„A DTM nagyszerű platform a szponzorok számára”
A jövő hétvégén a DTM 2020 óta először tér vissza a belgiumi Spa-Francorchampsba (mindkét futam a ProSiebenen és a ran.de-n szombaton és vasárnap délután 1 órától CEST). Az ABT Sportsline csapat 2020-ban mindkét DTM-versenyt megnyerte, a nyári szünetben pedig Spában tesztelt René Rasttal. Kelvin van der Linde és Ricardo Feller idén már részt vett a Spa 24 órás versenyen az Audi R8 LMS GT3 evo II-vel, és Rasthoz hasonlóan nagy rajongói az igényes versenypályának.
Mindhárom ABT-pilóta az első tízben van az összesített versenyzői rangsorban Spa előtt. A csapatok rangsorában az ABT Sportsline csapata jelenleg a második helyen áll. Két győzelemmel, hét dobogós és három pole pozícióval a csapat 16 futamból tíz utáni időközi eredménye pozitív. Harry Unflath, az ABT sportmarketing-vezetője pedig szintén jó hangulatban van a 2022-es szezon utolsó három DTM-hétvégéje előtt.
Mi a véleménye körülbelül másfél év DTM-mel, GT3-as sportautókkal?
Teljesen jó! Szerintem nagyszerű, amit Gerhard Berger csinált. A DTM remek platform a szponzorok számára, ahol a hangsúly ismét a motorsporton van, ahogyan az lenni szokott. Voltak idők, amikor a DTM-et hatalmas VIP sátrak uralták. Én személy szerint jobban szeretem így. Sokkal könnyebb a partnereket is újra izgalomba hozni a DTM miatt, mert most újra a csapat részei, és valóban testközelből tapasztalhatják meg a motorsportot.
Az ABT Sportsline 2004 és 2020 között az Audi gyári csapata volt a DTM-ben. Mekkora volt az a változás, hogy most újra privát csapatként versenyezhettek?
A legnagyobb különbség az, hogy most ismét közvetlenül megszólíthatom a partnereket – hasonlóan a DTM-ben való részvételünk első éveiben, 2000-től 2003-ig. Ebből a szempontból ez egy kicsit új kezdet volt, de már alkalmazkodtunk.
Hogyan reagálnak a partnerek?
Nagyon jó. Jelenleg 17 partnerünk van, és jövőre valamennyien szeretnének részt venni. Nem ismerek senkit, aki azt mondja, hogy nem szereti a DTM-et. Nagyon intenzíven vigyázunk partnereinkre, kéthavonta találkozunk workshopokra – legutóbb például a müncheni Fujitsunál, jövő héten pedig az Ötztalban. A személyes és családias légkör nagyon fontos számunkra. De az is fontos, hogy a partnerek megismerjék egymást és üzletet teremtsenek egymás között. Néha olyan dolgok jönnek elő, amelyekről nem is tudtunk. És ez jó dolog.
Úgy tűnik, több partnere van, mint bármely más DTM-csapatnak. Ez büszkévé tesz?
Nem az én partnereim, hanem az ABT Sportsline partnerei. De természetesen büszkévé teszi az embert, ha az évek során annyi neves cég logóját helyezte el az autókon. Számomra partnereink az élő bizonyítékai annak, hogy mennyire fontos személyesen beszélni az emberekkel, nem csak videót vagy prezentációt küldeni nekik. Csak így lehet izgalomba hozni az embereket.
A versenyeken is nagyon intenzíven vigyázol a partnerekre. Ez a siker kulcsa?
A partnerkapcsolatokat élettel kell megtölteni, és ezt tesszük – a versenypályákon, de akkor is, amikor a partnereink velünk vannak a kempteni cégnél, vagy amikor én velük vagyok. Nagyon időigényes, de megtérül. Ha sokat adsz, sokat kapsz. Még mindig jó a kapcsolatom a volt partnerekkel. Nem felejtjük el, mit tettek egykor értünk – és fordítva.
A DTM-ben lévő partnerségek más üzleti kapcsolatokra is adnak okot?
Szinte nincs olyan partner, akinek ne lenne ABT Sportsline járműve a cégében.
Mitől olyan különleges az ABT Sportsline az Ön szemében?
A családias légkör, de a sikerünk is. Az ABT Sportsline-nál nem az olimpiai ötlet számít. Bárhol versenyzünk a motorsportban, nyerni akarunk. A csapatban mindenki rendelkezik ezzel a génnel. Mindenki a sikerért küzd. Ezt partnereink is látják.
