CRF1100L Africa Twin Adventure Sports váz és futómű

23YM AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS

  • Könnyű váz csavarozott alumínium segédvázzal és karcsú, merev, CRF450R-stílusú lengővillával, ami fokozza a hajtott kerék tapadását és több visszajelzést garantál
  • A hattengelyes inerciaérzékelő (IMU) a jármű tömegközéppontjához közel kapott helyet
  • A kanyar-ABS magabiztos lassításokat szavatol, különösképpen, hogy Off-road üzemmódban is használható

Az Africa Twin Adventure Sports modellt közúton és terepen egyaránt hasznos, Bosch MM7.10 típusú, hattengelyes inerciaérzékelővel (IMU) szerelik fel, ami valós időben gyűjt adatokat a jármű helyzetéről, beleértve a hossz- és keresztirányú dőlést, valamint a sodródást is. Ez küldi az adatokat a kipörgésgátlónak (HSTC), a kanyar-ABS-nek, az Egykerekezés-gátlónak (Wheelie Control) és a hátsó kerék elemelkedését megakadályozó Rear Lift Controlnak.

A modell acél, ipszlonbölcső-váza aprólékos tervezés eredménye, így tökéletes egyensúlyt teremt a merevség és az elvárt rugalmaság között. Ez jobb terepes és aszfaltos menetteljesítményekkel ruházza fel a típust, és a kezelhetőséget is javítja. Ráadásként úgy alakították ki a villanyakat, hogy még több visszajelzés érkezzen az első keréktől, s az is fontos, hogy az első váznyúlványok vékonyak, egyenesek, így eltűnhetett a keresztmerevítő. Sokat elárul a motorról, hogy szabad hasmagassága kereken 250 mm, ehhez társul az 1575 mm-es tengelytáv, a 27,5º-os villaszög és a 113 mm-es utánfutás. Az alapmodell nedves tömege 238 kg, a DCT kivitel pedig 248 kg-ot nyom. A Showa EERA futóművel felszerelt modellek 2-2 kg-mal nehezebbek a hagyományos felfüggesztésű motoroknál.

A csavarkötésű, alumínium segédváz mindössze 195 mm széles, ebből fakadóan nagyban hozzájárul, hogy az alacsonyabb pilóták is könnyedén talajt érjenek a nyeregből. A CRF450R-éhez hasonló könnyű és merev, azaz jobban kiaknázható a motor teljesítménye és lényegesen több visszajelzés érkezik a hátsó keréktől.

A modellhez extraként elérhető Showa EERA™ felfüggesztés legfontosabb erénye, hogy a rugózás és a csillapítás is teljes mértékben a vezetési stílushoz, a terheléshez és az aktuális útviszonyokhoz igazítható. Az elektronikusan vezérelt villa és központi rugóstag tökéletesen alkalmazkodik a gyorsan változó útminőséghez, egyszersmind kényelmessé teszi az utazást, ha lassan halad a vezető, nagy sebességnél pedig példás stabilitása révén lesz élvezetes és biztonságos a motorozás.

Természetesen a felfüggesztés vezérlőrendszere is elemzi a hattengelyes inerciaérzékelőből (IMU) kapott az adatokat, kiegészítve a rugóstagok összenyomódásának mértékét figyelő szenzorok jeleivel. Három előre beprogramozott beállítás közül választhat a vezető, melyek közül a SOFT a „legpuhább”, ekkor a lehető leglágyabb ugyanis a csillapítás, s ebből fakadóan a motor reakciói is finomabbak, kiegyensúlyozottabbak. A szinte bármilyen útfelületen használható MID üzemmód jelenti a középutas megoldást, ellenben HARD üzemmódban lassú és gyors berugózásnál is kimondottan feszes a csillapítás, ami elengedhetetlen a sportos és élvezetes aszfaltos motorozáshoz.

