Motorsportban fogant a Lexus elektromos sportterepjárója
Ha egy versenyzőt összezárunk egy autóval, és arra biztatjuk, engedje szabadon a fantáziáját, abból rendszerint csodálatos dolgok születnek. Ha pedig ez az autó történetesen a Lexus első dedikált elektromos járműve, a végeredmény a vártnál is izgalmasabb lehet.
Szaszaki Maszahiro a Toyota fejlesztőmérnöke, a vállalat alternatívüzemanyag-programjának tesztpilótája. Ez utóbbi minőségében nem csupán aktívan versenyez a Super Taikyu szériában rajthoz álló, hidrogén üzemű Toyota Corolla Sport versenyautóval, hanem csapattársa, Morizo felkészítését is vállalta.
Egyedülálló Lexus podcastok sora a Begurulva.hu oldalunkon! >>>
Morizo nem átlagos autóversenyző: ő valójában Tojoda Akio cégelnök, akik évek óta ezen az álnéven vesz részt a Toyota motorsportprogramjában – nem privilegizált vezetőként, hanem lelkes, tanulni vágyó pilótaként, a csapat beosztott tagjaként. A Toyota hidrogén üzemű versenyprogramjának keretében Szaszaki-szan segít az autógyártó első számú emberének finomítani versenyzői képességeit, hogy ne csak a vállalat, hanem a versenyautó kormányánál is a lehető legtöbbet nyújthassa.
Ugyanezt a Szaszaki Maszahirót kérte fel a Lexus, hogy álmodja meg a márka első, kifejezetten elektromos hajtáslánccal fejlesztett típusának, az RZ szabadidőjárműnek a sportos hangvételű változatát. A sportos szabadidőjármű kifejezés egy önmagában való ellentmondás, amiről világszerte tucatnyi hasonlóan felcímkézett típus tanúskodik. Szaszaki-szan azonban teljes mértékben felhasználta a versenypályákon szerzett tapasztalatait, így a Lexus RZ Sport Concept egy minden ízében sportos, váratlanul hiteles és különösen kívánatos modellváltozatként született meg.
Exlkuzív Lexus podcastok a PodCars.hu oldalon >>>
Míg a szériakivitelű Lexus RZ 450e elöl egy 150 kW-os (204 LE), hátul pedig egy 80 kW-os (109 LE) villanymotort alkalmaz, a 2023. évi Tokiói Autószalonon bemutatott tanulmányautó mindkét tengelyén az erősebb villanymotor dolgozik. A rendszerteljesítmény ezzel 300 kW-ra (408 LE) emelkedett (+30%), ez pedig vadonatúj lehetőségeket nyitott a fejlett Direct4 összkerékhajtási rendszer vezérlésében.
Hogy Szaszaki-szan nem hisz a középutas megoldásokban, jól jelzi, hogy radikális mértékben: 35 mm-rel csökkentette a modell szabad hasmagasságát. Ez az egyedileg fejlesztett aerodinamika-kiegészítőkkel együtt újraírta a Lexus RZ közegellenállási és áramlástani jellemzőit. Normál esetben egy villanyautónál mindennél fontosabb volna a kedvező légellenállás, a sportautóknál ellenben ezt optimális mértékű leszorítóerővel kell kombinálni – ennek finomhangolásához nélkülözhetetlen volt Szaszaki Maszahiro jelentős motorsport-tapasztalata.
Ezért a tanulmányautón újak az első és hátsó lökhárítók alsó idomai, valamint az oldalsó küszöbtoldatok. Az orrészen, a gépházfedélen, valamint az első kerékdobokon légcserélő nyílások segítenek kiegyenlíteni a nyomáskülönbséget, és megelőzni a káros légörvények kialakulását. A képet dupla szénszálas hátsó légterelő, kerékív-szélesítések, valamint a Volk Racing által biztosított, 21 colos kerekek (abroncsméret: 295/35 R21) mögött elhelyezett függőleges légterelő profilok teszik teljessé.
A módosítások nyomán a koncepciójármű 78 mm-rel hosszabb (4883 mm), 90 mm-rel szélesebb (1985 mm) és 35 mm-rel alacsonyabb (1600 mm) a szériaváltozatnál. Az ebből adódó, vérpezsdítő megjelenést különleges fényezés teszi még hangsúlyosabbá: a Hakugin fantázianevű, magas fényű hófehér alapszínt az elektromobilitás világát idéző kék kontrasztok teszik izgalmasabbá. Az utastérben elöl és hátul egyaránt kagylóülésekre cserélték a szériamodell kényelmes ülőbútorait; a tanulmány négyszemélyes.
Fotók: Toyota