A Scania tartósabb és megbízhatóbb üzemeltetést kínál a fuvarozóknak
Zöldi-Tóth Attila, a Truck Force One Kft. tulajdonosa és vezetője már a harmadik generációnak számít a családjában, aki fuvarozással foglalkozik. Az intermodális iparágban piacvezetőnek tekinthető vállalkozás vezetője nemrég vadonatúj Scania nyerges vontatók kulcsait vehette át Budapesten.
Tél végén vadonatúj Scania nyergesekkel újult meg az Önök flottája, mit lehet tudni ezekről a járművekről?
Mi eredetileg 2021 februárjában rendeltünk Scaniákat, ez a megrendelés teljesül idén. Összesen 22 darabot vásároltunk, ebből már megérkezett tizenhárom darab és már csak kilenc járműre várunk, amelyek tavasszal, illetve nyár közepén fognak megérkezni. A típusokat nézve elmondható, hogy 12 darab R460-ast, valamint 10 darab V8-as motorral szerelt nyergest kapunk, amelyek közül hat darab az S660-as, míg négy darab pedig R530-as típustáblát viseli. Érdekesség, hogy az R460-asok már az új Super hajtáslánccal érkeztek hozzánk. Ezek mind a motor, mind a váltó, mind a retarder, mind pedig a hátsó híd terén teljesen új technikával vannak ellátva. A V8-as motorokkal szerelt nyergesek esetén azért döntöttünk kétféle motorteljesítmény mellett, mert azok a gépkocsivezetők, akik majd ezeket a járműveket kapják, azok általában nehéz rakományokkal dolgoznak és rendszeresen közlekednek nagyobb leterheltség mellett. Szeretnénk látni, melyik motorral lehet hatékonyabban teljesíteni ezeket a fuvarfeladatokat.
Milyen áruk fuvarozásával foglalkozik a Truck Force One?
Leginkább raklapos, normál kereskedelmi áruk fuvarozásával foglalkozunk. Alapvetően nemzetközi fuvarozást végzünk, fő piacaink közé tartozik Anglia, a Benelux-államok, illetve Franciaország és Spanyolország.
Korábban volt már az Önök flottájában Scania márkájú jármű?
Igen, de régebben a Scania teherautók aránya 20 százalékot tett ki, most pedig körülbelül 80 százalékosra tehető ez az arány. Elmondható tehát, hogy gyakorlatilag arányt váltottunk és most már csak a másik márka szállít 20 százaléknyi teherautót.
Hogyan vélekednek az Önöknél dolgozó gépjárművezetők a Scaniáról?
Az a helyzet, hogy a Scaniát mindig is szerették a gépkocsivezetők, de eddig a magasabb vételár miatt nem tudtunk belőlük annyit venni, mint amennyit szívünk szerint vásároltunk volna. Most a covid válságból kifelé tartva viszont azt látjuk, hogy igazából minden járműnek megemelkedett a vételára. Ezeket a Scaniákat ugyanakkor a pandémia közben még viszonylag kedvező áron tudtuk megrendelni. Az ár azonban csak egy tényező. Mi hiszünk a Scaniában és a modellfejlesztéseiben. Bár a Scania olyan gyártó, amely több pénzt kér el a versenytársakhoz képest, de sokkal tartósabb is a technika, amit a fuvarozók rendelkezésére bocsát és ez a hosszútávú üzemeltetés esetén is jelentős hatékonyságot mutat. Tapasztalataim szerint a Scania hosszútávú üzemeltetést nézve megbízhatóbb működést tesz lehetővé más konkurensekhez képest. Példának okáért, az Euro V-ös, EEV-s Scaniáinkat még mindig használni tudjuk, pedig már több mint egymillió kilométer van bennük. Ezek olyannyira megbízhatóan működnek, hogy még egy injektort sem kellett rajtuk kicserélni.
Terveznek-e még valamilyen fejlesztést, vagy bővítést az idei évre?
Egyelőre nem. Mi inkább egy picit kivárunk, nem látjuk, hogy milyen irányba mozdul a piac. Nyilván a január-február minden évben gyenge hónap szokott lenni, de az idei évben ez kiváltképpen igaz. Tavaly sem volt annyira erős a kereslet az év első negyedévében. Ennek ellenére azt gondolom, hogy hamarosan szükség lesz új teherautók vásárlására, ha azt vesszük, hogy most jellemzően körülbelül egyéves szállítási határidőket vállalnak a gyártók. A fuvarozóknak ugyanakkor szerintem amúgy is van egyfajta versenyfutása az idővel, mivel 2026-27-től bevezetésre kerül az Euro VII-es norma, amelynek részleteit egyelőre kevesen ismerik. Éppen ezért a fuvarozók igyekeznek majd megvásárolni inkább az Euro VI-os károsanyag-kibocsátással rendelkező vontatókat és teherautókat, amíg csak tehetik.