veszi a fel-, illetve visszakapcsolásokkor, a pilóta pedig számos menetüzemmód közül választhat. A LED kanyarfényszóró és a nappali menetfény (DRL) az alapfelszereltség része, akárcsak a sebességrögzítő, a markolatfűtés, az USB-aljzat, a 12 V-os csatlakozó és az Android Auto®, illetve Apple CarPlay® alkalmazással, valamint Bluetooth®-kapcsolattal sokoldalúbbá tett 6,5”-os, színes érintőképernyő. Szintén alapáras a dupla LED fényszóró nappali menetfénnyel és kanyarvilágítási funkcióval. Némi felárért elektronikus szabályozású SHOWA EERA™ futóművel is megrendelhetik a modellt a vásárlók, és ezentúl feltűnő, kortárs Matt Grey, valamint háromszínű Pearl Glare White fényezéssel is kérhetik az Africa Twin Adventure Sportsot.

 Bevezetés

Több mint harminc éve már, hogy a legendás Honda XRV650 Africa Twin berobbant az európai piacra, és napjainkban is egyedülálló kultusz övezi a modellt. Bár jelenkori átirata, a 2016-ban bemutatott CRF1000L Africa Twin teljesen új, modern műszaki alapokra épül, nagyban hasonlít felmenőjére, ugyanis azonos szellemiségben fejlesztették a Honda mérnökei.

Ennek egyik legfőbb eleme az ideális teljesítmény/tömeg arány, ami éppúgy elmondható volt az elődökről, mint napjaink Africa Twinjéről. A CRF1000L hétköznapi használatra alkalmas mindenesként éppúgy bevált, mint túra- és terepmotorként, hiszen kiemelkedő teljesítménye ellenére rendkívül könnyen kezelhető, elsőrangú futóműve pedig aszfalton és terepen is kiválóan helytáll – nem csoda, hogy már több mint 87 000 példányban kelt el.

A 2018-as változat fejlesztésekor a lábváltóval és a dupla kuplungos automatikus erőátvitellel (DCT) felszerelt kivitelt is tökéletesítették a szakemberek. Ennek eredményeként az új, elektronikus gázmarkolattal (Throttle-by-Wire) kínált Africa Twin három menetüzemmódot kínál fel a pilótának, amelyekkel az aktuális időjárási és útviszonyokhoz igazíthatja a motorkarakterisztikát, illetve a teljesítményleadás jellegét. Szintén újdonságként debütált a szélesebb tartományban állítható HSTC (Honda Selectable Torque Control, azaz Honda Állítható Nyomatékszabályozó), és komoly előrelépést jelentett az áttervezett kipufogórendszer, ugyanis sokkal jellegzetesebb hangon szólt, mint elődje, valamint a teljesítménynövekedéshez is hozzájárult. Ráadásként ekkor jelent meg az Adventure Sports változat, ami hatékonyabb időjárás-védelmével, méretesebb üzemanyagtartályával és megnövelt rugóútjával kifejezetten hosszú, terepes túrákra született.

Újabb fontos mérföldkő volt az Africa Twin történetében a 2020-as modell új, nagyobb össz-lökettérfogatú és hosszabb lökethosszú, 1084 cm3-es erőforrása. A CRF1100L Africa Twin* kidolgozásakor egy raligépeket idéző, agresszív megjelenésű, tökéletes terepmotor készítése volt a cél, míg a szintén továbbfejlesztett CRF1100L Africa Twin Adventure Sports inkább sokoldalú túramotor, ami a legdurvább terepen is elboldogul az olyan műszaki csemegéknek köszönhetően, mint például a extraként rendelhető Showa EERA™ (Electronically Equipped Ride Adjustment) felfüggesztés.

