A HUMDA Lab csapata készen áll az április végi önvezető formulaautós versenyre
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó kutatóintézet, a HUMDA Lab csapata kivívta a lehetőséget, hogy részt vegyen az Abu Dhabi Autonomous Racing League (A2RL) önvezető formulaautós versenyen, amelyen világszinten is elismert egyetemek és kutatóközpontok csapatai indulnak. Az Egyesült Arab Emírségek legendás Abu Dhabi Yas Marina Circuit F1-versenypályáján rendezik meg a viadalt Super Formula autókkal 2024. április 27-én.
Az Abu Dhabi Autonomous Racing League (A2RL) viadalon olyan önvezető formulaautók csapnak össze, amelyek képesek érzékelni a környezetüket és emberi közreműködés nélkül versenyeznek a pályán. Az A2RL a mesterséges intelligencia (AI), az autonómia és az extrém sportok integrálásával a jövő mobilitásának határait feszegeti. Az esemény a világ egyik legnagyobb autonóm versenysorozata lehet.
A HUMDA Lab csapata március elején érkezett meg Abu Dhabiba, hogy elkezdhesse a felkészülést az A2RL versenyre. Az első fázisban a müncheni műszaki egyetem csapatával, a TUM Motorsport Team-mel közösen, elsőként teljesítették a shakedown-t, azaz a beüzemelő tesztet. Szintén jelenetős mérföldkőnek számított az első sikeres kör teljesítése a Yas Marina versenypályán. A munka ezen szakaszában, még minden eredményt és adatot megosztottak egymás közt a csapatok.
Április elején kezdődött az éles felkészülés, ekkor már saját autóval és szoftverrel dolgozott a HUMDA Lab. Számos műszaki problémába ütköztek a felkészülés során, de a csapat a szervezőség által kijelölt versenyszerelő gárdával együttműködve megoldotta a problémákat.
A résztvevők mindegyike exkluzív hozzáférést kapott egy, a tavalyi évben bemutatott Dallara Super Formula SF23 versenyautóhoz, amelyet kifejezetten az A2RL számára szereltek fel olyan szenzorokkal, számítógépekkel és aktuátorokkal, hogy képes legyen önvezető módon versenyezni. Az autó fenntartható bio-kompozit anyagokból készült, a súlya 690 kg, és 300 km/órás maximális sebességével jelenleg a Formula-1 autói után a világ leggyorsabb „open-wheel” versenyautója. Minden résztvevő autója mechanikusan és hardveresen megegyezik, így a csapatok feladata, hogy szoftveres algoritmusaikat adaptálják erre a modern járműre és összemérjék tudásukat a többiekkel.
– Büszkék vagyunk rá, hogy a világ olyan elitklubjába kerülhettünk be, amelyben a legrangosabb kutatóegyetemek és kutatóintézetek mérkőznek meg egymással. A HUMDA Lab számára kijelölt és kiemelt feladat az önvezető algoritmusok kutatása, melyhez az A2RL-ben való részvétel kiváló motiváció – emelte ki Bári Gergely, a HUMDA Lab technológiai igazgatója.
– A HUMDA Lab kompetencia tekintetében lefedi mind a szoftverfejlesztés és gépi tanulás, mind a járműdinamika és motorsport területeit. Ezeket olyan referenciaprojektekben volt lehetőségünk eddig próbára tenni, mint az önvezető F1Tenth versenyek, vagy az Indy Autonomous Challenge szimulációs versenysorozata. A következő lépcsőfok az A2RL. A felkészülés nyolc hete alatt nem ritka, hogy a csapat kora reggeltől késő estig a pályán van és folyamatosan dolgozik az autón és a szoftveren, hogy minden készen álljon az április 27-i versenyre. Hatalmas izgalommal várjuk mit hoz a viadal és legfőbb célunk, hogy újonc csapatként is megálljuk a helyünket, a lehető legtöbb adatot, tapasztalatot és rutint szerezzük meg ebben a környezetben – tette hozzá Bogár-Németh Ármin, a HUMDA Lab A2RL csapatának vezetője.
Nemzetközi egyetemek és kutatóintézetek nyolc elit csapata versenyezhet az autonóm autók versenyében a 2,25 millió dolláros összdíjazásért. A résztvevők listája: Fly Eagle – Beijing Technologiai Intézet; Khalifa Egyetem (Kína és Egyesült Arab Emírségek); Code19 Racing (Egyesült Államok); Constructor Egytem (Németország); Széchenyi Egyetemi Csoport – HUMDA Lab (Magyarország); Kinetiz – Nanyang Technológiai Egytem (Szingapúr); Polimove Autonomous Racing – Politecnico di Milano (Olaszország); TUM Motorsport Team – Müncheni Műszaki Egyetem (Németország); Modenai és Reggio Emíliai Egyetem – Unimore (Olaszország).