Zöldre vált a Sárga Angyal

Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség (Sárga Angyal) azokhoz a dél-ausztráliai villanyautósokhoz, akiknek lemerült az akkumulátora, mielőtt elértek volna egy töltőpontra. A szolgáltatás stílusos és jópofa, ám ennél sokkal többről van szó.

Ausztráliában minden feltétel adott ahhoz, hogy az ország újenergia-nagyhatalommá váljon. A lakosság nagy része koncentráltan, főként nagyvárosokban, nagy népsűrűségű területeken él, azaz a mindennapi közlekedés túlnyomó része viszonylag csekély távolságokon zajlik – magyarul ideális a terep a villanyautózáshoz.

A kontinens rendkívüli tartalékokkal rendelkezik a megújuló energiaforrások (mindenekelőtt szél- és napenergia) terén, amelyek szélesebb körű kiaknázásával zöldenergiával tudnák kiszolgálni a lakossági és közlekedési igényeket. Sőt: a szintén bőségesen rendelkezésre álló ásványi nyersanyagok feldolgozását is környezetbarát módon végezhetnék, és ezzel globális szinten is értelmezhető mértékben járulhatnának hozzá az emberiség szénkibocsátásának mérsékléséhez.

Jelenleg sajnos mindez megvalósításra váró ígéret. Ami az elektromobilitást illeti, viszonylag csekély (országos átlagban 7,2%) a tisztán elektromos járművek részesedése az újautó-eladásokból, az akkumulátoros haszonjárművek száma pedig elhanyagolható – így a cikkünk apropójául szolgáló Peugeot e-Partner hiába dobogós az emissziómentes könnyű haszonjárművek (és piacvezető a kompakt elektromos furgonok1 ) piacán, egymagában nem tud áttörést elérni.

Pedig pont a vállalati járműflották szénmentesítése, a céges járművek tisztán elektromos üzeműre történő átállítása fontos szerepet játszhatna az adott gazdasági szereplő szénlábnyomának visszaszorításában. Ez az arány annál nagyobb, minél inkább meghatározza az adott szervezet mindennapi működését a gépkocsihasználat. Ebből a szempontból azon vállalkozások járműparkjának a villamosításával lehet a legjelentősebb emissziócsökkentést elérni, amelyeknek fő profilja áruk, ügyfelek vagy szolgáltatások eljuttatása A-ból B-be – azaz a szállítmányozók és postaszolgálatok, a személyfuvarozók, a mentőszolgálatok és sárga angyalok és így tovább.

Ez iránymutatásként kell(ene) hogy szolgáljon az autóipar és a jogalkotás számára egyaránt: a zéró szénkibocsátású haszonjárművek elterjedése különösen hatékony megoldást jelent közútjaink környezetterhelésének csökkentésére. Pontosan ezt célozza egy 2021-ben útjára indított dél-ausztráliai kormányzati projekt. A mintegy két tucat szolgáltatót, oktatási és közintézményt, vállalatot és szervezetet tömörítő EV Fleet Pledge program egy olyan gyakorlati és tudásbázist hivatott létrehozni, amely felgyorsíthatja és racionalizálhatja a járműflották villamosítását a térségben.

Ehhez a programhoz csatlakozott most a dél-ausztráliai szövetségi állam autóklubja, a 121 éve alapított RAA-t (Royal Automotive Association), amely 2024 januárjában egy Peugeot e-Partner tisztán elektromos furgonnal gyarapította segélyautóinak sorát. A fényezésében az asszisztencia szolgálat hagyományos sárga színét némi zölddel vegyítő áruszállítóval egy időben jelent meg az autóklub portfóliójában az a szolgáltatás, hogy lemerült akkumulátorú villanyautókat részesítenek „vésztöltésben”, azaz ellátják őket annyi elektromos energiával, amivel biztonságosan eljutnak a legközelebbi töltőpontig. (Sajnos arról nincs információnk, hogy ezt a töltési szolgáltatást milyen eszközökkel végzik.)

Ezt a két újdonságot szerencsésen összekapcsolta az RAA, így még nagyobb publicitást biztosítva az elektromos közlekedésnek. Hosszú távon azonban általánosabb jellegű feladatokat szeretnének a Peugeot-ra bízni, hiszen a végső cél, hogy a szervezet teljes járműparkját emissziómentessé tegyék – ahogy elmondták, a szervezet elsődleges tevékenységeivel járó, közvetlenül kibocsátott széndioxid 80 százalékáért járműparkjuk felel. A Peugeot e-Partner ennek az átállásnak az előfutára: a hathónapos tesztidőszak végén összegzett tapasztalatok alapján döntenek majd a további elektromos járművek beszerzéséről.

Ezt a döntést minden bizonnyal megkönnyíti majd, hogy a 2024-es modellévre jelentősen átdolgozta, továbbfejlesztette az e-Partnert a Peugeot. A modern orrkialakításhoz, újrarajzolt lámpatestekhez hasonlóan látványos a műszaki fejlődés. Habár sem az 50 kWh kapacitású akkumulátor, sem a 100 kW (136 LE) csúcsteljesítményű, 270 Nm maximális forgatónyomatékú villanymotor nem változott, a jármű hatótávolsága a korábbi 275-ről 330 kilométerre (+20%) nőtt.

Ez az előrelépés a hőszivattyú beépítésének, valamint az átdolgozott, jobb hatásfokú regeneratív fékrendszernek köszönhető. A vezetői környezet 10 colos érintőképernyővel, multifunkciós kormánykerékkel és az imént említett regeneratív fékek erősségének állítására szolgáló váltófülekkel gazdagodott. Az ülések fokozott kopásállóságú, ugyanakkor elegánsabb megjelenésű szövetkárpitozást kaptak.

Az e-Partner egyébként nem számít egzotikumnak a szolgáltató flották piacán. Tavaly tavasszal például ezer példányt állított szolgálatba a brit királyi posta, további ezer e-Expert középkategóriás furgonnal egyetemben. Persze ők sem a Peugeot-val, sem az elektromos közlekedéssel nem most kezdik az ismerkedést. Idestova tizenöt éve, azaz nagyjából a második generációs Partner bevezetése óta használják a francia márka termékeit – jelenleg mintegy 30 ezer Peugeot szolgál a Royal Mail kötelékében –, elektromos járműből pedig már a Peugeot e-modellek 2023-as beszerzése előtt is több mint 3000 darabot üzemeltettek.

 https://www.theguardian.com/environment/2024/jan/12/electric-vehicles-evs-australia-sales-figures-boom-tesla-byd-toyota-hyundai-mg-kia-volvo-mercedes

ILLUSZTRÁCIÓK: RAA DAILY, STELLANTIS