A magyarországi használtautó-piac átláthatósága rosszabb az átlagnál
Az európai használtautó-piacról korántsem állíthatjuk, hogy átlátható, hiszen ma is számos jármű van forgalomban visszatekert kilométeróra-állással vagy eltitkolt sérülésekkel. Bár a helyzet országonként eltérő, a kontinensen a használtautó-vásárlók minden évben eurómilliókat fizetnek ki feleslegesen a csalóknak.
A carVertical autóipari adatszolgáltató cég legújabb kutatásából kiderült, melyek azok az országok, ahol a legkockázatosabb használt autó vásárolni. A Piaci Átláthatósági Index egy olyan tanulmány, mely különböző mérőszámok alapján átláthatóságuk szerint rangsorolja az országokat. Egyértelműen megállapítható, hogy a magyarországi használtautó-piaci helyzet valamivel az átlag alatt van, és sok hasonlóságot mutat a közép-kelet-európai országok tendenciáival.
Magyarország a 17. helyen áll a Piaci Átláthatósági Indexen
A vizsgált 25 ország közül Magyarország a 17. helyen áll a Piaci Átláthatósági Indexen. Hazánkban a carVertical által ellenőrzött gépjárművek 6,1%-ánál bizonyítható a manipulált futásteljesítmény. Az a tény, hogy a kilométerszámlálót érintő felderített visszaélések száma az előző évhez képest jelentősen csökkent, lényegében annak tudható be, hogy a platform ma már pontosabban ki tudja szűrni a csalásokat, és hatékonyabban különbözteti meg a szándékos visszatekeréseket az adatok digitalizálása során előforduló rutinhibáktól. Egy hamisított autó kilométer-számlálóját itthon átlagosan 74 786 km-rel tekerik vissza. Például, ha egy jármű eredeti futásteljesítménye 200 000 km, a csalók ezt 125 000 km-re módosítják, hogy drágábban adhassák el az autót.
Ami a baleseteket illeti, Magyarországon az autók 56,7%-a sérült már meg kisebb-nagyobb mértékben, az átlagos kárérték pedig 3409 euró.
Magyarországon az autók 47,8%-a külföldről érkezik. A carVerticalon ellenőrzött járművek átlagos életkora 10,5 év, vagyis már jelentősen veszítettek az értékükből. A jogsértők számára nagy a kísértés, hogy módosítsák az autók futásteljesítményét és magasabb árat kérjenek értük.
A szomszédos Csehországban az autók 5,1%-ának tekerték vissza a kilométeróráját, és 50,6%-a sérült. Tekintve, hogy az országhatáron kívülről behozott gépjárművek aránya is hasonló, mint nálunk (48,5%), a csehek nagyjából ugyanakkora eséllyel vásárolnak homályos múltú járművet, mint a magyarok.
A nyugati piacok és a skandináv országok jóval átláthatóbbak
A kutatás szerint a legátláthatóbb ország az Egyesült Királyság. Mivel a szigetországban nem vesznek a kontinentális Európában használt balkormányos autókat, az importarány nagyon alacsony (2,2%), ez pedig közvetlenül összefügg azzal, hogy a használtautó-piacon lényegesen kevesebb visszaélés tapasztalható.
A hamis kilométeróra-állású autók aránya az Egyesült Királyságban 2,7%, Németországban 3,4%, Svájcban 2,4%, Dániában 4,1%, Franciaországban pedig 3,3%, ami lényegesen jobb arány, mint Európa más részein. Ezen országok mindegyike viszonylag keveset importál – a külföldről behozott autók aránya Franciaországban a legmagasabb (45,4%).
„A nyugati és a skandináv országokról általánosságban elmondható, hogy piacuk átláthatóbb, mint a kelet-európai térség országaié, ami elsősorban a szigorúbb jogszabályoknak, a kevesebb import használt autónak és a magasabb egy főre jutó GDP-nek tudható be. Az erősebb gazdasággal rendelkező országokban általában az autóflotta is fiatalabb, és mivel kevesebben vásárolnak olcsóbb járműveket, kevesebb a csalás is” – érvel Matas Buzelis, autóipari szakértő, a carVertical kommunikációs vezetője.