Sok pilótát láttál a DTM 22 éve alatt. Hogyan értékeli René Rast, Ricardo Feller és Kelvin van der Linde?
Sok nagyszerű pilóta volt a csapatban, de ez a három különösen jól megfér egymás mellett, és példamutatóak ebből a szempontból. Örülök, hogy három legjobb pilótánk van, akik tisztelik egymást, és jól együtt dolgoznak a csapatért.
Ricardo Feller a Team ABT Sportsline újonca. mit gondolsz róla?
Szerintem nagyon kedves, jól kijövök vele, és ő egy csúcsversenyző. Már nyert egy versenyt, és bebizonyította, hogy mire képes. A kezdetektől fogva a DTM élén állt, és tudja, mit akar. Csak Christian Scherernek köszönhetem, hogy behozta a csapatunkba. Ricardo remekül illik hozzánk.
A Christian Schererrel való együttműködés messze túlmutat a motorsporton. A Nürburgringen például bemutatták az ABT Sportsline speciális modelljeit, amelyeket a Scherer csoport forgalmaz.
A Christian Schererrel való együttműködés nagyon különleges. Mindent, amit csinál, szeretettel, szívvel-lélekkel csinál – és a család is része számára. Éli a cégét és a motorsportot is. Akárcsak mi az ABT Sportsline-nál. A Scherer-csoport az elmúlt években rendkívüli mértékben növekedett. Jelenleg több mint 40 márkakereskedés működik. A siker bizonyítja, hogy igaza van.
Mit mondanál egy potenciális új partnernek, hogy miért érdemes az ABT Sportsline-hoz jönnie a DTM-ben?
Azt mondanám nekik, hogy a legjobb, amit tehetnek, ha megismerik a többi partnerünket, és megkérdezik őket, miről is szól az ABT Sportsline. Ez általában működik. Az embereknek egyszerűen maguknak kell meggyőződniük arról, hogyan működünk együtt partnereinkkel – a legjobb módja ennek a versenypályán vagy az, ha ellátogat hozzánk Kemptenbe.
A környezetvédelem és a fenntarthatóság tekintetében a motorsport jelenleg némileg kritikán aluli. Mennyire fontos a jövőbeli DTM Electric kategória?
A Schaefflerrel az egyik régi partnerünk már dolgozik a DTM Electricen. Az elektromos autókkal való motorsportnak megvan a maga igazolása. Hiszen 2014 óta versenyzünk a Formula E-ben, most pedig az Extreme E-ben is. De azt is hiszem, hogy a benzin- és dízelmotorok még korántsem haltak meg, hanem a teljes ciklusban fontosak, például az e-üzemanyagokkal kombinálva . Nem hiszem, hogy csak elektromossággal fog működni. Jön az elektromos meghajtás, de tíz év alatt nem lehet megváltoztatni az egész világot. 100 évig tartott az autó. Tisztábbá kell válnunk, de nem fordíthatunk mindent egyik napról a másikra.
Említette a Formula E-t. Egy év szünet után 2023-ban az ABT Sportsline visszatér az elektromos versenysorozatba. Hogyan halad a partnerkeresés?
Ez most persze sok időt vesz igénybe. Folyamatban vannak a tárgyalások potenciális új partnerekkel, de olyan partnerekkel is, akikkel már korábban is sikeresen dolgoztunk. A válasz pozitív, és még van egy kis időnk.
Mi teszi különösen vonzóvá a Formula E-t a partnerek számára?
Elsősorban a városok. A világ 28 nagyvárosában jártunk már a Formula E-vel. A városokban zajló versenyek gigantikusak, és nagyszerű, hogy egy versenynap után este egy pillantást vethetünk a vendégekkel egy olyan városba, mint Hongkong. A városokban más a közönség, mint a DTM-en. És szinte mindenki, aki részt vett a Forma-E versenyen, lenyűgözőnek találja. A Formula E is igazán nagyszerű motorsportot kínál.
Az ABT Sportsline elektromos motorsportban is versenyez az Extreme E-ben a CUPRA-val. Miért érdekes ez a versenysorozat a partnerek számára?
Az Extreme E remek motorsportot is kínál, de a különleges szempont itt a helyszínek. A sorozat arra hívja fel a figyelmet, hogy hol van baj, és hol kell történnie. Amikor azt látod, hogy a jég olvad a grönlandi gleccsereken, ez egy erőteljes üzenet. A sorozat különösen érdekes a fenntarthatósággal foglalkozó cégek számára. És ők egy gyári csapat partnerei egy lenyűgöző autóval, a CUPRA Tavascannal – ami tökéletesen passzol az Extreme E-hez. Nagy örömömre szolgál, hogy partnereket izgat a téma.
