Áprilisban indul a továbbfejlesztett Toyota GR Yaris értékesítése, kiderültek a limitált szériák árai is
A Toyota bejelentette, hogy a frissített modellt április 8-tól lehet megvásárolni Japánban. A minden részletében javított új verzió drágább lett elődjénél, de a legtöbbet a különleges festésű és technikájú Sébastien Ogier Editionért és a Kalle Rovanperä Editionért kell fizetni.
A két ralivilágbajnokkal közösen fejlesztett, sorszámozott különkiadásokból összesen csak 100-100 darabot fognak Japánban értékesíteni, a vásárlás jogát lottóhúzással döntik el. Az április 18-i sorsoláson csak a Gazoo Racing Garage-okban értékesített szelvényekkel lehet részt venni. Japánban az Ogier Editionért és a Rovanperä Editionért is 8,45 millió jent (20,5 millió forint) kell fizetni, ami 70%-kal több, mint a normál, kézi váltós Toyota GR Yaris RZ High Performance 4,98 millió jenes (12,1 millió forint) ára. A limitált szériás modellekhez az új nyolcfokozatú GR Direkt automata váltó nem választható, a normál modellekhez 350 ezer jen (850 ezer forint) a felára.
Európában többet kell fizetni az új GR Yarisért, pedig a vásárlók 304 helyett „csak” 280 lóerővel, és 400 helyett „csak” 390 Nm-rel kapják meg az autót. Az Egyesült Királyságban az alapváltozat kézi váltóval 44 250 fontba (20,47 millió forint), az Ogier és a Rovanperä Edition is 60 ezer fontba (27,75 millió forint) kerül. A limitált szériás modellekhez Európában sem választható automata váltó, a normál modellekhez 1500 font (694 ezer forint) a felára. Magyarországon áprilisban derülnek ki a frissített GR Yarisok árai, de annyit már most lehet tudni, hogy csak a sportcsomagos (Circuit), javított hűtésű verziót fogják forgalmazni.
A Toyota a GR Yaris 2020-as debütálása után is folytatta a modell fejlesztését a különböző motorsport-szakágakban történő versenyzés által. A gyári sportrészleg a „vezetőközpontú autógyártást” az extrém környezetben alkalmazott „törés és javítás” módszere, valamint a hivatásos versenyzőktől, továbbá a Toyota elnökétől, Tojoda Akiótól (Morizo) kapott visszajelzések segítségével valósította meg.
Az elhíresült „köszönöm, hogy összetörted” kifejezést többször is elmondhatták a mérnökök a járművet határokig feszegető versenyzőknek, akik nélkül az 1,6 literes, háromhengeres turbómotort nem lehetett volna erősebbé tenni. A Japán Ralibajnokságban futó versenyautókban ugyanis olyan terhelésnek tették ki az erőforrásokat, ami néha a dugattyúk és más alkatrészek töréséhez vezetett. Az okok elemzésével és az ellenintézkedések végrehajtásával a mérnökök végül növelni tudták az utcai változatokban is a teljesítményt a megbízhatóság megtartásával. Emellett az olajhűtőt többfokozatúvá tették a nagy terheléssel járó vezetési idő (pályázás) meghosszabbítása érdekében.
Ha fejlesztés közben a GR Yaris néha elromlott, az azt jelentette, hogy egy újabb problémát kellett rajta megoldani. A szerelők minden esetben keményen dolgoztak a törött alkatrészek helyszínen történő javításán vagy cseréjén, hogy a versenyautó tovább mehessen. Közben a mérnökök hálásak voltak a pilótáknak a problémák feltárásáért. „Nem érdekel, ha elromlik, megpróbálom újra” – volt a másik jelmondat a fejlesztés során, ami jól jellemzi Tojoda Akio és a Toyota filozófiáját arra vonatkozóan, hogy hogyan kell egyre jobb autókat készíteni. A Gazoo Racing mérnökei a versenyzők véleményét nemcsak a motorral, hanem a hajtással, a karosszériával, a belső térrel, a külsővel kapcsolatban is kikérték a teljesítmény átfogó javítása érdekében.
A továbbfejlesztett, 2024-es Toyota GR Yaris főbb újdonságai:
– erősebb, nyomatékosabb motor (Japán: 304 LE/400 Nm, Európa: 280 LE/390 Nm)
– nagyobb teljesítményű hűtő, olajhűtő, töltőlevegő-hűtő (utóbbi vízpermettel hűthető)
– új nyomatékelosztási arányok az összkerékhajtásnál (normál: 60:40, versenypálya: 30:70, murva: 53:47)
– opciósan nyolcfokozatú, kézzel is kapcsolható GR Direkt automata váltó
– üzemmódválasztó három állással (sport, normál, üzemanyag-takarékos)
– megerősített első futómű-bekötési pontok
– feszesebb rugók
– több darabból álló, sérülés esetén olcsóbban javítható lökhárítók
– nagyobb légbeömlők elöl, légkivezető nyílás hátul
– a hátsó lámpába áthelyezett ködlámpa, valamint a tolatólámpa
– a tetőszpojlerről a hátsó lámpák közé költöztetett harmadik féklámpa
– merevebb karosszéria 24%-kal több ragasztással és 13%-kal ponthegesztéssel
– 25 mm-rel alacsonyabbra beépített vezető és utasülés
– új, 15 fokkal a vezető felé döntött műszerfal, amely 50 mm-rel alacsonyabb a réginél
– 12,3 colos digitális műszerfal-kijelző
– továbbfejlesztett Toyota Sefety Sense
– digitális kulcs
Az Ogier Edition és a Rovanperä Edition főbb jellemzői
Mindkét limitált széria világpremierjét a Monte Carlo-ralin (január 25-28.) tartották, amely a 2024-es rali- világbajnokság első fordulója volt. Az Ogier Edition egy új matt ezüst árnyalatban pompázik, míg a Rovanperä Edition háromtónusú fényezéssel rendelkezik, amelyet a kétszeres világbajnok finn pilóta barátja tervezett. Egyedi, szénszálat hátsó szárnyat is kaptak a limitált szériák, de Ogier és Rovanperä arra törekedett, hogy a róluk elnevezett GR Yarisok nem csak külsejükben, hanem vezethetőségükben is többet nyújtsanak az alapváltozatoknál. Ennek érdekében 2×2 új összkerékhajtás-üzemmódot fejlesztettek ki, amelyek a „Murva” és „Versenypálya” módokat váltották fel. Ogier autójában a Morizo és a Seb állások jelentek meg, amelyek könnyebben uralhatóvá, semlegesebben kanyarodóvá teszik az autót, Rovanperäéba pedig a Donut és a Kalle üzemmódok érkeztek, amelyek a driftelést és az erőcsúsztatást segítik elő.
Fotók: Toyota