A 2022-es modellév legfontosabb újításai közé tartozott, hogy a kifinomultabb működést szavatoló DCT-beállítások révén még simábbak lettek a fel- és visszakapcsolások első és második fokozatnál, továbbá rövidebbre szabták az állítható helyzetű légterelőt, valamint lélegzetelállító, ultramodern „Cracked Terrain” grafikát kaptak az idomok. A műszaki alapok nem változtak 2023-ra, a fényezések között viszont megjelent az új Matt Iridium Grey Metallic árnyalat, amellyel még vonzóbbá tehető az Africa Twin Adventure Sports.

*További részletekért, kérjük, olvassa el a CRF1100L Africa Twin sajtóanyagát!

Áttekintés

Noha az Africa Twin Adventure Sports váza, erőforrása és üléspozíciója gyakorlatilag megegyezik a kifejezetten terepmotorozásra született CRF1100L Africa Twinével, mégis sokoldalúbb – kontinenseket átszelő, aszfaltos túrákon és az erdők-mezők felfedezésében egyaránt eszményi társ. Legfontosabb különbségként az Adventure Sports lényegesen nagyobb, 24,8 literes üzemanyagtartálya, hatékonyabb időjárás-védelme és állítható magasságú légterelője említhető, de szót érdemel a nagyméretű haspáncél, az alumínium csomagtartó, a tömlő nélküli abroncs, valamint az USB-aljzat és a 12 V-os csatlakozó is. A sebességtartó automatika (tempomat) és a fűthető markolat természetesen továbbra is szériatartozék.

Persze az Africa Twin Adventure Sports legérdekesebb pontja továbbra is a 102 LE-s, 105 Nm-es legnagyobb forgatónyomaték leadására képes, soros, kéthengeres erőforrás, melyet precízen tervezett, csavarrögzítésű segédvázzal kiegészített váz ölel körbe.

Maga az alumínium lengővilla a CRF450R krosszmotorén alapszik, a hétfokozatú kipörgésgátló (HSTC), az off-road üzemmódot is felkínáló kanyar-ABS, az első (Wheelie Control), illetve a hátsó kerék elemelkedését meggátoló rendszer (Rear Lift Control) és a DCT pedig a hattengelyes helyzetérzékelő (Inertial Measurement Unit, IMU) adatai alapján működik.

Szintén a motor könnyed és biztonságos vezetését szolgálja a négy előre programozott menetüzemmód (URBAN, TOUR, GRAVEL ÉS OFF-ROAD), valamint az extraként rendelhető, egyedülállóan fejlett Showa EERA™ felfüggesztés, ami ugyancsak négy alapbeállítást kínál fel a vezetőnek (SOFT, MID, HARD és OFF-ROAD). További jó hír, hogy a USER (felhasználó) menüpontban a pilóta szabadon megváltoztathatja a futómű beállításait, így például – álló helyzetben – a központi rugóstag előfeszítését.

Hogy a vezető minden helyzetben tökéletesen uralhassa a gépet, magas kormányt és karcsú, szabad mozgást engedő nyerget szereltek a modellre. Jelentősen fokozza a biztonságot a LED nappali menetfénnyel (DRL) kiegészített, háromfázisú kanyarfényszóró is, hiszen – az IMU adataira támaszkodva – mindig a pillanatnyi dőlésszögnek megfelelően világítja be a motor előtti ívet, ezáltal számottevően javítja a látási viszonyokat. Csakúgy, mint a korábbi modellen, a sebességtartó automatika (tempomat) és a fűthető markolat is szériatartozék. Nagyban megkönnyíti a motorozást – és a megfelelő üzemmód kiválasztását – a Bluetooth®-kapcsolatra képes, színes, 6,5”-os, érintőképernyős TFT-kijelző, különösképpen, hogy Apple CarPlay®– és Android Auto®-kompatibilis operációs rendszer fut rajta.

A 2023-as CRF1100L Africa Twin Adventure Sportsot az alábbi színekben rendelhetik meg a vásárlók:

**ÚJ** Matt Iridium Grey Metallic (metálszürke)

Pearl Glare White (gyöngyházfehér)

https://podcars.hu/honda-cbr650r/