Egy Scania, amivel három emelet magasságban is lehet dolgozni
Az építőanyagok kereskedelmével foglalkozó Kemi-Ker Kft. szeptember végén átvehette első Scaniájának kulcsait Biatorbágyon. A vadonatúj jármű minőségi előrelépést jelent a korábban használt teherautóhoz képest, hiszen immáron egy emelettel magasabbra is fel tudnak vele emelni raklapokat.
A mindennapi feladatok teljesítéséhez a kis- és közepes vállalkozásoknak általában olyan teherautókra van szüksége, amelyekkel rugalmasan tudnak reagálni a különböző kihívásokra. A Scania G 450 típusú, háromtengelyes, talajkormányzott, bogie tengelyes, fixplatós és fardarus teherautó éppen ilyen. Noha a Kemi-Ker Kft-nek már volt tapasztalata hasonló, darus járművel, a griffes márka egészen mostanáig még nem kapott szerepet a magyar tulajdonú vállalkozás flottájában.
A megfelelő specifikáció összeállítása érdekében Márton Zoltán, a Kemi-Ker Kft. tulajdonosa teljes mértékben bevonta a sofőrt, aki nap, mint nap dolgozik ilyen járművel, hogy egy, az igényeikhez leginkább illeszkedő teherautóval teljesíthesse a megrendelői igényeket. „Az újdonságot azért vásároltuk, hogy építőanyagokat szállítsunk vele megrendelőinkhez Dunaújváros és Dunaföldvár környékén, illetve az építőanyag gyártóktól a telephelyünkre” – árulta el Márton Zoltán.
Praktikus belső tér
Az újdonságot G-sorozatú nappali fülkével szerelték, de a gépkocsivezető pihenése érdekében egy kisebb lehajtható ágy is van benne. Ez a kabin számtalan tárolási lehetőséget kínál. Az ágy alatt például egy tároló modul kapott helyet, a hátsó falra pedig egy olyan sínt szereltek be, amelyre a sofőr gyorsan és egyszerűen felakaszthatja a sisakokat, kesztyűket és egyéb személyes tárgyakat. A gépkocsivezető munkáját menet közben extra tükrök (homlok és oldalsó), infotainment rendszer, valamint tolatókamera segíti. Mivel valamennyi tengely légrugós, ezért a sofőrnek komfortos vezetési élményben lehet része.
„Korábban nem volt még Scania a flottánkban. Azért döntöttünk a svéd gyártó mellett, mert miután végig néztünk a piacon egy nagyon kedvező árajánlatot kaptunk a hazai képviselettől. Emellett megkérdeztük a fuvarozással foglalkozó ismerőseinket a Scaniáról és a pozitív visszajelzések miatt végül úgy döntöttünk, hogy teszünk egy próbát a griffes márkával” – emelte ki a Kemi-Ker Kft. tulajdonosa. Hozzátette: a G 450-est pótkocsival fogják használni, így akár 45-50 tonnás össztömegben is dolgozhat. Ezért volt szükség egy erős és nyomatékos motorra. Az újdonság hajtásáról éppen ezért egy hathengeres, 450 lóerős, 2350 Nm-res nyomatékkal rendelkező, fix geometriás turbófeltöltővel ellátott dízelmotor gondoskodik, amely a hagyományos gázolaj mellett akár hidrogénezett növényi olajjal (HVO) is üzemeltethető.
Precízebb munkavégzés
A G 450-est a szolnoki illetőségű Hyab Daruszerviz Kft. látta el a megfelelő felépítménnyel. A fülke mögé egy segédalvázra 6600 mm hosszú és 2500 mm széles fix plató került, amelyet 1000 mm magas oldalfalakkal láttak el. A teherautót Hyab X-HiDuo 228B4 típusú daruval szerelték fel, amely egy rádió távvezérlésű kivitel. „Ez azt jelenti, hogy a kezelőnek már nem feltétlenül kell a daru mellett tartózkodnia, amikor az valamilyen emelési feladatot hajt végre. Ennek nemcsak munkavédelmi előnyei vannak, hanem a gépkocsivezető sokkal pontosabb és precízebb munkát tud végezni vele az áruk le és felrakodásánál” – árulta el Somogyi Zsolt, a Hyab Daruszerviz Kft. értékesítéssel foglalkozó munkatársa.
A daru 19 tm-es tehernyomaték kapacitással rendelkezik, így akár 12,6-12,9 méterig is kitolható a karja. És akár ekkora távolságnál is képes megemelni 1360 kilogrammnyi tömeget. Ez nagyjából egy áruval megrakott raklapnak felel meg. Ennél is fontosabb azonban, hogy az előző teherautónál magasabbra, akár egy épülőfélben lévő társaság harmadik emeletére is fel lehet vele emelni építőanyagokat. A rotátornak köszönhetően pedig akár a levegőben is meg tudja forgatni a daru a raklapokat, hogy aztán azokat a szükséges irányban helyezhessék a helyére.
Mivel egy ilyen járműnél kiemelt fontossággal bír a stabilitás, ezért a Scania G 450-est olyan talpakkal szerelték fel, amelyekben szenzorok és nyomásérzékelők vigyáznak a megfelelő stabilitásra. „Kritikus szituációban, tehát mondjuk, ha megnő az esélye annak, hogy a jármű felboruljon, abban az esetben a rendszer biztonsági okokból, vizuális figyelmeztetést követően letiltja a darut. Vagyis nem fogja engedni, hogy olyan magasságban emeljenek vele, amikor már fokozottan megnő a teherautó felborulásának veszélye” – emelte ki Somogyi Zsolt.
A Kemi-Ker Kft. G 450-es teherautóját a nagyobb biztonság érdekében aláfutás gátlóval, sárga megkülönböztető jelzésekkel, automata vészfékező rendszerrel, valamint fényszóróvédelemmel is ellátták.