Vissza a DTM-hez: René Rast azt mondta, szeretne az egész csapattal együtt ünnepelni a Sonnenalp Resortban, ha a DTM cím beválik…
Ez nagyon boldoggá tett, mert a Sonnenalp az ABT Sportsline-nak is régóta partnere. Azonnal felhívtam Michael Fäßlert, és beszéltem az egész családdal. Ők az ABT Sportsline barátai, és a DTM-futamokon tartanak értünk. Biztos vagyok benne, hogy ezt el lehet érni – még könnyebben, mint a legutóbbi címnél, amikor az egész csapattal Las Vegasba mentünk. Ehhez azonban először két csúcseredményre van szükségünk a következő hétvégén Spában.
Idézetek a Spa-Francorchamps-i DTM-versenyek előtt
Thomas Biermaier (csapatfőnök): „Csak jó emlékeink vannak a DTM-ről Spa-ban. 2005-ben Mattias Ekströmmel és Tom Kristensennel dupla dobogóra álltunk, 2020-ban pedig Nico Müllerrel mindkét futamot megnyertük. A Spa a világ egyik legjobb versenypályája és garancia a látványos versenyekre. Mindig szívesen jövünk Spa-ba, és természetesen reméljük, hogy a fizetési mérleg megfelelő, és versenyképesek vagyunk. A bajnokság sorsdöntő szakaszába lép. Spa után a Red Bull Ring különösen nehéz versenypálya az Audi R8 LMS számára. Ez még fontosabbá teszi számunkra, hogy minél több pontot szerezzünk Spában.”
Kelvin van der Linde (ABT Audi R8 LMS GT3 evo II #3): „A Nürburgring-Nordschleife mellett Spa a világ egyik legjobb versenypályája számomra. Jól ismerem az utat, és idén már sok kilométert teljesítettem az Audi R8 LMS-sel Spában a 24 órás verseny alatt. Ebből a szempontból jól felkészültünk. Miután remekül kezdtem a szezon második felét a Nürburgringen, boldogan folytatódhat így Spában.”
Ricardo Feller (ABT Audi R8 LMS GT3 evo II #7): „A Spa iránti várakozás óriási. Egyértelműen ez a kedvenc számom az idei DTM-naptárban. Ami az eredményeket illeti, nekem még nincsenek jó emlékeim Spa-ról. Ennek ellenére a pályát tekintve ez a kedvencem, és azt is gondolom, hogy ott nagyon jó lesz az autónk, különösen a második szektorban. Határozottan nagyon várom.”
René Rast (ABT Audi R8 LMS GT3 evo II #33): „A Spa a DTM-naptár egyik hagyományos pályája, és minden bizonnyal az egyik legszebb és leggyorsabb versenypálya a környéken, számos érdekes kanyarral, mint például az Eau Rouge. Remélem, versenyképesek leszünk Spa-ban. Ott teszteltünk a nyári szünetben, hogy összegyűjtsük a beállítási adatokat. Remélhetőleg rájöttünk a megfelelő dolgokra, és levontuk a megfelelő következtetéseket. Óriási volt a csalódottság a Nürburgring után. De ismét teljesen motiváltak vagyunk, és friss energiával telve indulunk Spa-ba.”
Tudtad, hogy …
… Ricardo Feller és Kelvin van der Linde meghívta az egész csapatot egy grillezésre Kemptenbe a Spa előtti hétfő este?
… Ricardo Feller, René Rast és Kelvin van der Linde kedd reggel fejezte be ABT Audi R8 LMS GT3 evo II típusú autóját az ADAC vezetésbiztonsági központjában Kemptenben?
… Jean-Marie Pfaff, a világ egyik legjobb futballkapusa a 80-as években (többek között az FC Bayern Münchennél) meglátogatja az ABT Sportsline csapatát Spa-ban?
… a DTM 2005 és 2020 után csak harmadszor látogat Spa-Francorchampsba?
… Az ABT Sportsline csapat az előző három DTM-futamból kettőt megnyert Spában?
… René Rast szerdán (szeptember 7-én) délelőtt 11 órától a Zoomon keresztül a DTM esemény előtti sajtótájékoztatójának vendége lesz?