Röviden a 2025-ös Forza 350 erőforrásáról

  • 330 cm3-es hengerűrtartalom, 29,2 LE-s csúcsteljesítmény 31,5 Nm-es legnagyobb forgatónyomaték
  • A továbbfejlesztett Smart Power+ (eSP+) technológia révén mindössze 3,33 L/100 km-es WMTC szabvány szerint mért átlagfogyasztással büszkélkedhet a modell
  • Új ECU-beállítások és katalizátor, valamint áttervezett, kén-dioxid-érzékelővel ellátott kipufogórendszer

 

Még szebbek, praktikusabbak és gazdagabban felszereltek lettek a Forza modellcsalád tagjai 2025-re

Hála a súrlódást csökkentő technológiának, a Forza 350 új „enhanced Smart Power+” motorja kifejezetten erős és károsanyag-kibocsátása is roppant alacsony. 

A 330 cm3-es, folyadékhűtéses, elektronikus üzemanyag-befecskendezésű, négyszelepes, SOHC-vezérlésű egység csúcsteljesítménye 21,5 KW (29,2 LE, 7500 f./perc), legnagyobb forgatónyomatéka pedig 31,5 Nm (5250 f./perc). Az erőtőtől duzzadó hajtóműnek hála egészen 137 km/óráig képes gyorsítani a Forza 350, és álló helyzetből indulva mindössze 10,4 másodperc alatt tesz meg 200 métert. 

A furat 77 mm, a löket 70,7 mm, a kompressziós viszony pedig 10,5:1. A görgős szelephimba, a siklócsapágyas főtengely és a szimeringekkel zárt forgattyúház egyaránt garancia a tartósságra, egyben a kiemelkedő teljesítményre. Különleges megoldás, hogy a CRF450R enduróból származó olajfúvóka hűti a dugattyú alját és szoknyáját, ami pontosabb gyújtásidőzítést tesz lehetővé, így nagyobb energia szabadul fel az égés során. A motor üzemeltetéséhez 1,8 liter kenőanyag szükséges. 

A levegő és az üzemanyag keveréke nagyméretű, 5,5 literes légszűrőházon, valamint 36 mm-es torokátmérőjű fojtószelepen keresztül áramlik be motorba. Szintén a hatékonyság növelése volt a cél a szívócsatorna kialakításakor, mely örvényszerű áramlást hoz létre a hengerben, ezáltal egyenletes, tökéletesebb égés érhető el. Emellett az optimalizált, egyenes kipufogócsatorna és a csekély ellenállású, kétkamrás kipufogódob is nagyban hozzájárul a Forza 350 kiemelkedő teljesítményéhez, valamint remek gyorsulásához. 

A főtengely középsíkjától 5 mm-rel eltolt dugattyú kevésbé súrlódik a henger falán, ezáltal még hatékonyabb az erőforrás működése, s ugyanezt szolgálja a hidraulikus vezérműlánc-feszítő, továbbá a kenőanyag-szivattyú alkalmazása is. Ez utóbbit főként nagy teljesítményű gépekben láthatjuk, és azért építik be, hogy csökkenjen az olaj pangása, a hajtómű súrlódási és szivattyúzási vesztesége, valamint mérséklődjön az erőforrás belsejében uralkodó nyomás. Igencsak hasznos a kiegyensúlyozó tengely is, ami azért felel, hogy a kiszűrje a zavaró rezgéseket és hozzájáruljon az élvezetesebb, zavartalan motorozáshoz. 

A motorerő V-Matic erőátvitelen keresztül jut el a hátsó kerékre. A szíjas szekunder hajtásra épülő, automatikus váltót úgy hangolták, hogy rendkívül gyorsan reagáljon a gázadásra kis sebességnél, és egyenletes gyorsulást garantáljon. 

Szintén a biztonságos és egyenletes gyorsulás érdekében lett alapáras a Honda Állítható Nyomatékszabályozó (Honda Selectable Torque Control, HSTC). A rendszer roppant egyszerű és hatékony: ha fordulatszám-különbséget észlel az első és hátsó kerék között, villámgyorsan kiszámítja az eltérés mértékét, és az üzemanyag-befecskendezés módosításával a hajtott kerék visszanyeri tapadását. A HSTC a bal oldali markolat mellett elhelyezett gombbal kapcsolható be és ki, ha kénytelen beavatkozni, a műszerfalon T jelzés villan fel. 

A kiváló menetteljesítményeket visszafogott károsanyag-kibocsátás mellett éri el a modell, tudniillik az ECU átprogramozásával, a kipufogórendszer optimalizálásával és kén-dioxid-érzékelő beépítésével az Euro 5+ szigorú előírásainak is megfelel. Mivel az üzemanyagtartály 11,7 L-es és az erőforrás mindössze 3,33 L-t fogyaszt száz kilométerenként (WMTC-szabvány szerint), az elméleti hatótáv meghaladhatja a 340 km-t. 

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!