Önveszélyes bringások
A kerékpárosokat érintő balesetek száma 69 százalékkal nőtt 10 év alatt Ausztriában.
2023-ban 41 kerékpáros halt meg Ausztriában, közülük 17-en elektromos biciklin. Az osztrák autóklub (ÖAMTC) adatai szerint a 69 százalékos növekedés nem magyarázható a növekvő kerékpár-eladási adatokkal, mivel összeségében az eladások ez alatt az időszak alatt 33 százalékkal nőttek. Ezen belül az elektromos kerékpárok eladása 470 százalékkal nőtt. Az ÖAMTC elemzése szerint szembetűnő az egyrésztvevős kerékpáros balesetek 149 százalékos növekedése (1903-ról 4740 esetre), miközben az ütközési balesetek száma 37 százalékkal (266-ról 365-re), a kereszteződésben történt balesetek száma pedig 25 százalékkal (2.041-ről 2.560-ra) emelkedett ugyanebben az időszakban.
Az elmúlt tíz évben az egyrésztvevős kerékpáros balesetek aránya 30-ról 44 százalékra nőtt – szinte minden második kerékpáros baleset másik fél közreműködése nélkül történt. A halálos balesetet szenvedett kerékpárosok harmadánál a balesetben nem volt másik fél érintett. A balesetek típusainak és okainak részletes áttekintése azt mutatja, hogy nem a sebesség a fő baleseti ok. Az összes kerékpáros baleset 77 százalékának nincs köze a megengedett legnagyobb sebességhez.
A balesetek okai között az „alkohol, drog vagy gyógyszer” esetaránya 255 százalékkal, a „szabályok és tilalmak figyelmen kívül hagyása” pedig 197 százalékkal nőtt. A baleset fő oka szerint ez azt is mutatja, hogy az összes kerékpáros balesetben a kerékpárosok több mint 60 százaléka volt a baleset okozója. Az elégtelen vezetési tapasztalat, a fokozott kockázatvállalási hajlandóság és a figyelemelterelés – ezek a fő okok a balesetek kialakulásánál.
„Az olyan tüneti kezelések, mint az általános sebességcsökkentés nem sok hasznot hoznak a kerékpáros biztonság növelésében” – hangsúlyozza az ÖAMTC szakértője. A kerékpáros infrastruktúra bővítése fontos, de nem egyedüli eszköz. A vezetési képességek fejlesztése és a figyelemfelkeltés is szükséges.
kreszvaltozas.hu