Honda CBR1000RR-R Fireblade (Modellév: 2024)

24YMCBRFAMILY

Modellfrissítés 

Nagyot lépett előre a Honda CBR1000RR-R Fireblade. Soros, négyhengeres, fogaskerekes-láncos vezérlésű motorját teljesen áttervezték, hogy még erősebb legyen a középső fordulatszám-tartományban és még jobban húzzon a felső régióban. Módosítottak a hengerfejen, a sűrítési viszonyon, a szelepvezérlésen és a szeleprugókon is, továbbá új, könnyebb főtengelyt, valamint hajtórudakat alkalmaztak. Szintén új a rövidebb áttételezésű váltó, valamint a kétmotoros, precízebb irányítást és nagyobb motorféket szavatoló elektronikus gázmarkolat (Throttle By Wire, TBW), és kedvezőbb alakot öltött az alumínium hídváz, hogy tovább javuljon a kormányzás pontossága és a tapadás. Mindemellett RC213V-S-t idéző, 43 mm-es Showa Big Piston villát, Balance Free Rear Cushion hátsó rugóstagot, háromfokozatú, elektronikus szabályozású kormány-lengéscsillapítót (Honda Electronic Steering Damper, HESD), hattengelyes helyzetérzékelőt (Inertial Measurement Unit, IMU) és négydugattyús, Nissin első féknyergeket kapott a típus. Az új légterelő szárnyak fokozzák a leszorítóerőt, ugyanakkor 10%-kal mérsékelik az oldalirányban ható nyomatékot a kanyarokban. Az új Fireblade üléspozícióját úgy alakították, hogy a pilóta szabadon mozoghasson és irányíthassa a motort. A színes, folyadékkristályos műszeregység ösztönösen kezelhető és egyebek mellett a teljesítményleadás, a motorfék, a HSTC, az egykerekezésgátló és a rajtprogram (Start Mode) beállítására is lehetőséget ad. Természetesen minden alapbeállítást úgy hangoltak, hogy passzoljon a megváltozott motor- és váltókarakterisztikához. A kanyar-ABS magabiztos lassításokat szavatol, különösképpen, hogy immáron RACE, azaz versenyüzemmódban is használható. Mindezt a Smart Key okoskulcs és az alapáras, menetbiztonságot fokozó Automatikus Vészfékezést Jelző Rendszer (Emergency Stop Signal, ESS) koronázza meg. 

Bevezetés

Az ikonikus Honda Fireblade 1992-ben bukkant fel a horizonton, és azonnal átrendezte a gyorsasági motorok piacát. Azóta a japán legenda 1000 cm3-esre nőtt, és olyan gépek alapjául szolgált, melyek tulajdonképpen minden világversenyt megnyertek, beleértve a Man-szigeti TT-t is.

Hogy a legenda megőrizhesse előkelő pozícióját az utakon és a pályákon, a mérnökök 2020-ra még magasabb műszaki színvonalra emelték. Munkájuk gyümölcseként két vadonatúj motor született: a CBR1000RR-R Fireblade és a CBR1000RR-R Fireblade SP[1].

Ezek a világelső technikai fejlettséget képviselő gépek a sokszoros vb-győztes Honda Racing Corporation, azaz a HRC közreműködésével készültek, így az RC213V-S idomzatánál, vázánál, futóművénél és erőforrásánál alkalmazott műszaki megoldások köszönnek vissza róluk, a kezelhetőséget illetően pedig messze túlszárnyalnak mindent, hogy a világ leggyorsabb pályamotorjai legyenek.

Ezt a csodás párost tovább fejlesztve született meg a modell 30. születésnapját ünneplő, 2022-es Fireblade, melynél átdolgozták a szívócsatornákat és -tölcséreket, a levegőszűrő házát, az ahhoz kapcsolódó légbeömlőt és a kipufogó középrészét, ezáltal még nyomatékosabbá vált az erőforrás a középső fordulatszám-tartományban. Ebben a nagyobb hátsó lánckeréknek is komoly szerepe volt, ugyanis 40 helyett 43 fogat számolhattak meg rajta a tulajdonosok. Átdolgozták a Honda Állítható Nyomatékszabályozót (HSTC) is, és még kifinomultabbá tették az elektronikus gázmarkolatot, így könnyebben kontrollálhatóvá vált a motor kanyarból kigyorsítás közben.

A 2024-es modellév ismét jelentős előrelépés Fireblade történetében. Motorját és váltóját egyaránt tovább fejlesztették, így még nagyobb teljesítményt ad le a középső fordulatszám-tartományban, nem mellesleg több visszajelzést nyújtó, precízebben kezelhető gázmarkolatot kapott és a vezető üléshelyzetét is megváltoztatták, hogy valóban semmihez nem fogható élménnyel és dinamikával nyűgözze le tulajdonosát.