A közép-európai országok a Piaci Átláthatósági Index középmezőnyében szerepelnek: itt gyakoribbak a visszaélések, mint Nyugat-Európában, és magasabb az importarány.
Kelet-Európa az autócsalások bázisa
A vizsgált országok közül Ukrajna, Lettország, Litvánia, Észtország, Románia és Lengyelország bizonyult a legkevésbé átlátható piacnak.
„A csalások aránya ebben a régióban összefügg a külföldről behozott autók nagyobb számával, mivel a határokon átnyúló tranzakciók során gyakori, hogy az autók adatainak nyoma vész. Megkérdőjelezhető a javítások minősége is, továbbá a sérült járművek aránya is magasabb az átlagosnál. Egyes országok emellett a csalásmegelőzést szolgáló jogszabályokat illetően sem tesznek meg mindent a közérdek védelmében” – magyarázza Buzelis.
A helyzet Ukrajnában a legrosszabb, ahol az autók 8,5%-át manipulálták, és 49,7%-a sérült. Ukrajna azonban egyike a legtöbb használt autót importáló európai országoknak. A külföldről behozott autók aránya 82,4%.
A határokon túlról behozott autók aránya Litvániában (75,7%), Romániában (66%), és Lengyelországban (59,8%) is magas. Ami a károkat és a futásteljesítményt illeti, Litvániában a járművek 57,6%-a sérült, és 8,3%-ának hamisították a kilométeróráját, Romániában 59,1%-a sérült és 7,8%-a manipulált, Lengyelországban 65,8%-a sérült és 4,9%-a hamisított futásteljesítményű autó.
_______________
Milyen számítások alapján készült a Piaci Átláthatósági Index?
A carVertical kutatása a vállalat felhasználói által 2022 októbere és 2023 szeptembere között lekért aktuális autótörténeti jelentéseket vizsgálta. Az eredmények 6 tényezőn alapulnak:
- a manipulált kilométerórával rendelkező autók százalékos arányán
- a kilométer-számlálók visszatekerésének átlagos, kilométerben számított értékén
- a sérült járművek százalékos arányán
- az átlagos kárértéken
- az import használt autók arányán
- az ellenőrzött autók átlagos életkorán
Mivel ezeknek a tényezőknek a piaci átláthatóságra gyakorolt várható hatása eltérő lehet, a carVertical adatszakértői különbözőképpen súlyozták őket. A hamis futásteljesítményű autók százalékos aránya például nagyobb jelentőséggel bír, mint az adott országban a carVertical platformon ellenőrzött autók átlagos életkora.
Matas Buzelis, a carVertical kommunikációs vezetője azt is elárulja, hogy az autótörténet-ellenőrzések millióinak feldolgozása teszi lehetővé a vállalat számára, hogy átlássa a trendeket, bepillantást nyerjen az aktuális helyzetbe és prognózisokat készítsen a használtautó-piac alakulásáról.
Minden eddiginél pontosabb adatok állnak rendelkezésre
A carVertical a vállalat gyors terjeszkedésével egyidejűleg folyamatosan vezet be olyan kifinomult eszközöket, amelyeknek célja a futásteljesítmény ellentmondásainak azonosítása a használt autók járműtörténeti jelentésében. A pontatlanságok zöme a humán adatrögzítés hibáiból, a mérföldekről kilométerekre történő téves átváltásokból, valamint a kormányzati és magángépkocsikkal kapcsolatos adatbázisok nem megfelelő minőségellenőrzéséből fakad. A vállalat mostanában vezetett be egy olyan rendszert, amely megkülönbözteti a kilométerszámláló-csalási eseteket a digitalizálás során előforduló rutinhibáktól.
A gépi tanulás eszközével a carVertical kizárta a különféle szabálytalanságokat, így pontosabb adatokkal tud szolgálni a használtautó-piacról. A nagyobb pontosság a felderített kilométerszámláló-csalási esetek jelentős csökkenésében is megmutatkozik.
A teljes tanulmány itt található: https://www.carvertical.com/hu/transparency-index