Honda CB650R (Modellév: 2024)
Összegzés
Tetőtől talpig megújult és még látványosabb lett a Honda világszerte népszerű Neo Sports Café családjának tagja, a CB650R. A fejlesztés részeként immáron 5”-os, Honda RoadSync segítségével okostelefonnal is társítható TFT-műszeregység található a motoron, amit háttérvilágítással kiegészített, leegyszerűsített, négyirányú kapcsolóval kezelhet a pilóta. Négyhengeres erőforrásának csúcsteljesítménye 95 LE (70 kW), legnagyobb forgatónyomatéka 63 Nm, akárcsak az elődben, így fojtott változata A2-es jogosítvánnyal vezethető. A 2024-es CB650R az első Honda motorkerékpár – a CBR650R sportmotor mellett –, amihez elérhető az E-Clutch automatikus tengelykapcsoló, ezáltal a vezető a kuplungkar használata nélkül, pusztán a váltópedált kezelve kapcsolhat fel és vissza. Felfüggesztése és fékrendszere a már bevált, Showa SFF-BP fordított teleszkóppárra, valamint radiálisan rögzített első féknyeregpárra épül, a könnyűfém kerekeken pedig 120/70-ZR17 és 180/55-ZR17 méretű abroncsok feszülnek. A CB650R 2024-es változata két eddig még nem látott fényezéssel és a két új, modern, kortárs színösszeállítással kerül a szalonokba.
Bevezetés
A Honda mindig is előszeretettel feszegette a határokat a formatervezés és a gépészet területén. Öt évvel ezelőtt például a CB1000R-CB300R-CB125R trióval borzolta a kedélyeket, és teljesen új stílussal ismertette meg a vásárlóközönséget. A café racereket idéző, végtelenül minimalista kifejezésmód a Neo Sports Café elnevezést kapta, és kétségtelenül új korszakot nyitott a csupaszmotorok történelmében.
A CB650R 2019-ben jelent meg a modellcsalád új tagjaként, és vagány stílusával, a négyhengeres erőforrások semmihez sem hasonlítható teljesítményleadásával, valamint sokoldalúságával azonnal közönségkedvenc lett. Két évvel később vadonatúj, sokkal kifinomultabb első felfüggesztést kapott, és számos részlete megújult, ezzel még kényelmesebb, könnyebben használható és praktikusabb lett.
Jóllehet, a 2024-es változat új formajegyei és – használati értékét növelő – módosításai igen nagy jelentőségűek, ezeknél sokkal fontosabb, hogy a CB650R és a CBR650R a Honda első E-Clutch tengelykapcsolóval felszerelt modellje. Ezt a különleges, automatikus kuplungot azért fejlesztették a mérnökök, hogy a – kezdő és a tapasztalt – pilótáknak még élvezetesebb és izgalmasabb legyen a motorozás.
Valerio Aiello, a Honda római K+F központjának vezető tervezője így foglalta össze a Neo Sports Café névre keresztelt formanyelv lényegét:
„Nyílt titok, hogy a 2015-ös EICMA-n leleplezett CB4 Concept volt a kiindulási alap, és ennek szellemében látott napvilágot a Honda Neo Sport Café családja. A CB família tagjai az egykori legendás café racerek leszármazottai, mégpedig újragondolt, naprakész köntösben. Ezek nem egyszerűen retró motorok, sokkal inkább neoklasszikusok, azaz a régies formatervet ötvözik napjaink legfejlettebb műszaki megoldásaival. Tervezésükhöz nem is a korabeli motorkerékpárok, hanem az elegáns karórák adták az inspirációt. Mindig is csodáltam kifinomult technikájukat, és ez nyomot hagyott a Neo Sports Café modellek formatervén, hiszen az egyik legfontosabb vezérelv a „Mechanical Art” volt. Ez röviden azt jelenti, hogy bátran megmutatjuk a különböző mechanikai elemek szépségét – a Honda mindig is nagy jelentőséget tulajdonított ennek.”
Áttekintés
A CB650R retró, minimalista stílusa egészen újszerű megjelenést kölcsönöz a motornak. Új fényszórója, hűtőradiátor-védő burkolata, osztott nyerge, faridoma és hátsó lámpája álló helyzetben is dinamizmust sugároz, üzemanyagtartálya pedig hangsúlyos elemként tornyosul a gyönyörű soros, négyhengeres erőforrás fölé.
Az új, színes, 5”-os TFT-kijelző tervezésekor elsődleges szempont volt, hogy rendkívül könnyen leolvasható legyen, a műszeregység Honda RoadSync funkciója pedig lehetővé teszi, hogy a vezető okostelefonjával csatlakozzon a motorhoz. Az immáron turn-by-turn navigációra is alkalmas kijelző roppant egyszerűen kezelhető a háttérvilágítással kiegészített, négyirányú kormánykapcsolóval, sőt így a telefon további funkciói is könnyen elérhetőek motorozás közben.
A modell teljesítménye változatlan, 95 LE (70 kW) és 63 Nm, és rendkívül szórakoztatóvá teszi a motorozást, ahogy a hagyományos, soros, négyhengeres lendületesen felpörög, a kimagasló maximális fordulatszám pedig már-már magától értetődik, hiszen a Honda motorjai mindig is híresek voltak erről. Hogy a fiatalok A2-es jogosítvánnyal is vezethessék, 35 kW-os változat is elérhető a CB650R-ből.
Fontos újítás, hogy E-Clutch, azaz automatikus tengelykapcsoló is rendelhető a motorhoz, ezáltal a vezető kuplungolás nélkül kapcsolhat fel és vissza.
Ezzel szemben a felfüggesztés nem változott, ami érthető is, hiszen a konstrukció a korábbi modellekben már tökéletesnek bizonyult városi cirkálásra és élvezetes szerpentinezésre is. A CB650R optimalizált merevségű, acél hídvázához 41 mm-es csúszószár-átmérőjű, fordított, megosztott funkciójú Showa SFF-BP teleszkóppár és Showa hátsó központi rugóstag kapcsolódik, elsőosztályú úttartást biztosítva a motornak. Fékrendszere 310 mm-es átmérőjű, úszóágyazású tárcsákra és négydugattyús, radiálisan rögzített első féknyergekre épül, míg öntött alumíniumkerekein 120/70-ZR17 és 180/55-ZR17 méretű első-hátsó abroncsok feszülnek.
A 2024-es CB650R az alábbi színekben kapható:
- **ÚJ** Matt Laurel Green Metallic fényezés Matt Vulcan Silver Metallic díszítéssel
- **ÚJ** Pearl Smokey Gray fényezés Matt Crypton Silver Metallic díszítéssel
- Candy Chromosphere Red fényezés **ÚJ** Matt Crypton Silver Metallic díszítéssel
- Matt Gunpowder Black Metallic fényezés **ÚJ** Matt Crypton Silver Metallic díszítéssel