Áttekintés

A Fireblade soros, négyhengeres, fogaskerekes-láncos vezérlésű erőforrásának legnagyobb forgatónyomatéka 113 Nm, csúcsteljesítménye 160 kW, azaz 217,6 LE. Ez azt jelenti, hogy a száraz adatok nem változtak, maga a motor viszont a HRC hathatós közreműködésének köszönhetően egészen más lett – jobban húz a középső és felső fordulatszám-régióban, így még dinamikusabban gyorsíthat ki a kanyarokból a pilóta.

A kétmotoros elektronikus gázmarkolattal (Throttle By Wire, TBW) pontosabban adagolható a motorerő, és a motorfék fokozását is lehetővé teszi, ha szükséges. Változtattak a sűrítési viszonyon, a vezérlés hangolásán és a szívócsatornákon is, továbbá új szeleprugókat, könnyebb főtengelyt és optimalizált, könnyebb, titán hajtórudakat alkalmaztak. Emellett minden fokozat rövidebb áttételt kapott, hogy dinamikusabb legyen a gyorsulás.

A gázcsere folyamatát 4-2-1 rendszerű, ovális csövekből összeállított leömlő, valamint – az Akrapovič-csal közösen fejlesztett – titán végdob teszi még hatékonyabbá, utóbbi valamelyest nagyobb lett, ámde 5dB-lel halkabb, mint az elődmodell esetében.

Akárcsak korábban, most is három alapértelmezett menetüzemmód áll a vezető rendelkezésére, így széles tartományban szabályozható a teljesítményleadás jellege, a motorfék mértéke, az egykerekezés-gátló érzékenységi szintje és a HSTC működése. A mérnökök természetesen minden beállítást újragondoltak, hogy tökéletesen passzoljanak az új motorhoz, így az elektronikai csomagban már megtaláljuk a Start Mode-ot is.

Az alumínium hídvázban az erőforrás hátsó része – a legújabb nemzedéknél is – a központi rugóstag bekötési pontjaként szolgál, és az is beszédes, hogy a modell sajátos lengővillája az RC213V-S alkatrésze alapján készült. A váznyúlványok merevségének meghatározásakor, a súlyelosztásnál és a kormánygeometria kidolgozásakor egyaránt rendkívül körültekintően jártak el a Honda mérnökei, hogy minden összetevő igazodjon a megnövekedett teljesítményhez, s meglegyen a kellő tapadás, illetve visszajelzés az első és a hátsó keréknél, s igazán pontos legyen a kormányzás.

Az esések elkerülésében a hattengelyes helyzetérzékelőnek (Inertial Measurement Unit, IMU) is jelentős szerepe van, hiszen folyamatosan, „térben” figyeli a motor pozícióját és rendkívül fontos adatokkal járul hozzá a menetbiztonsági eszközök működéséhez. Egyebek mellett az átmenőrudas, háromállású Honda Elektronikus Kormány-lengéscsillapító (Honda Electronic Steering Damper, HESD) karakterisztikáján is képes változtatni.

Felfüggesztésének két legfőbb eleme a Showa 43 mm-es csúszószár-átmérőjű, nagydugattyús (BPF) első villa és a Showa Balance Free Rear Cushion Lite (BFRC-L) névre keresztelt, központi hátsó rugóstag. Elöl négydugattyús Nissin féknyergek dolgoznak, a kanyar-ABS pedig RACE üzemmódban szabadon kikapcsolható.

Az áttervezett idomzat középrészén elhelyezett, leszorítóerőt generáló légterelő szárnyak növelik a motor stabilitását a fékezések során, egyszersmind folyamatos, kiszámítható első-hátsó tapadást szavatolnak, így 10%-kal kisebb erőkifejtéssel vehetők be a nagy sebességű kanyarok. Üléspozícióját úgy módosították, hogy a pilóta még könnyebben irányíthassa a gépet. Ennek érdekében a kormánycsutkák feljebb, a lábtartók lejjebb kerültek.

A minden paraméterében személyre szabható, öthüvelykes, ösztönösen kezelhető TFT-műszeregységet a kormány bal oldalán elhelyezett, négyirányú kapcsolóval vezérelheti a pilóta. Érdekesség, hogy hidegindításnál a fordulatszámmérő piros tartománya alacsonyabb percenkénti főtengelyfordulatnál kezdődik, és a motor bemelegedésével párhuzamosan kerül egyre feljebb és feljebb a határ.

A Fireblade átlagon felüli ergonómiájáról és menetbiztonságáról a Smart Key (okoskulcs) és a hirtelen fékezésnél önműködően bekapcsoló Automatikus Vészfékezést Jelző Rendszer gondoskodik.

A 2024-es modellévű CBR1000RR-R Fireblade az alábbi színben lesz elérhető:

  • Grand Prix Red TriColour – piros fejidommal.

Az új CB1000 Hornet, a visszatérő CBR600RR és az innovatív Honda E-Clutch áll a Honda standjának középpontjábana Milánói Motorkiállításon

[1] Ha szeretne többet megtudni a CBR1000RR-R SP Fireblade-ről, kérjük, olvassa el a modellnek dedikált, különálló sajtóközleményt!