Pagoda premier Genfben

Mercedes-Benz 230 SL „Pagode“ (W 113). Stilistikskizze von Friedrich Geiger, 13. Februar 1960. (Fotosignatur der Mercedes-Benz Classic Archive: 2007DIG2601) Mercedes-Benz 230 SL “Pagoda” (W 113). Styling sketch by Friedrich Geiger, 13 February 1960. (Photo index number in the Mercedes-Benz Classic Archives: 2007DIG2601)

A „Pagoda” a 300 SL és 190 SL utódja
A világ első sportkocsija biztonsági karosszériával
A 230 SL, 250 SL és 280 SL az áhított klasszikusok

HALLGASS EXKLUZÍV MERCEDES PODCASTOKAT A BEGURULVA.HU CSATORNÁNKON! >>>


Sportos, kényelmes és mérföldkő a Mercedes-Benz biztonsági fejlesztésében: 60 évvel ezelőtt a márka bemutatta a Mercedes-Benz 230 SL-t (W 113) az 1963. március 14-24-i Genfi Autószalonon. A közönség elvárásai magasak voltak. Mert a 230 SL egyszerre két járművet váltott fel: a 300 SL Roadstert (W 198) és a 190 SL-t (W 121). A W 113-at 1971-ig gyártották.

A 230 SL, 250 SL és 280 SL modellek a Mercedes áhított klasszikusai. Ezt mutatják többek között a W 113-as sorozat jól megőrzött példányainak árai: A Classic Data jelenlegi, 2022/2023-as piackutatása 128 000 eurót ajánl a 230 SL kiváló állapotú (1. osztályú) esetében, és 156 000 eurót a 280 SL. A „Pagoda” SL számos tulajdonosa a fellbachi Mercedes-Benz Classic Center ügyfele, amely egyedülálló szakértelemmel rendelkezik a márka kiváló minőségű klasszikus autóinak minden területén.

MERCEDES PODCASTOK A PODCARS.HU OLDALON! >>>

Úttörő járműbiztonság a sportautók számára
1963-ban a 230 SL kényelmes, kétüléses, nagy teljesítményű túraautóként nyűgözött le. Tervezése Friedrich Geiger irányításával készült. A tiszta vonalakat kombinálta a klasszikus SL megjelenéssel, beleértve a nagy központi csillagot a hűtőrácson. Az opcionális keménytető asszociációt keltett: befelé ívelt tetőfelülete ázsiai templomépületekre emlékeztetett. Ez adta a sportautónak a „Pagoda” becenevet. Paul Bracq tervezte a levehető kupétetőt.

A W 113 biztonsági szintje úttörő volt a korabeli sportautók számára. A 230 SL vázpadlórendszere a W 111-es sorozat Mercedes-Benz limuzinjaiból származik. A négyajtós modellekhez képest lerövidítették és megerősítették. 1959-ben a „Fintail” volt a világ első biztonsági karosszériás személygépkocsija, amelyet a Mercedes-Benz biztonsági úttörője, Barényi Béla fejlesztett ki. A „Pagoda” volt az első sportautó, amely kihasználta a stabil utascella elvét, első és hátsó gyűrődési zónákkal. Ehhez járult még a limuzinból átvett futómű magas szintű vezetési biztonsága. A roadster igényeihez szabták. A felfüggesztés szilárd volt, de egy 1960-as évekbeli sportautó számára szinte atipikusan kényelmes volt. Egy SL sportautóban először négyfokozatú automata sebességváltót lehetett opcióként rendelni. A 230 SL első kerekein már tárcsafékek voltak. Az 1967-ben bemutatott 250 SL-től kezdve a hátsó tengelyen tárcsafékek egészítették ki a felszereltséget.

A Mercedes-Benz ezt az SL-t egymás után három különböző motorral kínálta nyolcéves építési időszaka alatt. Ez különböztette meg a 300 SL és 190 SL modellektől. Az 1954-ben bemutatott SL-hagyományban az első két sorozatgyártású sportautó motorja 1963-ig gyakorlatilag változatlan volt. A 230 SL sportos M 127 hathengeres motorja a 220 SE M 180 motorján alapult. Az elmozdulást 2306 köbcentiméterre növelték az SL-ben való használatra. Az erőforrás 110 kW (150 LE), végsebessége 200 km/h volt, a sportkocsi pedig 11,1 másodperc alatt gyorsult álló helyzetből 100 km/órára.

„California” változat és jobb gyorsulási értékek
1966 végén a 250 SL váltotta fel a 230 SL-t. Soros hathengeres M 129-es motorjának lökettérfogata 2496 köbcenti volt. Teljesítménye (110 kW/150 LE) és végsebessége (200 km/h) a 230 SL-nek felelt meg. A nagyobb nyomaték azonban 1,1 másodperccel csökkentette a nulláról 100 km/h-ra való gyorsulás idejét. Ezenkívül a 250 SL-t fékerő-szabályozóval, elöl nagyobb féktárcsákkal és a hátsó kerekeken további tárcsafékekkel szerelték fel.

Egy másik különbség: a 250 SL opcionálisan elérhető volt kupétetővel és hátsó üléssel. Ez a „California” változat kiegészítette a 230 SL-ből ismert karosszériaváltozatot, mint a szövet puha tetővel és levehető kupétetővel ellátott roadstert. A Mercedes-Benz 1967 márciusában, a Genfi Autószalonon mutatta be először a hátsó üléses változatot. A „Californiában” nem volt sem roadster puha tető, sem puha tetejű rekesz, hogy helyet adjon a hátsó üléspadnak.

A 280 SL 2778 köbcentis soros hathengeres M 130 motorral 1968-ban jelent meg. Ez volt a W 113 sorozat harmadik és legsikeresebb változata. A teljesítmény 125 kW-ra (170 LE) nőtt. A 280 SL kilenc másodperc alatt gyorsult nulláról 100 km/h-ra. A végsebessége továbbra is 200 km/h volt. 1971 márciusában a W 113 gyártása befejeződött, miután összesen 48 912 járművet gyártottak. A 230 SL 19 831, a 250 SL 5 196 és a 280 SL 23 885 egységet jelentett.

Sikeresek a motorsportban:
A Mercedes-Benz a 230 SL-t a motorsportban is sikerrel alkalmazta. Eugen Böhringer és Klaus Kaiser győzelme az 5000+ km-es Spa-Szófia-Liège maratoni rallyn 1963. augusztus 27. és 31. között kiemelkedő volt. A következő évben a pilótapáros harmadik helyezést ért el ezen a hosszú távú ralin, szintén a 230 SL-lel.