OFF-ROAD üzemmódban a rugóstagok összenyomódásának sebessége határozza meg a csillapítás mértékét, azaz minél gyorsabban ül össze a rugó, úgy lesz egyre feszesebb a felfüggesztés.

A csillapításhoz hasonlóan a központi rugóstag előfeszítésének módosítása is gombnyomásra történik. Megállás után négy előre beprogramozott lehetőség közül választhat a vezető, úgymint utas és csomagok nélkül (1), szólóban csomagokkal (2), utassal (3), utassal és csomagokkal (4). Ezen túlmenően a USER (felhasználó) menüpontban fokozatmentesen változtatható az első és hátsó csillapítás mértéke, valamint 24 lépcsőben a központi rugóstag előfeszítése.

A Showa EERA™ mellett hagyományos felfüggesztéssel is elérhető az Africa Twin Adventure Sports. Ez esetben a 45 mm-es csúszószár-átmérőjű, patronos, fordított Showa teleszkópokból összeállított villa rugóútja 230 mm, húzó- és nyomófokozati csillapítása pedig egyaránt állítható. A húzó- és nyomófokozati csillapítás természetesen szabadon kalibrálható. Érdekesség, hogy a felső alumínium villahíd öntési eljárással készül, az alsó pedig kovácsolt, s utóbbi üreges, alumínium vezetőpersellyel kiegészített – mindkettőt két-két csavar rögzíti a teleszkópszárhoz.

Természetesen a központi rugóstag hangolása is a két első teleszkóp beállításához igazodik. A 46 mm-es dugattyú-átmérőjű alkatrész 220 mm-es mozgási tartománnyal büszkélkedhet, és külső gáztartály segíti működését, hogy extrém terepviszonyok mellett is tökéletesen helytálljon. A rugó-előfeszítés a gátló oldalán található tekerőgombbal kalibrálható, s természetesen a húzó- és nyomófokozati csillapítás is módosítható.

A lengővilla bekötési pontjánál 600 MPa szakítószilárdságú acéllapok kerültek a váz belső részére, az ezeket összekötő keresztmerevítő pedig a központi hátsó rugóstag felső bekötési pontjaként szolgál, hogy még pontosabb visszajelzések érkezzenek a hátsó kerék tapadásáról.

A dőlésszöget, valamint a kerekek forgási sebességét és csúszását egyaránt monitorozó IMU az ABS beavatkozásának erősségét is meghatározza, ugyanakkor azonnal érzékeli a hátsó kerék elemelkedését, és finoman szabályozza a fékerőt, hogy a motor megőrizze stabilitását. Ha a vezető úgy kívánja, a hátsó kerék blokkolásgátlója – álló helyzetben – kikapcsolható.

Ami a fékrendszert illeti, továbbra is a jól bevált, radiálisan rögzített, négydugattyús nyergek harapnak a 310 mm-es átmérőjű, „hullámos”, úszóágyazású első tárcsákba, míg a hátsó kerék megzabolázásáról 256 mm-es tárcsa és egydugattyús féknyereg gondoskodik. A tárcsákat 21”-os első és 18”-os hátsó, rozsdamentes, fűzött küllős kerekekre rögzítik, melyeken – a könnyebb defektjavítás érdekében – 90/90-21 és 150/70-18 méretű, belső nélküli abroncsok feszülnek. Felszerelhetőek valódi terepezésre fejlesztett „bütykösgumik” is, beleértve a Continental 90/90-21M/C 54S és 150/70B 18M/C 70Q jelzésű párosát, melynek tagjai 160 és 180 km/órás maximális sebességgel használhatóak.

Hogy minél könnyebb legyen orvosolni a túra közben előforduló defekteket, 90/90-21M/C 54H és 150/70R18 M/C 70H méretű, belső nélküli Bridgestone Battlax Adventurecross Tourer AX41T vagy Metzeler Karoo Street abroncsok feszülnek a rozsdamentes acélból készült, 21-es első és 18-as hátsó, fűzöttküllős felnin.

https://podcars.hu/honda-cbr650r/