A 2023-as CRF1100L Africa Twin váza és felfüggesztése

23YM AFRICA TWIN

Könnyű váz csavarozott alumínium segédvázzal és karcsú, merev, a CRF450R felfüggesztése alapján készült lengővillával, mely fokozza a hajtott kerék tapadását, valamint így lényegesen több visszajelzés érkezik a hátsó keréktől

  • A hattengelyes helyzetérzékelő (IMU) a jármű tömegközéppontjához közel kapott helyet
  • A kanyar-ABS magabiztos lassításokat szavatol, különösképpen, hogy Off-road üzemmódban is használható
  • Átdolgozott csillapítású és eltérő rugóállandójú Showa első-hátsó felfüggesztés

A motor szívében helyezkedik el a közúton és terepen egyaránt hasznos Bosch MM7.10 típusú, hattengelyes helyzetérzékelő (IMU), ami valós időben gyűjt adatokat a jármű helyzetéről, beleértve a hossz- és keresztirányú dőlést, valamint a sodródást. Ez küldi az adatokat a kipörgésgátlónak (HSTC), a kanyar-ABS-nek, az Egykerekezés-gátlónak (Wheelie Control) és a hátsó kerék elemelkedését megakadályozó Rear Lift Controlnak.

2020-ban – az IMU beépítése mellett – teljesen átdolgozták a modell acélból készülő ipszilonbölcső-vázát, ideális egyensúlyt találva a merevség és a rugalmaság között. Ez jobb terepes és aszfaltos menetteljesítményekkel ruházta fel az Africa Twint és nagyban javította kezelhetőségét. Úgy módosították a villanyakat, hogy még több visszajelzés érkezzen a vezetőhöz az első keréktől, s az sem mellékes, hogy az első váznyúlványok vékonyabbak, egyenesebbek lettek, ezáltal eltűnhetett a keresztben behegesztett merevítő.

A modell szabad hasmagassága kereken 250 mm, ehhez társul az 1574 mm-es tengelytáv, a 27,5º-os villaszög, valamint a 113 mm-es utánfutás. Menetkész tömege csupán 229 kg, a DCT-vel szerelt modellé pedig 240 kg.

Korábban 40 mm-rel keskenyebbé vált a csavarkötésű, alumínium segédváz, ami –  mindössze 195 mm-es szélességével – nagyban hozzájárul, hogy az alacsonyabb pilóták lába is könnyedén talajt érjen. A korábbi átfogó fejlesztés során megújult a lengővilla is: a CRF450R alapján készült alkatrész 500 g-mal nyom kevesebbet elődjénél, s merevsége révén jobban kiaknázható a motor teljesítménye, azon túlmenően természetesen, hogy lényegesen több visszajelzés érkezik a hátsó keréktől.

A modell 45 mm-es csúszószár-átmérőjű, patronos, fordított Showa teleszkópokból összeállított villájának rugóútja 230 mm, húzó- és nyomófokozati csillapítása pedig egyaránt állítható. A 2022-re módosított rugózási és csillapítási beállítások révén még kezesebbé vált a motor aszfalton és terepen is. Lényeges módosítás az első futóműben, hogy az alumíniumból öntött felső és a kovácsolt alsó villabefogót üreges alumíniumtengely kapcsolja össze, míg a teleszkópokat – alul és felül egyaránt – 2-2 csavarral rögzítik.

Természetesen a központi rugóstag hangolása is az első teleszkóp beállításához igazodik. A 46 mm-es dugattyú-átmérőjű alkatrész révén 220 mm-es mozgási tartományban mozoghat a hátsó kerék, és külső gáztartály segíti működését, hogy extrém terepviszonyok mellett is tökéletesen helytálljon. A rugó-előfeszítés rendkívül egyszerűen, a gátló oldalán található tekerőgombbal kalibrálható, míg a húzó- és nyomófokozati csillapítást egy kis csavarhúzó segítségével módosíthatja a tulajdonos.

Miként említettük, továbbfejlesztették a lengővillát, de nemcsak maga az alkatrész, hanem annak befogatási pontja is változott a 2020-as fejlesztés során. Kereken 600 MPa szakítószilárdságú acéllapok kerültek a váz belső részére, az ezeket összekötő keresztmerevítő pedig a központi hátsó rugóstag felső bekötési pontjaként szolgál, hogy még pontosabb visszajelzések érkezzenek a hátsó kerék tapadásáról.

A dőlésszöget, valamint a kerekek forgási sebességét és csúszását egyaránt monitorozó IMU az ABS beavatkozásának erősségét is meghatározza, ugyanakkor azonnal érzékeli a hátsó kerék elemelkedését, és finoman szabályozza a fékerőt, hogy a motor megőrizze stabilitását. Ha a vezető úgy kívánja, a hátsó kerék blokkolásgátlója – álló helyzetben – kikapcsolható.

Ami a fékrendszert illeti, továbbra is a jól bevált, radiálisan rögzített, négydugattyús nyergek harapnak a 310 mm-es átmérőjű, „hullámos”, úszóágyazású első tárcsákba, míg a hátsó kerék megzabolázásáról 256 mm-es tárcsa és egydugattyús féknyereg gondoskodik. A tárcsák 21”-os első és 18”-os hátsó, alumínium felnire rögzítettek –  fűzöttküllős (rozsdamentes) – , melyeken 90/90-21 és 150/70-18 méretű abroncsok feszülnek. Felszerelhetőek valódi terepezésre fejlesztett „bütykösgumik” is, beleértve a Continental 90/90-21M/C 54S és 150/70B 18M/C 70Q jelzésű párosát – az első köpeny 180, míg a hátsó 160 km/órás maximális sebességgel használható.

https://www.begurulva.hu/honda-monkey-casio-g-shock-gwg-2000-1a3er/